فیبرنوری تنها ۲ درصد از سهم بازار مشترکان پهنای باند ثابت را تشکیل می‌دهد

کاهش ادامه‌دار ضریب نفوذ اینترنت ثابت

۱۴۰۳/۰۲/۱۰ - ۰۱:۲۸:۲۹
کد خبر: ۳۱۱۳۹۰
کاهش ادامه‌دار ضریب نفوذ اینترنت ثابت

ضریب نفوذ و تعداد اشتراک اینترنت ثابت در پایان تابستان سال گذشته، کاهشی بوده و در همان مدت، ضریب نفوذ تلفن ثابت نیز به نسبت تابستان ۱۴۰۱ کمتر شده است.

ضریب نفوذ و تعداد اشتراک اینترنت ثابت در پایان تابستان سال گذشته، کاهشی بوده و در همان مدت، ضریب نفوذ تلفن ثابت نیز به نسبت تابستان ۱۴۰۱ کمتر شده است. در عین حال سرعت دانلود در شبکه 4G اپراتورها در مقایسه با بهار سال گذشته، کاهش چشمگیری داشته، این در حالی است که وزارت ارتباطات اپراتورها را ملزم کرده است سرعت را در شبکه خود افزایش دهند. همچنین با وجود تلاش‌ها و وعده‌های وزارت ارتباطات برای افزایش پوشش فیبرنوری، تنها ۲ درصد از سهم بازار مشترکان پهنای باند ثابت را تکنولوژی بر مبنای فیبرنوری در بر می‌گیرد و هنوز ۷۵ درصد مشترکان با تکنولوژی X-DSL به اینترنت دسترسی دارند.

گزارش سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی از وضعیت ارتباطات کشور معمولاً ۴۵ روز پس از پایان هر فصل منتشر می‌شد؛ اما رگولاتوری این بار با ۶ ماه تاخیر آمارهای تابستان سال گذشته را منتشر کرده است. این آمارها نشان می‌دهند علی‌رغم برنامه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات برای افزایش تعداد اشتراک اینترنت ثابت، در پایان تابستان سال گذشته همچنان تعداد اشتراک و ضریب نفوذ اینترنت ثابت به نسبت مدت مشابه در سال قبل‌تر، کاهشی بوده است. براساس گزارش رگولاتوری، در پایان تابستان سال گذشته ۱۰ میلیون و ۹۷۶ هزار و ۵۲۵ اشتراک اینترنت ثابت در کشور وجود داشته که نسبت به تابستان سال قبل‌تر ۰.۰۲ درصد کمتر شده است. همچنین ضریب نفوذ اینترنت ثابت با ۰.۷۷ کاهش به ۱۲.۸۶ درصد رسیده است. بق این گزارش در حالی که ضریب نفوذ اینترنت ثابت در تابستان ۱۴۰۱ برابر با ۱۲.۹۶درصد بوده این میزان به ۰.۷۷ درصد کاهش در تابستان سال ۱۴۰۲ به ۱۲.۸۶ درصد رسیده است. در مقابل ضریب نفود اینترنت همراه از ۱۲۰.۰۱ در تابستان ۱۴۰۱ به ۱۲۶.۹۷ درصد یعنی ۵.۸۰ درصد رشد رسیده است. در مقابل این کاهش، ضریب نفوذ و تعداد اشتراک اینترنت همراه همچنان افزایشی بوده و ضریب نفوذ اینترنت همراه به نزدیک ۱۲۷ درصد رسیده است. طبق این گزارش مشترکان اینترنت سیار در تابستان ۱۴۰۲ برابر با ۱۰۸ میلیون۳۴۲ هزارو ۹۹۶مشترک بوده که نسبت به همین زمان در سال قبل‌تر آن ۶.۵۸ درصد رشد داشته است.

آمارهای اینترنت و تلفن ثابت و همراه

در همان زمان تعداد اشتراک‌ها و ضریب نفوذ تلفن ثابت کمتر و تلفن همراه افزایش یافته است. این آمار در کنار کاهش تعداد تلفن‌های همگانی و تلفن‌های همگانی جاده‌ای نشان می‌دهد در مجموع ارتباطات ثابت کشور همچنان در حال عقب‌نشینی مقابل ارتباطات همراه است. هرچند این موضوع در زمینه تلفن ثابت، یک روند جهانی است اما در زمینه اینترنت، خلاف جهت بسیاری از کشورها است. در اینترنت همراه ۹۳ درصد مشترکان از 4sG استفاده می‌کنند و تنها ۷ درصد همچنان از 3G‌ استفاده می‌کنند که این میزان، یک درصد کمتر از بهار سال گذشته است. رگولاتوری برنامه خاموشی نسل ۳ تلفن همراه را در دستور کار دارد.

