مجوز واردات 2هزار اتوبوس بین‌شهری کارکرده صادر شد

تزریق قطره‌چکانی اتوبوس به ناوگان جاده‌ای

۱۴۰۳/۰۲/۱۸ - ۰۱:۴۰:۴۸
کد خبر: ۳۱۱۹۷۹
تزریق قطره‌چکانی اتوبوس به ناوگان جاده‌ای

دولت ثبت سفارش واردات ۲ هزار دستگاه اتوبوس بین شهری با عمر کمتر از ۵ سال را ابلاغ کرد. این در حالی است که همه شقوق ناوگان حمل و نقل عمومی کشور اعم از هوایی، مسافری جاده‌ای، باری جاده‌ای، اتوبوس شهری، تاکسی و ون شهری و حتی ناوگان ریلی دچار فرسودگی شدید و نیازمند اقدامات فوری هستند. در این میان، از آنجا که بیش از 90درصد از سفرهای بین‌شهری با استفاده از ناوگان مسافری جاده‌ای انجام می‌شود، نوسازی یا به عبارت دقیق‌تر، بازسازی و ترمیم کمبودهای آن از اهمیت خاصی برخوردارند.

گروه راه و شهرسازی|

دولت ثبت سفارش واردات ۲ هزار دستگاه اتوبوس بین شهری با عمر کمتر از ۵ سال را ابلاغ کرد. این در حالی است که همه شقوق ناوگان حمل و نقل عمومی کشور اعم از هوایی، مسافری جاده‌ای، باری جاده‌ای، اتوبوس شهری، تاکسی و ون شهری و حتی ناوگان ریلی دچار فرسودگی شدید و نیازمند اقدامات فوری هستند. در این میان، از آنجا که بیش از 90درصد از سفرهای بین‌شهری با استفاده از ناوگان مسافری جاده‌ای انجام می‌شود، نوسازی یا به عبارت دقیق‌تر، بازسازی و ترمیم کمبودهای آن از اهمیت خاصی برخوردارند.

به گزارش «تعادل» از ابتدای دهه 1390 وضعیت سرمایه‌گذاری تشکیل سرمایه در اقتصاد ایران با شیب منفی قابل توجهی، منفی شده است. این وضعیت تحت تاثیر جهش‌های تورمی و تشدید تحریم‌های یکجانبه امریکا علیه کشورمان فزونی گرفت. در این میان، زیرساخت‌ها به‌طور نامحسوسی رو به زوال گذاشتند. یکی از زیرساخت‌های مهم و اثرگذار کشور، انواع ناوگان‌های باری و مسافری است. طبیعی است که در کشورهای پیشرفته جابه‌جایی بار و مسافر با سهولت و سرعت زیادی انجام می شود و به عبارت دیگر، به میزانی که حمل و نقل و ارتباطات (مخابراتی و اینترنتی) یک جامعه پیشرفته‌تر و توسعه یافته‌تر باشد، به همان میزان، آن کشور توسعه یافته‌تر خواهد بود. این در حالی است که در دوره یاد شده، همانطور که اشاره شد، نبض «تحرک» بار و مسافر کُند و سخت شد و زمینه رکود- ابرتورمی در اقتصاد ایران را فراهم آورد. چرا که اختلال در حمل و نقل و ارتباطات (مخابراتی و اینترنتی) منجر به اختلال در روند توسعه و رشد اقتصاد می شود. در نتیجه درآمد لازم برای سرمایه گذاری در زیرساخت ها از فعالیت های اقتصادی حاصل نمی‌شود و صرفا امور روزانه انجام خواهند شد.

