رييس‌جمهور:

دشمن حتما در عرصه اقتصادي هم ناكام خواهد شد

۱۴۰۳/۰۲/۱۲ - ۰۰:۴۳:۱۱
کد خبر: ۳۱۱۵۵۳

رييس‌جمهور با يادآوري اينكه جنگ اقتصادي به ما تحميل شده است، تاكيد كرد: همچنان كه رزمندگان ما سيلي محكمي به دشمن زدند، كارگران ما هم در عرصه اقتصادي سيلي محكمي به دشمن خواهند زد.

رييس‌جمهور با يادآوري اينكه جنگ اقتصادي به ما تحميل شده است، تاكيد كرد: همچنان كه رزمندگان ما سيلي محكمي به دشمن زدند، كارگران ما هم در عرصه اقتصادي سيلي محكمي به دشمن خواهند زد. سيد ابراهيم رييسي در سي و پنجمين جشنواره ملي تقدير از كارگران نخبه، گروه‌هاي كارگري و واحدهاي نمونه اظهار كرد: دشمن حتما در عرصه اقتصادي ناكام خواهد ماند. توليد محور همه تلاش‌هاي ماست و محور توليد هم كارآفريني و كارگر است. نقش كارگران در اين زمينه بي‌بديل است و بايد همه حمايت‌هاي حقوقي، مالي و اجتماعي از كار و كارگر انجام شود تا توليد ما هم در كيفيت و هم كميت رشد كند.
وي ادامه داد: بايد محصولي توليد شود كه در دنيا بهترين باشد و توليد اين محصولات از كشور ما برمي‌آيد. استاندارد كف مشخصات يك كالاست و كالاي تولیدي ما بايد در دنيا برتر باشد. در سريلانكا صدور خدمات فني و مهندسي انجام شده و ومهندسان آنجا مي‌گفتند، كار بسيار علمي و دانش پايه انجام شده است. اين كار چند منظوره بود و سد و نيروگاه ايجاد شده بود. مهندسان ما گفتند شايد اولين كاري است كه در آن منطقه انجام شده است.
وي ادامه داد: رهبري حكيمانه فرمودند كه در جامعه كارگري نخبگاني داريم كه مورد بي‌توجهي قرار مي‌گيرند كه بايد به اين نخبگان توجه شود. بايد از ايده‌پردازي حمايت كرد. ايده‌پردازي در دانشگاه مهم است، اما كسي كه در عمل صاحب ايده شده است، بايد مورد حمايت و توجه قرار گيرد.
رييس‌جمهور با بيان اينكه رشد فرهنگ كار در كشور بسيار مهم است، گفت: بايد به كار و كارگر توجه شود. عمل برتر و موثر مهم است. بين نماز اول وقت و نماز قضا تفاوت وجود دارد. تاكيد دارم كار زمان شناسانه اهميت دارد. در زمان دفاع مقدس كارهايي در كارخانه‌ها انجام شد كه ما را از كشورهاي بيگانه بي‌نياز كرد. كارهايي كه همراه با خلاقيت و نوآوري بود. كارگران ما سابقه اين كارها را نداشتند. الان هم جنگ اقتصادي به ما تحميل شده است كه تاكنون جوانان، كارگران و كارفرمايان ما نشان دادند كه همچنان كه رزمندگان ما سيلي محكمي به دشمن زدند، كارگران ما هم در عرصه اقتصادي سيلي محكمي به دشمن خواهند زد، دشمنان فكر مي‌كنند با تهديد و تحريم مي‌توانند ما را متوقف كنند.
وي افزود: ما رشد توليد، رشد اقتصادي، رشد نوآوري داريم و در حوزه فناورانه رشد داريم.رشد كمي در شركت‌هاي دانش بنيان داريم. جامعه كارگري و كارآفرني ما پاي كار است و اين جاي تقدير دارد.
رييس‌جمهور با اعلام اينكه لايحه امنيت شغلي كارگران در دولت تصويب شده و در مجلس پيگيري مي‌شود تا كار سريع‌تر به نتيجه برسد، خاطرنشان كرد: ثبات شغلي بسيار مهم است. ما امروز شاهديم كه اشتغال در كشور افزايش و بيكاري كاهش يافته و اين جاي افتخار دارد. زمينه شغل براي 
تحصيل كردگان بهتر از قبل فراهم شده است. بيمه كارگران ساختماني بسيار مهم است. وزير گفته است كه موانع اين كار در حال رفع است. بيمه كارگران ساختماني مورد تاكيد دولت است.
رييسي همچنين با بيان اينكه سازوكار قانوني سه‌جانبه دولت، كارفرما و كارگر خوب است و ادامه يابد تا تصميم مناسب با تورم گرفته شود و قابل دفاع است، افزود: بانك‌ها با اشتغال، مسكن و ازدواج همراهي كنند. تاكيد مي‌كنم كه در پرداخت وام براي اين سه موضوع كه به رفع دغدغه جوانان كمك مي‌كند، همراهي كنند. باز هم تاكيد مي‌كنم كه بانك‌ها مساعدت بيشتري داشته باشند.
وي خاطرنشان كرد: مسوول بانك رفاه كارگران اعلام كردند كه آمادگي دارند كه براي تسهيلات مسكن كارگران كمك كنند كه من از وي تشكر مي‌كنم تا اين دغدغه كارگران را حل كنند. سهم مسكن در سبد هزينه خانوداه زياد است و بناي دولت اين است با امكاناتي كه در كشور وجود داردآن را حل كند. يكي از امكانات مهم كشور، زمين است و ممكن است در مركز استان يا تهران زمين نداشته باشيم، اما آن طرف‌تر از تهران، تبريز يا مشهد و مركز استان امكان تهيه زمين وجود دارد. از همه مديران شركت‌ها و كارخانجات مي‌خواهم همت كنند تا تعاوني‌هاي مسكن فعال شوند. وزارت راه و شهرسازي آمادگي براي رفع دغدغه مسكن را دارد. مسكن دغدغه مهمي براي كارگران است و بايد اين دغدغه رفع شود.
رييسي در ادامه گفت: مهارت ورزي براي همه لازم است براي هر كاري دانش‌افزايي و مهارت افزايي لازم است. مهارت و دانش بايد به روز شود. همواره بايد نسبت به كسب دانش اقدام كرد. دنيا هم دنياي اطلاعات، ارتباطات و دانش است. در گذشته حرف دولت الكترونيك مطرح بود و امروز بحث دولت هوشمند مطرح است . در سال‌هاي گذشته دولت‌ها نتوانستند دولت الكترونيك را اجرايي كنند و الان 37 درصد دولت الكترونيك محقق شده است. همه ما محتاجيم كه دانش‌مان به روز شود و مهارت افزايي و دانش افزايي براي جامعه كارگران هم اهمیت زيادي دارد. وي در پايان گفت: هزاران كارگر مشغول به كار شده‌اند و كارخانجات تعطيل دوباره احيا شده‌اند. تعطيلي كارخانجات مشكلات زيادي در زندگي كارگران ايجاد كرده است. كارخانه‌هاي زيادي بودند كه از گردونه توليد خارج شده بودند و اما الان به چرخه توليد بازگشته‌اند. قريب به 10 هزار كارخانه تعطيل و نيمه تعطيل به توليد برگشته‌اند. تاكيد كرده‌ام كه مسوولان اجازه ندهند كارخانه‌اي به هر دليلي تعطيل شود.

ارسال نظر