معاون وزير نيرو مطرح كرد

صرفه‌جويي ۱۵ هزار مگاواتي برق با تعويض موتورهاي ۲۰ ميليون كولر آبي

۱۴۰۳/۰۲/۲۰ - ۰۰:۵۲:۰۹
کد خبر: ۳۱۲۱۴۶

رييس سازمان انرژي‌هاي تجديدپذير و بهره‌وري برق (ساتبا) گفت: اگر موتورهاي ۲۰ ميليون كولر آبي موجود در كشور پربازده شود و استاندارد آنها ارتقا يابد، حدود ۵ هزار مگاوات در محل مصرف و ۱۰ هزار مگاوات در محل توليد صرفه‌جويي به همراه دارد؛ در حالي كه ناترازي برق هم اكنون ۱۰ تا ۱۲ هزار مگاوات است.

رييس سازمان انرژي‌هاي تجديدپذير و بهره‌وري برق (ساتبا) گفت: اگر موتورهاي ۲۰ ميليون كولر آبي موجود در كشور پربازده شود و استاندارد آنها ارتقا يابد، حدود ۵ هزار مگاوات در محل مصرف و ۱۰ هزار مگاوات در محل توليد صرفه‌جويي به همراه دارد؛ در حالي كه ناترازي برق هم اكنون ۱۰ تا ۱۲ هزار مگاوات است.
به گزارش ايرنا از وزارت نيرو، محمود كماني در نشست هم‌انديشي ارتقاي بهره وري با جهش توليد موتورهاي فوق كم مصرف كولرهاي آبي كه با حضور خياطيان، رييس صندوق نوآوري و شكوفايي، گازر، مدير دفتر تخصصي ارزيابي سازمان ملي استاندارد ايران و جمعي از توليدكنندگان الكتروموتور و كولر، خاطرنشان كرد: هزينه انجام اين اقدام حدود ۲.۵ ميليارد دلار است كه اگر اين اعتبار صرف ساخت نيروگاه شود حدود ۴ ميليارد دلار هزينه احداث آن مي‌شود.
وي با بيان اينكه ظرفيت توليد حدود يك ميليون و ۴۰۰ هزار الكترموتور پربازده در كشور وجود دارد، گفت: اگر كولرسازان نتوانند قيمت مناسب براي دريافت الكتروموتور پربازده را با ظرفيت توليد داخل بيابند، مي‌توان به بحث واردات پرداخت، چرا كه واردات اين نوع كالا ارزبري به همراه خواهند داشت، در حالي‌كه ظرفيت توليد آن در كشور وجود دارد، بنابراين اولويت با استفاده از ظرفيت توليد داخل به دليل وجود دانش فني توليد آن در كشور است. كماني با تاكيد بر اينكه توليدكنندگان بايد ملزم به رعايت استاندارد محصولات توليدي باشند و بايد از سوي مراجع ذيربط بر روي اين موضوع نظارت صورت گيرد، گفت: براي جلوگيري از ورود كالاي غيراستاندارد (زيرپله‌اي)، فرايند و ساز و كار نظارت در اجرا با قوت و همكاري مراجعي همچون ستاد مبارزه با قاچاق كالا، وزارت صمت و وزارت نيرو انجام شود چرا كه قانون مربوط به آن هم در كشور وجود دارد.
رييس سازمان انرژي‌هاي تجديدپذير و بهره‌وري برق (ساتبا) افزود: بايد طرح‌هايي براي توسعه بازار درنظر گرفته شود و در مجموعه ساتبا طرح‌هايي همچون استفاده از ظرفيت ماده ۱۲ قانون رفع موانع توليد اجرا شده است. اين پيشنهاد توسط ساتبا تدوين شده و مي‌تواند با كمك سازمان ملي استاندارد، اين طرح در شوراي اقتصاد تصويب و در طي چهار سال انجام شود.
محمد صادق خياطيان، رييس صندوق نوآوري و شكوفايي رياست‌جمهوري نيز به عنوان ميزبان اين نشست افزود: به دنبال اين هستيم كه بتوانيم بخشي از مساله ناترازي انرژي و برق را با تاكيد بر بهره‌وري انرژي حل كنيم؛ اين موضوع چند سالي است كه گريبان‌گير كشور شده و البته با به‌كارگيري تكنولوژي قابل حل است.
وي با تاكيد بر اينكه وظيفه ما حمايت از شركت‌هاي دانش بنيان است، ادامه داد: يكي دو سالي است كه روي مسائل كشور متمركز شده‌ايم و اعتقاد داريم شركت‌هاي دانش بنيان هم بايد پاي كار بيايند، چرا كه يكي از اين مسائل مهم، موضوع ناترازي انرژي است. با همكاري ساتبا و وزارت نيرو و شكل گرفتن ظرفيت قانوني، توانستيم با اعتباري كه در اختيار شركت‌هاي دانش بنيان قرار داديم، عرضه توليد الكترو موتورهاي پربازده را توسعه دهيم و زيرساخت خوبي ايجاد شد. خياطيان افزود: معتقديم كشوري كه استاندارد قوي نداشته باشد، تكنولوژي هم در آن پيشرفت نكرده است. ما با همكاري ساتبا و سازمان ملي استاندارد توانستيم اين ظرفيت يعني بخشي از توسعه تكنولوژي را رقم بزنيم. موضوع تامين مالي براي توليدكنندگان موتور و شركت‌هاي دانش بنيان و حتي مصرف كننده نهايي، اهميت دارد كه ما به عنوان نهاد مالي و حمايت كننده شركت‌هاي دانش بنيان، كمك خواهيم كرد. در بحث تامين نقدينگي براي شركت‌هاي سازنده كولر نيز ابزار ما در اختيار آنها قرار خواهد گرفت تا دچار كمبود نقدينگي نشوند. همچنين براي اينكه شركت‌ها نوآور بمانند و توسعه در آنها جاري باشد از شركت‌هاي دانش بنيان حمايت مي‌كنيم تا دغدغه كيفيت مطرح نباشد. بنا بر اين گزارش در پي توافق صورت گرفته ميان سازمان انرژي‌هاي تجديدپذير و بهره‌وري برق با صندوق نوآوري و شكوفايي به منظور حمايت از توسعه ساخت و به‌كارگيري الكتروموتورهاي BLDC در كولرهاي آبي و توليد كولرهاي فوق كم مصرف، نشست هم‌انديشي با حضور محمود كماني، معاون وزير نيرو، محمدصادق خياطيان، رييس صندوق نوآوري و شكوفايي رياست‌جمهوري، گازر، مدير دفتر تخصصي ارزيابي سازمان ملي استاندارد ايران و توليدكنندگان الكتروموتور و كولر در سالن جلسات صندوق نوآوري و شكوفايي برگزار شد.

ارسال نظر