 

ابلاغیه در پی ابلاغیه

در حالی دیروز معاون اول رییس جمهور تصویبنامه هیأت وزیران در خصوص مجاز بودن ثبت سفارش واردات تا ۲ هزار دستگاه اتوبوس بین شهری با عمر کمتر از ۵ سال را ابلاغ کرد که در مهرماه سال گذشته شرایط و ضوابط واردات انواع خودرو تجاری کارکرده برای تمام واردکنندگان انواع کشنده، کامیون، اتوبوس، مینی بوس و ون با عمر کمتر از ۵ سال ابلاغ شده بود. به گزارش ایرنا، محمد مخبر معاون اول رئیس جمهور تصویبنامه ۱۶ اردیبهشت هیأت وزیران در خصوص مجاز بودن ثبت سفارش واردات اتوبوس بین شهری تا سقف ۲ هزار دستگاه با عمر کمتر از ۵ سال را به وزارت خانه های راه و شهرسازی، صنعت، معدن و تجارت، کشور و امور اقتصادی و دارایی و بانک مرکزی ابلاغ کرد.

مطابق این مصوبه، به منظور توسعه حمل و نقل عمومی مسافر، تنظیم بازار و ارائه خدمات بهینه به زائران اربعین حسینی (ع)، ثبت سفارش واردات اتوبوس های بین شهری در صورت تأیید وزارت راه و همچنین تأمین خدمات پس از فروش و قطعات با تأیید وزارت صمت مجاز است.

سود بازرگانی واردات اتوبوس های بین شهری برای مسافران اربعین حسینی (ع) با تأیید وزارت کشور مشمول تخفیف ۵۰ درصدی می شود.

به گزارش تسنیم، در این ابلاغیه خطاب به وزارت راه و شهرسازی، وزارت صمت، وزارت کشور، وزارت امور اقتصادی و دارایی و بانک مرکزی آمده است: هیأت وزیران در جلسه 9 اردیبهشت 1403 به پیشنهاد مشترک وزارتخانه‌های راه و شهرسازی صنعت معدن و تجارت و کشور و به استناد اصل یکصد و سی و هشتم قانون اساسی و در اجرای بند (ث) تبصره (10) قانون بودجه سال 1403 کل کشور تصویب کرد:

1- به منظور توسعه حمل و نقل عمومی مسافر، تنظیم بازار و ارائه خدمات بهینه به زائرین و مسافرین اربعین حسینی ثبت سفارش واردات 2000 دستگاه اتوبوس برون شهری با عمر کمتر از 5 سال با تأیید وزارت راه و شهرسازی و تأیید تأمین قطعات و وجود شبکه خدمات پس از فروش توسط وزارت صنعت معدن و تجارت و تطابق با استاندارد کارخانه سازنده در زمان ساخت خودرو مجاز است.

2- سود بازرگانی هرگونه واردات اتوبوس که با تأیید وزارت کشور جهت جابه‌جایی مسافرین اربعین حسینی استفاده می‌شود مشمول 50 درصد تخفیف است. دستورالعمل نحوه اجرای این بند توسط وزارت کشور و با همکاری وزارت صنعت، معدن و تجارت تهیه و ابلاغ می‌شود.

 

ماجرای واردات خودروهای سنگین

براساس آخرین آمار منتشر شده از سوی گمرکات کشور، در ۱۱ ماهه سال ۱۴۰۲ دقیقا ۵ هزار و ۸۵۷ دستگاه کامیون کشنده به ارزش ۷۵۲ میلیون و ۴۲۱ هزار دلار در جهت نوسازی و افزایش ظرفیت ناوگان جاده‌ای کشور وارد شده است.

در سه سال گذشته، مجموعا ۲۴ هزار و ۸۴۷ دستگاه کشنده وارد کشور شده است، در خصوص آمار واردات کشنده‌ها نیز باید گفت که در سال ۱۴۰۰ به تعداد ۸ هزار و ۹۵۱ دستگاه و در سال ۱۴۰۱ نیز به تعداد ۱۰ هزار و ۳۹ دستگاه کشنده، وارد شده بود.

در این حال، در مهرماه سال گذشته شرایط و ضوابط واردات انواع خودرو تجاری کارکرده برای تمام واردکنندگان انواع کشنده، کامیون، اتوبوس، مینی بوس و ون با عمر کمتر از ۵ سال به شرح زیر ابلاغ شد:

تمام شرکت های واردکننده با سقف تعدادی در هر مرحله می توانند نسبت به واردات انواع کشنده، کامیون، اتوبوس، مینی بوس و ون با عمر کمتر از ۵ سال مورد نیاز حمل و نقل عمومی و به ویژه ناوگان مورد نیاز جابه‌جایی زائران اربعین حسینی اقدام کنند:

گروه الف: کارخانجات تولیدکننده داخلی: ۳۰۰ دستگاه در هر مرحله.

