«تعادل» اثرپذيري بازار سرمايه از معادلات بيروني را بررسي مي‌كند

نوسان مثبت و منفی به شاخص

۱۴۰۳/۰۲/۱۰ - ۲۳:۴۲:۴۳
کد خبر: ۳۱۱۴۷۷
نوسان مثبت و منفی به شاخص

همواره رفتار دلار و بازار سرمایه یک همبستگی مشخص دارند و با افزایش قیمت دلار نیمایی بورس نیز روند صعودی به خود می‌گيرد. درحال حاضر قیمت دلار نیمایی و دلار بازار آزاد به صورت بسیار آهسته درحال نزدیک شدن به یکدیگر هستند و همین روند یک نوع اعتمادسازی سطحی را در بازار ایجاد می‌کند.

همواره رفتار دلار و بازار سرمایه یک همبستگی مشخص دارند و با افزایش قیمت دلار نیمایی بورس نیز روند صعودی به خود می‌گيرد. درحال حاضر قیمت دلار نیمایی و دلار بازار آزاد به صورت بسیار آهسته درحال نزدیک شدن به یکدیگر هستند و همین روند یک نوع اعتمادسازی سطحی را در بازار ایجاد می‌کند.

اردیبهشت با خاطره بدی گره خورده است و سال گذشته دقیقا نیمه اردیبهشت ماه بود که نرخ خوراک پتروشیمی‌ها به صورت پنهانی تصویب شد و پس از 51 روز سهامداران عادی و معمول بازار متوجه شدند. این موضوع باعث شد که سهامداران غرق در زیان شوند و شاخص یکباره سقوط کند. البته در این میان افرادی که دارای رانت اطلاعاتی بودند توانستند سهام خود را نقد کنند و در نهایت از بازار خارج شوند.

برخی از کارشناسان عقیده دارند که با توجه به اخبار متعدد و سیگنال‌های مثبت احتمالا این اردیبهشت ماه، بازار سرمایه بتواند تکانی بخورد و خاطره‌های منفی سال گذشته را پشت‌سر بگذارد. البته برخی دیگر از کارشناسان نوسان قیمت ارز و تنش در منطقه را عامل ریزش بورس می‌دانند و احتمال می‌دهند که بازار این روزها دوباره روند متعادل رو به پایین به خود بگیرد.

 

بازار توان رشد دارد؟

پیام الیاس کردی، کارشناس بازار سرمایه درخصوص شرایط بازار نوشت: «واقعیت این است که الان خیلی زود است که ما در رابطه با رشد صحبت کنیم. یک روز فقط بازار سرمایه آن هم از لحاظ شاخص اوضاعش خیلی خوب شده و مثلا شاخص در دو روز حدود ۱۰۰ هزار بالا آمده است. از همین رو با یک اتفاق نمی‌توانیم تصمیم‌گیری کرده و حکم صادر کنیم، اما قاعدتا من فکر می‌کنم یک مقدار شرایط بهتر شده و این موضوع به نظر من نوید این را می‌دهد که بورس از این حالت تنش فعلا در بیاید تا نفس بگیرد و ببینیم می‌خواهد چه کار کند. این که ما فکر کنیم با یک روز و دو روز مثبت مثلا یک دورنمای خیلی عجیب و غریبی در بازار به وجود می‌آید درست نیست.

در روز‌های گذشته بحث‌هایی پیرامون تعطیلی پنجشنبه‌ها بالا گرفت. افزایش تعداد روز‌هایی که ارتباطات تجاری ایران با دنیا قطع می‌شود یک نقد جدی به ماجرا بود. اتاق بازرگانی در نامه‌ای به رهبری نسبت به این تصمیم انتقاد کرده و صدای نهادهایی، چون وزارت صمت را نیز درآورده است. اما در صورت اجرای این قانون تهدید جدی علیه بازار سرمایه شکل خواهد گرفت؟

بازار سرمایه ما از چهارشنبه تقریبا ساعت ۱۲ و نیم تا شنبه ساعت ۹ صبح تعطیل می‌شود، یعنی گپی به اندازه دو روز کامل و یک روز هم به صورت ناقص. به خاطر همین ما کلا از دنیا عقب هستیم. یعنی بازار سرمایه شبیه یک جزیره‌ای است که در اطرافش تا کیلومتر‌ها آب است و فاصله زیادی هم با دنیا دارد و اصلا علاقه‌ای هم به ارتباط ندارد. با توجه به اینکه بازار سرمایه ما دارد با دلار نیما کار می‌کند و دلار نیما متاسفانه با دلار بازار آزاد فاصله زیادی دارد، از همین رو اتفاق ویژه‌ای انتظار ندارم برای بازار سرمایه بیفتد.

