حذف پيام‌رسان‌ها از گوگل‌پلي سياسي‌است تا امنيتي

۱۴۰۳/۰۲/۱۸ - ۰۱:۵۷:۲۴
کد خبر: ۳۱۱۹۸۴

حذف پيام‌رسان‌هاي ايراني از گوگل‌پلي و اخطار گوگل به كاربراني كه از پيام‌رسان‌‌هاي ايراني استفاده مي‌كنند هر از چند گاهي داغ مي‌شود و به كاربران برخي از پيام‌رسان‌ها گوگل اخطار امنيتي مي‌دهد.

حذف پيام‌رسان‌هاي ايراني از گوگل‌پلي و اخطار گوگل به كاربراني كه از پيام‌رسان‌‌هاي ايراني استفاده مي‌كنند هر از چند گاهي داغ مي‌شود و به كاربران برخي از پيام‌رسان‌ها گوگل اخطار امنيتي مي‌دهد. اين اخطار امنيتي اين شائبه را براي كاربران ايجاد مي‌كند كه اين پيام‌رسان‌ها چندان امن نيستند اما مديران اين پيام‌رسان‌ها معتقدند تحريم‌ها موجب اين اخطارها مي‌شود و پيام‌رسان‌ها از امنيت كافي برخوردارند. به گزارش پيوست؛ اخيرا اخطاري از سوي سپر ايمني گوگل براي كاربران گوشي‌هاي مجهز به سيستم‌ عامل اندرويد ارسال و از آنها درخواست شده تا پيام‌رسان «بله» را به دليل ناامن بودن از گوشي‌هاي خود حذف كنند. بعد از اين اتفاق امين تجمليان با تكذيب ناامن بودن «بله» اظهار كرد كه تمام تنظيمات و اختيارات «بله» طبق قوانين پلي استور بوده و ناامن بودن آن صحت ندارد. گوگل در اقدامي مشابه، آبان ماه ۱۴۰۱ هم با نمايش اخطاري در دستگاه‌هاي اندرويد از ناامن بودن پيام‌رسان روبيكا خبر داده بود. مديران وقت روبيكا اين اقدام گوگل را «ترور ديجيتال» توصيف كرده و ابراز اميدواري كردند كه اين ترور نافرجام باشد. فعالان اين حوزه حذف پيام‌رسان‌هاي ايراني ديگر مانند ايتا، سروش و آيگپ از پلي استور را بيشتر سياسي مي‌دانند تا به دلايل فني از جمله امنيتي.

 

به‌روزرساني نكردن دليل اخطار سپر ايمني «بله»

امين تجمليان، قائم مقام اپليكيشن بله، درباره اخطار‌ سپر ايمني به «بله» و نبود اپليكيشن‌هاي ايراني در پلي استور بيان كرد: مدتي پيش، تعداد محدودي پيام درباره خطاي سپر ايمني گوگل از طريق كاربران به ما گزارش شد. با بررسي اين گزارش‌ها مشخص شد اين كاربران مدت‌هاست اپليكيشن خود را به‌روزرساني نكرده‌اند. گوگل و سيستم‌عامل اندرويد به‌طور مستمر سياست‌هاي توسعه اپليكيشن‌هاي اندرويدي را تغيير مي‌دهند و به‌روز‌رساني مي‌كنند. تطابق با اين تغييرات يكي از بايدهاي حضور و فعاليت در عرصه فناوري و تكنولوژي است. به همين دليل تمامي اپليكيشن‌ها نسخه‌هاي خود را مرتب به‌روزرساني مي‌كنند. يكي از روش‌هاي همراه‌شدن با تغييرات، به‌روزرساني است كه بله نيز همواره به اين موضوع توجه داشته است. به‌طوري‌كه به صورت معمول هر ماه نسخه جديد خود را در بازارهاي معتبر منتشر مي‌كند و از كاربران مي‌خواهد كه براي استفاده از آخرين ويژگي‌ها از نسخه‌هاي به‌روزشده استفاده كنند. تجمليان در پاسخ به اين سوال كه چرا پيام‌رسان‌هاي داخلي نمي‌توانند در گوگل پلي فعاليت كنند گفت: اين فقط پيام‌رسان‌هاي داخلي نيستند كه نمي‌توانند در فروشگاه‌هاي خارجي حضور يابند، بعضي از اپليكيشن‌هاي مشهور و پركاربر ايراني در حوزه‌هاي مالي، فروشگاهي و تاكسي‌يابي و … نيز بيشتر از يك سال است كه در اين فروشگاه اندرويدي حضور ندارند. طبق مكاتباتي كه ما انجام داديم و در همان زمان به اطلاع كاربران رسانديم، گوگل دليل اين موضوع را اجراي تحريم‌هاي خزانه‌داري امريكا توصيف كرده است.

 

تحريم، سروش پلاس را هم زمين زد

فرهاد مرادي «مديرعامل پيامرسان سروش» درباره علت نبود اين پيام‌رسان داخلي در پلي استور گفت: امنيت پيام‌رسان سروش‌پلاس در باگ بانتي‌هاي مختلف و تست‌هاي استاندارد توسط طرف‌هاي سوم از جمله ماركت‌هاي داخلي و خارجي به صورت مستمر آزمايش و بررسي مي‌شود و سال‌هاي سال است كه امنيت آن از سوي آنها مورد تاييد قرار مي‌گيرد. طبق گفته او پيام‌رسان سروش‌پلاس در بررسي‌هايي كه سازمان‌هاي دولتي صادركننده گواهي‌هاي امنيتي در ماه‌هاي اخير انجام داده‌اند نيز بيشترين امتياز را از لحاظ رعايت دستورالعمل‌هاي امنيتي به دست آورده؛ بنابراين تاكنون از سوي هيچ شركت يا نهاد داخلي يا بين‌المللي ادعاي ناامن بودن سروش‌پلاس مطرح نشده است. در خصوص تحريم ماركت‌هاي بين‌المللي، تيم اين پيام‌رسان در سال‌هاي اخير ايميلي مبني بر تحريم ايران از سوي گوگل دريافت كرد و در ادامه آن سروش‌پلاس از ماركت گوگل پلي حذف شد. در اين روند به هيچ عنوان مواردي مانند ضعف امنيتي يا ناامن بودن اين محصول از سوي گوگل مطرح نشد.

ارسال نظر