 

کاهش سرعت دانلود

در شبکه 4G اپراتورهای همراه

از نکات دیگر این گزارش، سرعت دانلود در شبکه 4G اپراتورهای همراه است که مقایسه اعداد آن با بهار سال گذشته از کاهش چشمگیر سرعت دانلود در شبکه اپراتورهای همراه خبر می‌دهد. در حالی که سرعت دانلود همراه اول در تابستان ۱۴۰۲ برابر با ۱۱.۹۷ مگابیت‌برثانیه بوده است این سرعت در بهار همان سال برابر مگابیت‌برثانیه ۱۵.۹۲ بوده، همچنین سرعت دانلود ایرانسل در تابستان ۱۴۰۲ برابر مگابیت‌برثانیه ۱۳.۷۱ بوده که این میزان در بهار سال گذشته ۱۵.۱ مگابیت‌برثانیه گزارش شده است. همچنین سرعت دانلود رایتل هم در تابستان ۱۴۰۲ به میزان ۱۹.۲۶ مگابیت‌برثانیه رسیده که این میزان در بهار گذشته ۱۸.۲۳ بوده، این در حالی است که وزارت ارتباطات اپراتورها را ملزم کرده است سرعت را در شبکه خود افزایش دهند. در گزارش رگولاتوری آمده است که از مجموع شکایت‌های ثبت شده از سوی کاربران در سامانه ۱۹۵ حدود ۷۵ درصد مربوط به شبکه ثابت است؛ اما مقایسه آمارها نشان می‌دهد تعداد شکایت‌ها در حوزه‌های اینترنت ثابت، اینترنت همراه و تلفن همراه نسبت به بهار سال گذشته افزایش یافته و تنها در زمینه تلفن ثابت، کمتر شده است.

 

فیبرنوری تنها ۲ درصد از سهم بازار مشترکان پهنای باند ثابت را تشکیل می‌دهد

طی سال‌های گذشته، روند استفاده از اینترنت از سرعت‌های کیلوبیتی در اینترنت دایال‌آپ، رفته‌رفته جای خود را به فناوری ADSL داد که سرعتی به مراتب بیش‌تر داشته و سرعت‌هایی تا ۵۲۱ کیلوبیت‌برثانیه و حتی ۱۶ مگابیت را هم پوشش می‌داد و اکنون نوبت به فیبر نوری است که سرعت‌هایی به مراتب بالاتر را برای کاربران به ارمغان آورد. با وجود این، طبق گزارش رگولاتوری که در آن تعداد اشتراک‌های پهنای باند اینترنت ثابت بر مبنای تکنولوژی هم مشخص شده است، با وجود تمامی تلاش‌ها و وعده‌های وزارت ارتباطات برای افزایش پوشش فیبرنوری تنها ۲ درصد از سهم بازار مشترکان پهنای باند ثابت را تکنولوژی بر مبنای فیبرنوری در بر می‌گیرد و هنوز ۷۵ درصد مشترکان با تکنولوژی X-DSL به اینترنت دسترسی دارند. مشکلات شرکت‌های ارائه‌دهنده اینترنت ثابت ادامه‌ دارد در حال حاضر، انواع سرویس‌های موجود اینترنت در ایران، به‌دلیل داشتن ویژگی‌های متمایز از هم، برای کاربران با شرایط مکانی و موقعیتی متفاوت ارائه می‌شود. یکی از انواع اینترنت پرسرعت، اینترنت ثابت است که اینترنت‌های‌ ADSL، VDSL و FTTX را شامل می‌شود؛ این دسته به یک مکان مشخص و محدوده جغرافیایی خاص یا بستر فیزیکی محدود هستند و خارج از این محدوده‌ مشخص، امکان استفاده از این سرویس وجود ندارد. با وجود این در سال‌های گذشته شرکت‌های ارائه‌دهنده اینترنت ثابت دچار مشکلاتی هستند که موجب شده تمایل کاربران به استفاده از اینترنت موبایل بیشتر از اینترنت ثابت خانگی باشد و این موضوع نه تنها موجب از دست رفتن مشتریان شرکت‌های FCP می‌شود، بلکه به اعتقاد مسوولان حوزه ارتباطات در درازمدت، روند توسعه را کند می‌کند. البته راه‌حل ادغام این شرکت‌ها مدت زیادی است که مطرح شده اما هنوز به نتیجه قابل قبولی نرسیده است. در این سال‌ها متفق‌القول معتقدند یکی از پایین‌ترین شاخصه‌های ارتباطی در حوزه اینترنت ثابت است؛ این‌که در اینترنت ثابت یک عقب‌افتادگی داریم که علت‌های متفاوتی دارد و یکی از علت‌ها این است که سرمایه‌گذاری در بخش اینترنت ثابت به دلیل سیاست‌های قیمتی به‌شدت کاهش پیدا کرده و این‌که FCPها سرمایه‌گذاری نمی‌کنند و برخی ریزش مشتری و برخی کاهش درآمد و برنامه خروج از بازار دارند.

ارسال نظر