شيب نزولي نفت تندتر شد

۱۴۰۳/۰۲/۱۲ - ۰۰:۵۲:۴۲
کد خبر: ۳۱۱۵۶۰

قيمت نفت در معاملات روز سه‌شنبه بازار آسيا كه مذاكرات آتش‌بس ميان رژيم صهيونيستي و حماس در قاهره، به آرام كردن نگراني‌هاي بازار نسبت به احتمال تشديد درگيري در خاورميانه كمك كرد، كاهش يافت.

قيمت نفت در معاملات روز سه‌شنبه بازار آسيا كه مذاكرات آتش‌بس ميان رژيم صهيونيستي و حماس در قاهره، به آرام كردن نگراني‌هاي بازار نسبت به احتمال تشديد درگيري در خاورميانه كمك كرد، كاهش يافت.
بهاي معاملات نفت برنت با ۱۰ سنت معادل ۰.۱۱ درصد كاهش، به ۸۸ دلار و ۳۰ سنت در هر بشكه رسيد. بهاي معاملات وست تگزاس اينترمديت امريكا با ۱۳ سنت معادل ۰.۱۶ درصد كاهش، به ۸۲ دلار و ۵۰ سنت در هر بشكه رسيد. قرارداد ماه آتي هر دو شاخص، روز دوشنبه، با بيش از يك درصد كاهش، بسته شد.
نفت خام كه پس از واكنش ايران به حمله تروريستي رژيم صهيونيستي در اوايل آوريل، به بالاترين حد از اكتبر صعود كرده بود، در مسير ثبت چهارمين رشد ماهانه در آوريل قرار دارد. مناقشات در خاورميانه و اوكراين و محدوديت عرضه اوپك پلاس، قيمت نفت را تقويت كرده است اما ابهامات در خصوص سياست پولي امريكا و ذخاير بالاي محصولات نفتي، بر دورنماي تقاضا براي نفت، سنگيني مي‌كند.
ئيپ جون رونگ، استراتژيست بازار در شركت‌اي جي در اين باره گفت: ادامه مذاكرات براي آتش‌بس ميان رژيم صهيونيستي و حماس، باعث شده است نرخ ريسك اضافي در قيمت نفت، ضعيف‌تر شود و همزمان، نشست بانك مركزي امريكا هم باعث احتياط در كوتاه‌مدت شده است. نگه داشتن نرخ‌هاي بهره بالا به مدت طولاني‌تر، ممكن است باعث رشد بيشتر ارزش دلار شده و ريسك‌هايي را براي دورنماي تقاضا براي نفت ايجاد كند.
مذاكره كنندگان حماس پس از گفت‌وگوها با ميانجي‌هاي قطري و مصري درباره پاسخ به پيشنهاد آتش‌بس رژيم صهيونيستي، براي مشاوره با مقامات ارشد، روز دوشنبه قاهره را ترك كردند. دو منبع امنيتي مصري اظهار كردند: انتظار مي‌رود اين هيات دو روز ديگر، گزارش دهند. در حالي كه نمايندگان حماس به قاهره رفتند، ده‌ها فلسطيني در حملات هوايي رژيم صهيونيستي در روز دوشنبه، جان باختند. نيمي از قربانيان در شهر رفح بودند كه رهبران خارجي از رژيم صهيونيستي مي‌خواهند به آن حمله نكند.
در اين بين، ادامه عمليات دريايي نيروهاي مسلح يمن در منطقه درياي سرخ، كفي را براي قيمت نفت ايجاد كرده و اگر اختلال عرضه پيش بيني شود، ممكن است نرخ ريسك اضافي در قيمت‌ها منعكس شود. بر اساس گزارش رويترز، در بخش اقتصادي، سرمايه‌گذاران منتظر نشست اول مه فدرال رزرو هستند و از آنجا كه نرخ تورم بالاتر از هدف بانك مركزي امريكا باقي مانده است، بازار انتظار هيچ گونه كاهش نرخ بهره را ندارد كه مي‌تواند دلار امريكا را تقويت كرده و به تقاضا براي نفت ضربه بزند.

ارسال نظر