اخذ آزمون مجدد از افراد مشكوك

۱۴۰۳/۰۲/۲۷ - ۰۴:۱۹:۴۴
کد خبر: ۳۱۲۷۷۶
اخذ آزمون مجدد از افراد مشكوك

رييس مركز ارزشيابي و تضمين كيفيت نظام آموزش و پرورش با بيان اينكه تامين امنيت امتحانات نهايي برعهده نيروهاي فراجا قرار گرفته است گفت: فراجا در حوزه‌هاي آزمون بزرگسالان تامين امنيت را برقرار مي‌كند.

رييس مركز ارزشيابي و تضمين كيفيت نظام آموزش و پرورش با بيان اينكه تامين امنيت امتحانات نهايي برعهده نيروهاي فراجا قرار گرفته است گفت: فراجا در حوزه‌هاي آزمون بزرگسالان تامين امنيت را برقرار مي‌كند. محسن زارعي در نشست ستاد عالي آزمون‌هاي نهايي خرداد ۱۴۰۲ با بيان اينكه دو ميليون نفر در امتحانات نهايي خردادماه شركت مي‌كنند گفت: در مرحله طراحي سوالات، قرنطينه كامل طراحان سوال انجام و در مرحله اجرا، تمام پيش بيني‌هاي لازم براي تأمين امنيت آزمون‌ها انجام شده است. او با بيان اينكه دستورالعمل حفاظت آزمون، مصوبه شوراي عالي امنيت كشور را دارد افزود: دستگاه‌هاي امنيتي و خدمات رسان در ايام امتحانات نهايي وظايفي را بر عهده دارند.

 

آماده‌باش نيروي انتظامي  در روزهاي برگزاري آزمون‌هاي نهايي

زارعي با بيان اينكه تأمين امنيت آزمون‌ها بر عهده وزارت كشور و استانداران است ادامه داد: با رصد فضاي مجازي و شبكه‌هايي كه قصد سودجويي و ترويج رفتارهاي متقلبانه دارند برخورد لازم انجام مي‌شود. اوبا بيان اينكه تأمين امنيت حوزه‌هاي آزمون توسط فراجا انجام مي‌شود گفت: در حوزه‌هايي كه دانش‌آموزان حضور دارند نيازي به حضور فراجا نيست، در حوزه‌هايي كه مخصوص بزرگسالان است حضور فيزيكي فراجا لازم است و شاهد آماده باش امنيتي نيروهاي انتظامي و پايداري آب و برق در روزهاي برگزاري آزمون و پايداري اينترنت در حوزه‌هاي تصحيح نيز خواهيم بود.

 

لزوم تجهيز حوزه‌هاي امتحاني

به دوربين مداربسته و سيگنال‌ياب

رييس مركز ارزشيابي و تضمين كيفيت نظام آموزش و پرورش با بيان اينكه حوزه‌هاي برگزاري امتحانات نهايي بايد مجهز به دوربين مدار بسته، سيگنال ياب و راكت براي بررسي بدني باشند گفت: تمام ظرفيت‌هاي آموزش و پرورش از مدارس گرفته تا دانشگاه فرهنگيان و سالن‌هاي ورزشي براي برگزاري امتحانات نهايي به كارگيري مي‌شوند. او با بيان اينكه راهنماي عمل همراه با توصيه‌ها درباره امتحانات نهايي در سايت سازمان پژوهش و برنامه‌ريزي آموزشي منتشر شده و در اختيار مدرس قرار گرفته است افزود: يك راهنماي عمل هم براي معلمان تدوين و ارايه كرده‌ايم.

 

دانش‌آموزان نگران

طراحي سوالات نباشند

زارعي با بيان اينكه چارچوب طراحي سوالات در اختيار دانش‌آموزان و والدين قرار گرفته است ادامه داد: دانش‌آموزان و خانواده‌ها نگران طراحي سوالات نباشند زيرا بر اساس كتاب‌هاي درسي انجام شده و معلماني مانند معلم خود دانش‌آموز سوالات را بر اساس خزانه سوالاتي كه موجود است طراحي مي‌كند. او با بيان اينكه در چارچوب كتاب درسي و درسي كه معلم داده از دانش‌آموز آزمون گرفته مي‌شود گفت: دانش‌آموزاني كه به خوبي مطالعه كرده باشند در آزمون موفق مي‌شوند، نبايد مطالعه براي امتحانات نهايي در شب امتحان انجام شود.

