طرح‌ جدید بانکی دولت برای خروج صنایع از رکود

۱۳۹۴/۰۷/۲۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۱۱۷۹

گروه صنعت‌ و معدن

دولت برای خروج از رکود در صنایع مختلف طرح‌های ویژه دارد. یکی از این صنایع، صنایع لوازم خانگی است. در جدیدترین طرحی که دولت برای بهبود اوضاع این حوزه و تخلیه انبارها از کالاهای دپو شده دارد، عرضه لوازم خانگی در اقساط ۲۴ و ۳۶ ماهه و با سود ۱۲درصد به خصوص برای قشر کم درآمد جامعه درنظر گرفته شده است. در این طرح، قرار است مصرف‌کنندگان از تسهیلات ۱۰ میلیون تومانی بهره‌مند شوند؛ خبری که پیش از این نیز از سوی متولیان بخش خصوصی صنعت لوازم خانگی مطرح شده بود اما پیش از مصوب شدن این طرح، برخی کارشناسان براین باور بودند که اعطای این نوع کارت‌های اعتباری منجر به خروج از رکود صنعت لوازم خانگی نخواهد شد؛ چراکه اطمینان مردم از خرید کالاهای ایرانی سلب شده است. چندی پیش، وزارت صنعت، فهرست تولید‌کنندگان لوازم خانگی را برای اجرای طرح دولت، آماده و به بانک مرکزی ارائه کرد؛ فهرستی که قرار است در پرتال وزارت صنعت و بانک مرکزی نیز قرار گیرد و شرکت‌های تولیدی بر اساس این طرح، به عرضه محصولاتشان اقدام خواهند کرد. در واقع؛ در این طرح، سیستم بانکی با تولیدکننده ارتباط تنگاتنگی دارد؛ به گونه‌یی که هزینه خرید لوازم خانگی به جای اینکه به واسطه‌ها پرداخت شود، مستقیما به حساب تولید‌کنندگان واریز خواهد شد. البته برخی دیگر معتقدند؛ باید کمیته‌یی تشکیل و مشخص شود که کارت‌های اعتباری، توسط چه بانک‌هایی و چه زمانی صادر خواهد شد و این مبلغ چگونه پرداخت می‌شود تا کارت‌های اعتباری پیش‌بینی‌شده، زودتر به مردم اعطا شود.


جزییات طرح تازه دولت

رییس انجمن تولید‌کنندگان لوازم خانگی در این باره، با تشریح جزییات عرضه لوازم خانگی داخلی در قالب طرح جدید دولت برای خروج از رکود، گفت: در این طرح، مصرف‌کنندگان از تسهیلات ۱۰ میلیون تومانی با مدت بازپرداخت ۲۴ و ۳۶ ماهه برخوردار خواهند شد. محمدرضا دیانی با بیان اینکه در طرح جدید دولت، مبلغ مربوط به لوازم خانگی مستقیما به حساب تولید‌کنندگان واریز خواهد شد، افزود: در این طرح، با هماهنگی سیستم بانکی، پول لوازم خانگی به جای اینکه به واسطه‌ها پرداخت شود، مستقیما به حساب تولید‌کنندگان واریز می‌شود. وی توضیح داد: در این طرح به جای اینکه وام بانکی بابت فاکتور خرید از فروشگاه پرداخت شود، به تولید‌کننده پرداخت می‌شود که در این زمینه، حساب‌های بانکی از تولید‌کنندگان گرفته شده و به بانک مرکزی ارائه شده است تا با اختصاص خطوط اعتباری از سوی بانک مرکزی به بانک‌ها، این طرح اجرایی شود. به گفته دیانی، خریداران می‌توانند تا سقف 10 میلیون تومان تسهیلات خرید لوازم خانگی دریافت کنند که سود این وام، از سوی دولت 12 درصد اعلام شده است. وی با بیان اینکه بخشی از سود مربوط به وام پرداختی بانک‌ها از سوی تولید‌کنندگان تقبل خواهد شد، گفت: هنوز این رقم نهایی نشده اما در مجموع نرخ سود نسبت به دیگر سودهای بانکی روند کاهشی خواهد بود. وی تصریح کرد: وزارت صنعت فهرست تولید‌کنندگان لوازم خانگی را برای اجرای طرح دولت آماده و به بانک مرکزی ارائه کرده است که این فهرست در پرتال وزارت صنعت و بانک مرکزی قرار خواهد گرفت و شرکت‌های تولیدی بر اساس آن نسبت به عرضه محصولاتشان اقدام خواهند کرد. دبیر انجمن صنایع لوازم خانگی ایران نیز درباره تسهیلات تازه دولت در زمینه صنعت لوازم خانگی گفت: فرآیند خروج از رکود و رونق اقتصادی در تولید و بازار لوازم خانگی به سرعت بخشیدن به فرآیند گرفتن کارت‌های اعتباری این صنعت بستگی دارد. حبیب‌الله انصاری درباره چگونگی اجرای بسته دولت برای «تسریع رونق اقتصادی» اظهار کرد: هدف این بسته این است که تحریکی در بازار تقاضا ایجاد کند تا امکان خرید کالاهای بادوام برای افرادی که توان خرید نداشتند، ایجاد شود.


از ارزانی خبری نیست

انصاری افزود: باید کمیته‌یی تشکیل و مشخص شود که کارت‌های اعتباری توسط چه بانک‌هایی و چه زمانی صادر خواهد شد و این مبلغ چگونه پرداخت می‌شود تا کارت‌های اعتباری پیش‌بینی‌شده زودتر به مردم اعطا شود. دبیر انجمن صنایع لوازم خانگی ایران اظهار کرد: در چند ماه گذشته رکودی بر صنایع حاکم بود، زیرا قدرت خرید مردم کم بود و همچنین این تصور در مردم ایجاد شده بود که در شرایط پس از تحریم و به نتیجه رسیدن مذاکرات، اجناس و کالاهای مورد نظر ارزان می‌شود، بنابراین رکود تشدید شد و به کاهش تقاضا دامن زد. انصاری بیان کرد: صنعت لوازم خانگی از گسترده‌ترین صنایع است که شامل لوازم خانگی انرژی‌بر از جمله وسایل سرمایشی مانند یخچال و کولر، وسایل گرمایشی مانند بخاری و آبگرمکن، وسایل خرد آشپزخانه، وسایل تمیزکننده یا پاک‌کننده مانند ماشین لباسشویی و بخش دیگری از لوازم خانگی که شامل وسایل غیرانرژی‌بر مانند انواع ظروف چینی و کریستال و غیره می‌شود، اما همه اینها در حال حاضر در رکود به سر می‌برند. دبیر انجمن صنایع لوازم خانگی ایران با بیان اینکه نگاه به لوازم خانگی تاکید بر نیاز قطعی مردم است، اظهار کرد: لوازم خانگی با خودرو کاملا متفاوت است. درصد مردمی که به دنبال خرید خودرو هستند اصلا قابل مقایسه با کسانی که نیاز به لوازم خانگی دارند نیست، چراکه لوازم خانگی، وسایل مورد نیاز و جزو لاینفک زندگی مردم در زندگی رفاهی است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر