سایه شفافیت روی بازار سهام

۱۴۰۳/۰۲/۱۰ - ۰۱:۴۰:۴۸
کد خبر: ۳۱۱۴۰۱

بالاخره روزهای خوش بازار سرمایه فرا رسید و این روزها شاهد سبزپوشی معاملات هستیم. بازارهای موازی نیز شرایط نسبتا خوبی دارند اما اگر بورس به رشد خود ادامه دهد، می‌تواند از این بازار با سرعت بسیار بالایی سبقت بگیرد. 

رقیه ندایی

بالاخره روزهای خوش بازار سرمایه فرا رسید و این روزها شاهد سبزپوشی معاملات هستیم. بازارهای موازی نیز شرایط نسبتا خوبی دارند اما اگر بورس به رشد خود ادامه دهد، می‌تواند از این بازار با سرعت بسیار بالایی سبقت بگیرد. 
پیش از این بورس آینه تمام‌نمای اقتصاد کشور بود و می‌توانست یک سد قوی در برابر تورم باشد، اما این روزها آینه تمام‌نمای اقتصاد کشور کمی غبارآلود شده و اغلب روزها قرمز است که این موضوع نشان از شرایط اقتصاد کشور می‌دهد که این روزها چندان قابل توجه نیست. از سوی دیگر سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی با تورم همراه است و تنها بازاری که می‌توانست سودی بیش از تورم دهد بازار سرمایه است. درست است براساس آمار جدید میزان تورم ماهیانه کاهش یافته اما همچنان بازاری برنده است که سود بیشتری دهد. طبق آخرین آمار در فروردین ماه امسال شاخص قیمت مصرف‌کننده خانوارهای کشور به عدد 236.3 رسیده است که نسبت به ماه قبل، 2.6درصد افزایش، نسبت به ماه مشابه سال قبل، 30.9درصد افزایش و در دوازده ماهه منتهی به ماه جاری نسبت به دوره مشابه سال قبل، 38.8درصد افزایش داشته است. حال اگر بازار سهام به شرایط واقعی خود بازگردد و سایه دخالت‌ها از روی این بازار برداشته شود آن زمان بورس سودی چند برابر تورم می‌دهد و آینه تمام‌نمای اقتصاد کشور دوباره شفاف می‌شود. از سوی دیگر به اصلی‌ترین مولفه این روزهای بازار برگردیم، برخی عقیده دارند که  عرضه اولیه می‌تواند دوباره بازار را مثبت و شفاف كند. با اینکه حال بازار خوب است اما همچنان عرضه اولیه‌ای در بازار نداریم و قرار نیست و به همین زودی‌ها دوباره عرضه اولیه داشته باشیم. درست است شاخص مثبت شده ولی آمار معاملات نشان می‌دهد که میزان خروج نقدینگی بالاست و در سوی دیگر میزان ورود نقدینگی بسیار پایین است، در نتیجه عرضه اولیه در چنین شرایطی نمی‌تواند سودساز باشد، بلکه می‌تواند شرایط خروج اعتماد و نقدینگی را نیز از بازار فراهم سازد.  از روز ۲۹ بهمن سال اخیر تا به امروز عرضه اولیه‌ها لغو شده و براساس قانون هنوز تصمیمی بر شروع عرضه اولیه‌ها وجود ندارد و به نوعی بهترین تصمیم در شرایط این روزها همین لغو عرضه اولیه‌هاست که می‌تواند از تصمیمات و شرایط هیجانی جلوگیری كرده و آرامش را به بازار تزریق کند.

ارسال نظر