گروه ب: شرکت های حمل و نقل دارای پروانه فعالیت مجاز و معتبر صادره توسط سازمان راهداری: ۲۵ دستگاه در هر مرحله.

گروه ج: واردکنندگان دارای مجوز واردات خودرو از وزارت صنعت، معدن و تجارت: ۲۵ دستگاه در هر مرحله.

تبصره ۱: رانندگان خودمالک دارای کارت هوشمند و شرکت های حمل و نقل خودمالک نیز می توانند وفق شرایط مندرج در بندهای الف و ب تبصره ۳ قانون اصلاح ماده ۱۰ قانون ساماندهی صنعت خودرو، نسبت به واردات انواع کشنده، کامیون و کامیونت اقدام کنند.

تبصره ۲: ارائه مجوز جدید واردات به هر واردکننده، منوط به انجام تمام تعهدات مربوطه در سقف مجوز صادره و اخذ کارت هوشمند ناوگان از سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای است.

تعداد و ترکیب ناوگان وارداتی به شرح زیر است:

کشنده: مان، ولوو، اسکانیا، بنز، داف، رنو، میتسوبیشی، هیوندای و تمام برندهای مجاز ژاپنی، اروپایی و کره‌ای.

کامیون: مان، ولوو، اسکانیا، بنز، داف، رنو، میتسوبیشی، هیوندای و تمام برندهای مجاز ژاپنی، اروپایی و کره‌ای.

اتوبوس: مان، ولوو، اسکانیا، هیوندای، بنز، میتسوبیشی، کیا، ایویکو و تمام برندهای مجاز.

مینی بوس: بنز، مان، اسکانیا، تویوتا، ولوو، هیوندای، ایویکو و تمام برندهای مجاز.

ون: بنز، تویوتا، هیوندای، کیا، فیات، فولکس واگن، ایویکو و تمام برندهای مجاز.

 

6 دستگاه اتوبوس بین‌جاده‌ای

پلاک شد

با وجود این، آنگونه که سیدکمال هادیانفر، معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی پیش از این اظهار کرده بود، در سال ۱۴۰۲ تنها شش دستگاه اتوبوس بین‌جاده‌ای پلاک شد.

به گفته او، علی رغم تلاش‌های صورت گرفته برای واردات خودروهای سنگین، تامین منابع مشکل بزرگی به شمار می رود.

هادیانفر افزوده بود: برای این کار ۱۵۰ میلیون یورو درخواست داریم که فعلا از وزارت صمت و بانک مرکزی نتیجه‌ای نگرفتیم اما در صورت تامین منابع هدف‌گذاری کردیم که ۱۸۰۰ دستگاه اتوبوس زیر پنج سال که ایمنی کافی دارند وارد ناوگان کنیم و در اربعین هم از آنها بهره ببریم.

 

كاهش ناوگان اتوبوسراني به نصف

در چنین شرایطی بود که براي نوروز ١۴٠٣ حدود ٧ هزار و ۵٠٠ دستگاه اتوبوس به منظور جابه‌جايي مسافران فراهم آمد و این درحالي بود كه در سه سال گذشته اين عدد بيش از ١۴ هزار دستگاه اتوبوس بود.

با وجود این، در نوروز سال جاری که سفرهای جاده ای با ناوگان عمومی به اوج خود می رسد، بیش از ۱۸ میلیون و ۶۱ هزار و ۵۹ نفر از ناوگان عمومی استفاده کردند که تقریبا یک درصد کاهش نسبت به سال گذشته داشت. از این تعداد، بیش از ۶ میلیون و ۹۳۹ هزار نفر از ناوگان جاده ای استفاده کردند.

ارسال نظر