بند جنجالی بودجه ۱۴۰۳ درمورد سقف ۵۰۰ میلیارد تومانی معافیت مالیاتی برای شرکت‌های بورسی و صندوق‌های سرمایه گذاری فعالان بازار را در نگرانی فرو برده و به باور آنها مسیر دیگری برای دست‌اندازی در سود شرکت‌ها خواهد بود. اطلاع دارم که جلسه روز یکشنبه بوده و اگر با تجربه‌ای که دارم و بازاری که دیدم بخواهم بگویم، من فکر می‌کنم یک حالت نه سیخ بسوزد و نه کبابی رو ما احتمالا خواهیم داشت. فکر می‌کنم آن چیزی که گفته می‌شد بالای ۵۰۰ میلیارد تومان معاف می‌شود نه این اجرا می‌شود و نه اینکه بورسی‌ها می‌گویند کلا معاف از مالیات شوند. من فکر کنم یک چیزی ما بین این‌ها احتمالا اتفاق خواهد افتاد آن هم با توجه به تجربه خودم و نه دیتا و اطلاعات خاص. واقعیت این است که الان تکلیف دو سه تا مورد مرتبط به بازار سرمایه مشخص نیست. درصورتی که تکلیف موضوعاتی مثل دلار نیمایی ۴۰ هزار تومانی مشخص شود، فکر کنم شاخص راحت می‌تواند تا ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار واحد برسد.

 

بازار از نگاه معاملات

طی معاملات سومین روز کاری هفته یعنی دوشنبه، شاخص کل بورس تهران 3 هزار و 737 واحد نسبت به روز کاری گذشته پایین‌تر ایستاد و به سطح 2 میلیون و 281 هزار و 96 واحد رسید. شاخص کل هم‌وزن بورس نیز با ریزش 671 واحدی در رقم 756 هزار و 836 واحدی ایستاد. شاخص کل فرابورس با رشد کمتر از یک واحدی در رقم 25 هزار و 289 واحد ماندگار بود. همچنین شاخص هم وزن فرابورس با کاهش 372 واحد به سطح 138 هزار و 392 واحد رسید. روز دوشنبه برای دومین روز متوالی خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار منفی شد و 114 میلیارد تومان پول حقیقی از بازار سهام خارج شد.

در این روز مانند روز گذشته نماد خودرو بیشترین خروج پول حقیقی را داشت که ارزش آن 13 میلیارد تومان بود. پس از خودرو، نمادهای خبنیان، تاصیکو، و آریا بیشترین خروج پول حقیقی را داشتند. در سوی دیگر، بیشترین ورود پول حقیقی به نمادهای شرنگی، نوری، خساپا، فجهان و فزر تعلق داشت.

همچنین فولاد، فملی، کچاد و کگل نمادهای قرمزپوش بورس بودند که بیشترین اثر را در افت شاخص کل بورس داشتند. در سوی دیگر نمادهای خساپا، حکشتی و خودرو از نمادهای سبز بودند که اثر مثبت بر شاخص داشتند. در فرابورس نیز نمادهای تجلی، سپیدار و توریل بیشترین اثر کاهنده را بر شاخص داشتند و نمادهای فجهان، فزر و پارتا نمادهایی هستند که اثر افزایشی بر شاخص کل فرابورس داشتند. در بین نمادهای پرتراکنش بورس نماد فولاد بیشترین تراکنش را داشت و شستا و خساپا در رتبه‌های بعدی قرار گرفتند. در فرابورس نیز فزر، فن افزار و کرومیت بیشترین تراکنش را داشتند.

در سومین روز کاری هفته ارزش معاملات کل بازار سهام به 403 هزار و 260 میلیارد تومان رسید. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه 395 هزا رو 526 میلیارد تومان بود که 98درصد از ارزش کل معاملات بازار را در این روز تشکیل می‌دهد. ارزش معاملات خرد نیز با افزایش 5درصدی به نسبت روز معاملاتی قبل به رقم 4 هزار و 63 میلیارد تومان رسید.

در معاملات روز مذکور نماد خساپا بیشترین ارزش معاملات بازار سهام را به خود اختصاص داد که ارزش معاملات آن 82 میلیارد تومان بود. پس از خساپا، خودرو بیشترین ارزش معاملات را داشت و فولاد رتبه سوم بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص داد و پس از آن، دو نماد کاما و وبملت در رتبه‌های بعدی بیشترین ارزش معاملات قرار گرفتند. در حجم معاملات نیز سهام ذوب با تعداد 486 میلیون و 879 هزار و 684 سهم در صدر قرار گرفته است. شستا در رتبه دوم بیشترین حجم معاملات بازار قرار گرفت و رتبه سوم به خساپا تعلق داشت. دو نماد خودرو و وبملت نیز در رتبه‌های بعدی بیشترین حجم معاملات بازار قرار داشتند.

در معاملات دوشنبه، 66 نماد صف خرید داشتند و 43 نماد با صف‌ فروش مواجه بودند. مجموع ارزش صف‌های خرید با رشد 25 درصدی نسبت به روز کاری قبل به 159 میلیارد تومان افزایش یافت و مجموع ارزش صف‌های فروش نیز با افزایش 15درصدی به 199 میلیارد تومان رسید.

ارسال نظر