قابلیت افزایش سهم ترانزیت ریلی به 2 برابر

۱۴۰۳/۰۲/۱۸ - ۰۱:۴۲:۴۴
کد خبر: ۳۱۱۹۸۱

یک کارشناس حمل‌ونقل ریلی با بیان اینکه مشکل اصلی راه‌آهن این است که به عنصر زمان حمل‌ونقل اهمیتی نمی‌دهد، گفت: راه‌آهن در حال حاضر حدود ۳۳ میلیارد تن کیلومتر بار جابه‌جا می‌کند و سهم راه‌آهن در ترانزیت کنونی کشور ۱۰ درصد و حدود ۱.۵ میلیون تن است و افزایش این میزان به دو برابر یا ۲۰ درصد کل ترانزیت، نیاز زیادی به توسعه ناوگان ندارد.

یک کارشناس حمل‌ونقل ریلی با بیان اینکه مشکل اصلی راه‌آهن این است که به عنصر زمان حمل‌ونقل اهمیتی نمی‌دهد، گفت: راه‌آهن در حال حاضر حدود ۳۳ میلیارد تن کیلومتر بار جابه‌جا می‌کند و سهم راه‌آهن در ترانزیت کنونی کشور ۱۰ درصد و حدود ۱.۵ میلیون تن است و افزایش این میزان به دو برابر یا ۲۰ درصد کل ترانزیت، نیاز زیادی به توسعه ناوگان ندارد. عباس قربانعلی‌بیک‌ در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به سهم حمل‌ونقل ریلی از ترانزیت در کشور بیان کرد: سهم ریلی از ترانزیت در حال حاضر تقریبا معادل بار ریلی داخلی است؛ با اینکه در بحث ریلی باید حساسیت بیشتری داشته باشیم، اما عملا ترانزیت ریلی برای راه‌آهن تفاوتی با بار داخلی ندارد؛ در حالی‌که طبق قانون پنجم توسعه و قانون مدیریت سوخت تا سال ۱۳۹۰، سهم بار از طریق ریل باید از هفت به ۳۰ درصد می‌رسید اما این موضوع بارها عقب افتاد و ما مدت‌هاست روی همان سهم ۱۰ درصد هستیم. وی ادامه داد: این مشکل ترانزیت را تحت تاثیر قرار داده و مزیت‌های کشور در حوزه ترانزیت را از بین می‌برد. اشکال این است که در بخش ریلی، به اینگونه فعالیت‌ها به‌صورت برنامه راهبردی نگاه نمی‌کنیم و ساده‌انگارانه با این موضوعات برخورد می‌کنیم. در نتیجه در این بخش به‌شدت مشکل داریم؛ و هم بخش خصوصی، هم راه‌آهن، هم دولت و هم مجلس ناراضی هستند. در این شرایط باید دید آیا مساله ترانزیت می‌تواند تحرکی ایجاد کند؟ این کارشناس حمل‌ونقل ریلی با ذکر یک مثال توضیح داد: سال ۱۳۷۶ زمانی‌که سرخس تازه افتتاح شده بود، با ورود مرحوم دادمان به راه‌آهن کارگروهی تشکیل شد که بنادر و مبادی و مقاصد بارهای ترانزیت از جمله سرخس را مورد ارزیابی قرار داد؛ آن هنگام قطارهای ما مسیر سرخس به بندرعباس را با مسافت ۲۵۴۰ کیلومتر از طریق تهران، ۱۵ روزه طی می‌کردند؛ اما با همتی که آن زمان همکاران به‌خرج دادند، زمان ۱۵ روزه را به ۴.۵ روز تبدیل کردند که متوسط روزانه آن ۵۶۴ کیلومتر برابر ۲۳ کیلومتر برساعت می‌شود. این مسیر برای مدت‌ها با این قطارهای برنامه‌ای پوشش داده می‌شد که بعدا با احداث راه‌آهن تهران - قم در سال ۱۳۷۸ زمان به حدود ۴ روز رسید.
او ادامه داد: این موضوع نشان می‌دهد که ۲۵ سال پیش به مساله زمان سیر اهمیت می‌دادند؛ اما مشکل اصلی راه‌آهن این است که به عنصر زمان حمل‌ونقل اهمیتی نمی‌دهد؛ این مساله نه فقط بار ترانزیت را که اعتبار بین‌المللی برای ما دارد و درآمد ارزی خوبی ایجاد می‌کند، از بین می‌برد، بلکه بخش خصوصی و بار داخلی را هم از راه‌آهن دور می‌کند؛ کما اینکه اخیرا هم یکی از شرکت‌ها از این مورد پایین بودن سرعت سیر قطارهای باری در حد دو کیلومتر بر ساعت به وزیر گلایه کرده است.

ارسال نظر