بورس درگير بودجه

۱۴۰۳/۰۲/۱۷ - ۰۰:۳۵:۳۶
کد خبر: ۳۱۱۸۶۳
بورس  درگير بودجه

درخصوص وضعيت فعلي بورس در پي مطرح شدن بند «س» تبصره ۶ قانون بودجه ۱۴۰۳ مبني بر وضع سقف مالياتي براي سرمايه‌گذاري يك مقوله‌اي را مجدد تداعي مي‌كند كه دولت براي تامين نقدينگي و كاهش كسري بودجه قوانين و مقررات را تغيير مي‌دهد.

فردين آقابزرگي

درخصوص وضعيت فعلي بورس در پي مطرح شدن بند «س» تبصره ۶ قانون بودجه ۱۴۰۳ مبني بر وضع سقف مالياتي براي سرمايه‌گذاري يك مقوله‌اي را مجدد تداعي مي‌كند كه دولت براي تامين نقدينگي و كاهش كسري بودجه قوانين و مقررات را تغيير مي‌دهد. از سوي ديگر اصلاح بند «س» مي‌تواند كمك شاياني به بازار كند اين موضوع شوك جديدي به بورس وارد كرد و مربوط به ابهامات آن است. مثلا فكر كنيد قرار باشد دامنه نوسان قيمت را تغيير دهند. ابهامات به وجود‌آمده در ابتداي امر مي‌تواند بازار را شوكه كند. اما وقتي جزیيات خبر مشخص شود، طبيعتا از بار رواني منفي پيرامون آن كاسته خواهد شد. به بيان ديگر افراد آماتور در بازار سهام در رويارويي با اين قبيل ابهامات بلافاصله در صف فروش قرار مي‌گيرند. واقعيت امر اين است كه بازار به مرور زمان و در ميان‌مدت نسبت به اين مهم واكنش مثبت نشان خواهد داد.
با مرتفع شدن و اصلاحي كه در اين زمينه صورت گرفت موضوع اصلي در بازار سرمايه قانون ماليات عايدي بر سرمايه است كه با اختلاف بسيار فاحش از بازار سرمايه در پايين سطح خود كه به نوعي مي‌توانيم بگوييم معافيت كامل داشت به نسبت جدول پلكاني كه نسبت به ساير بازارها و ساير حوزه‌ها وضع شده از جمله بازار طلا، خودور و سكه اكنون مشمول شده است و شوك منفي به بازار سرمايه داد. قانون ماليات عايدي بر سرمايه شوك مثبت به بازار سرمايه وارد خواهد كرد و با توجه به اينكه از طريق قانون ماليات بر عايدي سرمايه دارايي افراد رديابي خواهد شد، جابه‌جايي پول رخ خواهد داد و به نوعي بورس ميزبان سرمايه‌هاي جديد و قدرتمند خواهد بود.
بر اساس قانون توسعه ابزارها و نهادهاي مالي، سپرده‌گذاري، خريد و فروش نهادهاي مالي و صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري معاف از ماليات است. اما درحال حاضر در كنار طرح ماليات بر عايدي سرمايه در بند س تبصره 6 قانون بودجه 1403 براي آنها، سقفي براي ماليات در نظر گرفتند بنابراين اين بند قانون مصوب مجلس را نقض مي‌كند. از سوي ديگر به نظر مي‌رسد كه اين موضوع تخلف آشكار از فحواي اصل 44 قانون اساسي مبني بر لزوم كوچك‌سازي دولت بوده است و درحال حاضر دولت به اشكال مختلف اصرار بر جلوگيري از كوچك كردن بدنه خود مي‌كند. حتي به قيمت خراب كردن شرايط كسب و كار در حوزه اقتصاد و بازار سرمايه تا به اهداف بودجه‌اي خود برسد؛ چراكه هزينه‌هايش به دليل اينكه قصد واگذاري و كوچك كردن خود را ندارد بالا است.

ارسال نظر