 

لو رفتن سوالات غيرممكن است

اگر به پاسخنامه فردي شك شود، دوباره براي آزمون مجدد دعوت مي‌شود . رييس مركز ارزشيابي و تضمين كيفيت وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اينكه لو رفتن سوالات را نخواهيم داشت، تاكيد كرد: ممكن است در حين آزمون افرادي از صفحه امتحان عكس بگيرند كه اين انتشار سوالات است و با لو رفتن متفاوت است و تدابيري را براي اين كار اتخاذ كرده‌ايم و اگر در پاسخنامه فردي هم دچار شك شويم، او را مجدد به آزمون دعوت مي‌كنيم. زارعي با بيان اينكه نتيجه آزمون‌هاي نهايي معياري براي سنجش آموزش كشور است و اين دستاورد بزرگ آموزش و پرورش است گفت: نتايج آزمون‌هاي نهايي معياري براي سنجش كيفيت آموزش كشور شد. پيش از اين آنچه كه اصحاب رسانه به عنوان معيار سنجش كيفيت نظام آموزش و پرورش دنبال و رصد مي‌كردند، نتايج آزمون‌هاي بين المللي بود و هيچگاه آزمون‌هاي وزارت آموزش و پرورش مبناي اين نتيجه كيفيت عملكرد، محاسبه و اعلام نمي‌شد. اينكه اين نتايج امتحانات اعلام و حساس شد و همه جامعه به آن حساس شدند و اين حساسيت هم بجا بود. اولين دستاورد اين بود كه نتايج آزمون نهايي به عنوان يك معيار پذيرفته شد

وي با بيان اينكه آنچه در سال ۱۴۰۲ اتفاق افتاد، موضوع ارتقاي كيفيت آموزشي است افزود: به دنبال برگزاري آزمون استاندارد در سطح طراحي، اجرا و تصحيح و نمره‌گذاري مبتني بر برنامه‌ريزي‌هايي كه از سال گذشته و حتي قبل از سال ۱۴۰۱ شروع شد، هستيم.

 

قرنطينه كامل طراحان سوالات امتحاني

رييس مركز ارزشيابي و تضمين كيفيت نظام آموزش‌وپرورش با بيان اينكه در مرحله طراحي، قرنطينه كامل طراحاني كه طراحي آزمون‌ها را انجام مي‌دهند انجام شده ادامه داد: آزمون استاندارد يعني اينكه هيچ روزنه‌اي نداشته باشد و اطمينان داشته باشيم خدشه‌اي بر آزمون وارد نمي‌شود؛ در مرحله اجرا تمام پيش‌بيني‌هاي لازم براي تامين امنيت آزمون‌ها انجام شده؛ در سطح عالي و كلان كشور نيز هماهنگي‌هاي لازم انجام شده است.

 

تصحيح اوراق به صورت الكترونيكي

رييس مركز ارزشيابي و تضمين كيفيت نظام آموزش‌وپرورش با بيان اينكه تصحيح اوراق، الكترونيكي انجام مي‌شود افزود: در صورتي كه وجود مغايرت تا يك نمره بين دو مصحح باشد، نمره به نفع دانش‌آموز گرد مي‌شود اما اگر مغايرت نمره مصححان ۳ نمره باشد، برگه توسط مصحح سوم تصحيح انجام مي‌شود و اگر اين اختلاف بسيار فاحش باشد، دوباره به به‌چرخه تصحيح بازمي‌گردد.

 

۸ ميليون نفر درگير امتحانات نهايي

رييس نظام ارزشيابي و تضمين نظام آموزش و پرورش با بيان اينكه بايد مبناي تصحيح راهنماي تصحيح باشد كه راهنماي تصحيح سال گذشته ابلاغ و امسال هم ابلاغ خواهد شد عنوان كرد: قريب به دو ميليون نفر و بيشتر شركت كننده آزمون نهايي خواهيم داشت كه به صورت مستقيم و حدود هشت ميليون نفر با احتساب جمعيت خانواده، غيرمستقيم با موضوع امتحانات نهايي درگير هستند.

ارسال نظر