وضعيت ناوگان هوايي به روايت دبير انجمن شركتهاي هواپيمايي
دبير انجمن شركتهاي هواپيمايي با بيان اينكه طبق آمار منتشر شده از سوي سازمان هواپيمايي كشوري در حال حاضر در ناوگان هوايي 192 فروند فعال و 159 فروند هم سر خط داريم، گفت: هر هواپيما تا زماني كه گواهينامه صلاحيت پروازي داشته باشد عملياتي است و امكان برقراري پروازهاي داخلي و خارجي را دارد.
دبير انجمن شركتهاي هواپيمايي با بيان اينكه طبق آمار منتشر شده از سوي سازمان هواپيمايي كشوري در حال حاضر در ناوگان هوايي 192 فروند فعال و 159 فروند هم سر خط داريم، گفت: هر هواپيما تا زماني كه گواهينامه صلاحيت پروازي داشته باشد عملياتي است و امكان برقراري پروازهاي داخلي و خارجي را دارد.
مقصود اسعدي ساماني در گفتوگو با ايلنا درباره اينكه چند فروند هواپيماي استاندارد در ناوگان هوايي كشورمان وجود دارد، اظهار كرد: براساس آخرين آمار منتشر شده از سازمان هواپيمايي كشوري، 330 فروند هواپيما در ناوگان هوايي كشورمان وجود دارد كه 321 فروند آن مسافري و 9 فروند باري است. براساس آمارهاي سازمان هواپيمايي كشوري از 321 فروند هواپيماي مسافري موجود در ناوگان 192 فروند فعال و 159 فروند هم سر خط است. وي ادامه داد: هر هواپيما تا زماني كه گواهينامه صلاحيت پروازي داشته باشد عملياتي است و امكان برقراري پروازهاي داخلي و خارجي را دارد. تعدادي از هواپيماهاي ناوگان به دليل كمبود انواع قطعات زمينگير هستند، در بين هواپيماهاي فعال هم تعدادي از هواپيماها به دليل نياز به چك، بايد تحت تعمير قرار بگيرند و دوباره وارد چرخه هوايي و پروازي شوند. دبير انجمن شركتهاي هواپيمايي گفت: بر اساس آماري كه در اختيار داريم تقريبا ماهانه 1.5 ميليون مسافر از طريق ناوگان هوايي كشورمان جابهجا ميشوند و روزانه چيزي حدود 530 پرواز داخلي و خارجي در فرودگاههاي كشورمان انجام ميشود كه روزانه با 420 پرواز داخلي 50 هزار مسافر در مسيرهاي داخلي جابهجا ميشوند. آمارها بيانگر آن است كه اينگونه نيست كه ناوگان هواپيماهاي فعال كشور تنها 7 فروند هواپيما داشته باشد. اسعدي ساماني تاكيد كرد: وقتي هواپيما گواهينامه علميات پرواز داشته باشد، قاعدتا صلاحيت جابهجايي مسافر را دارد و تا زماني كه اورهال شود ميتواند پرواز داشته باشد. البته درست است كه سن ناوگان هوايي كشورمان نسبت به ميانگين جهاني بالاتر بوده و به حدود 27 سال ميرسد اما برخي از شركتهاي هواپيمايي داخلي كشورمان توانستند كه هواپيماهاي جديد وارد كنند و سن ناوگان در اين ايرلاينها كمتر از 20 سال هم ميرسد. وي در پاسخ به اينكه آيا ميانگين سن 27 سال براي ناوگان هوايي عدد بالايي محسوب نميشود، اظهار كرد: در دنيا هواپيماهايي با سن بالاتر از 27 سال در حال پرواز هستند و سن هواپيما عامل محدود كننده نيست. البته طبيعتا بالا بودن سن هواپيما باعث ميشود كه هزينه شركتهاي هواپيمايي افزايش پيدا كند اما فعلا چارهاي هم نداريم. البته نيروهاي متخصص صنعت هوايي كشورمان امروز توان تعمير انواع تايپ هواپيمايي را دارند و ديگر نيازي به متخصصهاي خارجي براي چك، نگهداري و اورهال و تعمير هواپيما نداريم. حتي برخي از كشورها هواپيماهايي خود را براي تعمير و اورهال به ايران ميفرستند.
