مهم‌ترين شروط افزايش تعداد سايت‌هاي ۵G در كشور

۱۴۰۳/۰۲/۱۹ - ۰۱:۰۳:۱۸
کد خبر: ۳۱۲۰۶۴
مهم‌ترين شروط افزايش تعداد سايت‌هاي ۵G در كشور

اكنون بيش از ۱۰۰۰ سايت نسل پنجم اينترنت اپراتورهاي ارتباطي در كشور فعال است و درصورتي كه اپراتورها به تعهد خود كه افزايش تعداد سايت‌هاي ۵G به ۱۰ درصد تا پايان سال جاري است عمل كنند، عدد گفته شده افزايش پيدا مي‌كند. ب

اكنون بيش از ۱۰۰۰ سايت نسل پنجم اينترنت اپراتورهاي ارتباطي در كشور فعال است و درصورتي كه اپراتورها به تعهد خود كه افزايش تعداد سايت‌هاي ۵G به ۱۰ درصد تا پايان سال جاري است عمل كنند، عدد گفته شده افزايش پيدا مي‌كند. به گزارش ايسنا، صحبت از نسل پنجم اينترنت يا همان ۵G پس از گذر از نسل سوم و چهارم انجام شد كه به دليل ويژگي‌هاي مهم آن مانند كاهش تأخير، ظرفيت بالاي دسترسي، قابليت اطمينان بسيار بالا، ارتقاء ارتباطات موبايل پهن باند و قابليت اتصال و ارتباط اشياء در سطح بسيار وسيع، آن را نسبت به نسل‌هاي قبلي متمايز كرده است. بخش حمل‌ و نقل شايد ملموس‌ترين مثالي باشد كه بتوان براي چگونگي تغيير زندگي در آينده با حضور ۵G تعريف كرد؛ جايي كه ديگر حتي لازم نيست اتومبيل خود را برانيم. تشخيص برخورد، مسيريابي لحظه‌اي، مديريت ترافيك از راه دور و سيستم‌هاي ترمز خودكار تنها بخشي از قابليت‌هايي هستند كه مي‌توان با حضور فناوري ۵G متصور شد. همان‌گونه كه گفته شد پهناي باند ۵G بسيار بالاست، به گونه‌اي كه كارشناسان معتقدند فناوري ۴G يك اتوبان دو باندي و فناوري ۵G همان اتوبان با چهار باند است، بنابراين سرعت و كيفيت آن بالاتر مي‌رود. اما در كنار مزيت‌هاي گفته شده، پياده‌سازي اين نسل از اينترنت نيازمندي‌ها و ملزوماتي دارد كه اصلي‌ترين و مهم‌ترين آن فركانس است. از جمله اين موارد، برگزاري مزايده باند ۳۵۰۰ مگاهرتز است اما دو سال و نيم است كه در هاله‌اي از ابهام قرار دارد و طبق آخرين اظهارات رييس رگولاتوري قرار بود كه تا پايان سال گذشته تكليف اين موضوع هم مشخص شود كه تاكنون اقدام تازه يا اعلام جديدي در اين زمينه انجام نشده و اپراتورهاي موبايل را هم معطل نگه داشته است. اگرچه تأكيد شده فركانس نسل پنجم فقط فركانس ۳۶۰۰ و ۳۸۰۰ نيست و طبيعتا از زير ۱۰۰۰ تا ۲۴ هزار مي‌توان براي ۵G استفاده كرد؛ اما كيفيت سرويس متفاوت بوده و درحال حاضر هم اپراتورها بر روي ساير فركانس‌هايي كه به آنها داده شده سرويس ۵G ارايه مي‌دهند.

 

پيش‌نياز افزايش  تعدادسايت‌هاي نسل پنجم در كشور

براساس آخرين آمار رسمي اعلام شده از سوي رگولاتوري تعداد سايت‌هاي ۵G اپراتورهاي ارتباطي تا پايان پاييز سال ۱۴۰۲، ۸۰۷ سايت ۵G كه متعلق به اپراتور دوم تلفن همراه است در كشور ايجاد شده است اما به صورت كلي بيش از ۱۰۰۰ سايت نسل پنجم اينترنت در كشور فعال است و درصورتي كه اپراتورهاي ارتباطي تعهد خود را كه افزايش سايت‌هاي نسل پنجم به ۱۰ درصد است تا پايان سال ۱۴۰۳ انجام دهند، اين عدد افزايش پيدا مي‌كند.

ارسال نظر