«تعادل» بررسی می‌کند

بورس روی خط دلار

۱۴۰۳/۰۲/۱۰ - ۰۱:۰۱:۲۳
کد خبر: ۳۱۱۳۸۱
بورس روی خط دلار

بورس تهران پس از چند روز سبزپوشی در ماه جدید دوباره سرخ‌پوش شد تا مثبت‌ روزهای گذشته را تا حدودی تعدیل کند. به عقیده برخی از کارشناسان این منفی‌ها موقت است و تالار شیشه‌ای معاملات پس از چند روز سبزپوشی برای جبران شرایط باید تا حدودی قرمز شود تا نقطه تعادل در بازار قابل لمس باشد.

بورس تهران پس از چند روز سبزپوشی در ماه جدید دوباره سرخ‌پوش شد تا مثبت‌ روزهای گذشته را تا حدودی تعدیل کند. به عقیده برخی از کارشناسان این منفی‌ها موقت است و تالار شیشه‌ای معاملات پس از چند روز سبزپوشی برای جبران شرایط باید تا حدودی قرمز شود تا نقطه تعادل در بازار قابل لمس باشد.

همچنین روز گذشته اعلام شد که با تصویب هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار، بازارگردانی از حالت الزامی خارج و در اختیار بورس و فرابورس قرار گرفت.

در حال حاضر میزان فشار عرضه روی بازار سهام افزایش یافته و هر روز صف‌های فروش افزایش پیدا می‌کند. از سوی دیگر طی دو روز گذشته قیمت دلار روند کاهشی به خود گرفته و آرام آرام به قیمت دلار نیمایی نزدیک می‌شود و از سوی دیگر قیمت دلار نیمایی به صورت پیوسته در حال افزایش است.

تا این لحظه قیمت دلار بازار آزاد به محدوده 61 هزار و 50 تومان رسیده و از سوی دیگر 41 هزار و 460 تومان رسیده و به نوعی فاصله میان دلار بازار آزاد یا به گفته وزارت اقتصاد و بانک مرکزی دلار تلگرامی کمتر شده و احتمالا این روند حداقل چند هفته‌ای ادامه‌دار باشد تا با این سیاست فاصله میان ارز بازار آزاد و نیمایی کاهش یابد.

همین کاهش قیمت دلار باعث شده که معاملات تالار شیشه‌ای نیز تا حدودی واکنش نشان دهد و به نوعی با روند کاهشی روبه رو شود. در اصل بازار سرمایه با تکیه به سیگنال‌های مثبت و منفی حرکت می‌کند و کاهش قیمت دلار را می‌توان یک سیگنال منفی برای معاملات و بازار به حساب آورد. برزو حق‌شناس، کارشناس بازار سرمایه نوشت: بعد از اینکه ریسک‌های سیستماتیک کاهش یافت و خطر تشدید درگیری کمتر شد، بازار سهام رشد مناسبی داشت و نزول بابت درگیری‌ها را جبران کرد. بعد از آن ارزش معاملات مجددا نزولی شد و به کمتر از ۶هزار میلیارد تومان رسید و عرضه‌ها هم مجددا مقداری بیشتر شد که طبیعی بود. نوسان‌گیرها در این شرایط ذخیره سود و فروش انجام می‌دهند. کسانی که هفته گذشته در محدوده سنگین خرید داشتند، اقدام به شناسایی سود می‌کنند و عرضه‌ها مقداری افزایش می‌یابد. وضعیت نگران‌کننده نیست و در هفته آینده به شرطی که دلار منفی سنگینی نخورد بورس مثبت خواهد شد. اگر دلار کمتر از ۶۰هزار‌ تومان نشد و اتفاق خاصی در عرصه ریسک‌های سیستماتیک هم نیفتاد، بازار مثبتی را شاهد خواهیم بود. حافظ عزیزی، کارشناس بازار سرمایه درباره علت دلایل افت شدید قیمت ارز، اعلام کرد: بعد از اینکه چند روز پیش قیمت دلار حتی از مرز 67 هزار تومانی عبورر کرد، رییس بانک مرکزی و وزیر اقتصاد با واکنش تند مجلس و جناح های سیاسی مخالف روبرو شدند و حتی زمزمه کنار گذاشتن این دو از بدنه دولت به گوش رسید. از سوی دیگری جلسه مهمی بین دولت و مجلس برگزار شد و بانک مرکزی هم وعده داد با
عرضه های سنگین از افزایش بی رویه قیمت ارزها در بازار ممانعت می‌کند. بنابراین با عرضه های سنگین در بازار ارز، نرخ انواع ارز و سکه طلا با سقوط و ریزش سنگینی مواجه شدند اما گمان نمی رود منابع ارزی بانک مرکزی به حدی باشد که بتواند دلار را به کمتر از 60 هزار تومان هدایت کند. علاوه بر این برخی کارشناسان دیگر احتمال شروع مذاکرات هسته‌ای و اخبار مثبت درآمدهای نفتی و سفر رئیس کل بانک مرکزی و وزیر اقتصاد به عربستان را در روند نزولی دلار موثر دانسته‌اند. به نظر می رسد که بورس تهران این هفته روند نسبتا نوسانی را تجربه کند و معاملات چندان مثبتی را پشت سر نگذارد. اما نباید از بورس تعادلی بازار نیز غافل ماند و احتمالا بورس در این ماه متعادل باشد و مثبت یا منفی سنگینی را تجربه کند؛ البته این موضوع بستگی به اخبار منتشر شده دارد.

 

تورم کاهش یافت

طبق اعلام بانک مرکزی، تورم ۱۲ ماهه شاخص بهای تولیدکننده از ۳۷.۳ درصد در فروردین پارسال به ۳۱.۲ درصد در فروردین‌ امسال کاهش یافته که موید کاهش ۶.۱ واحد درصدی نرخ تورم شاخص بهای تولیدکننده در این مقطع است. همچنین تورم نقطه به نقطه شاخص بهای تولیدکننده با ۱۶.۹ واحد درصد کاهش به ۲۳.۸ درصد در فروردین‌ماه سال جاری رسیده است.

در همین راستا طبق آنچه بانک مرکزی اعلام کرده است، تورم نقطه به نقطه شاخص بهای تولیدکننده نیز در ادامه روند کاهشی خود از سال گذشته، با ۱۶.۹ واحد درصد کاهش از ۴۰.۷ درصد در فروردین ۱۴۰۲ به ۲۳.۸ درصد در فروردین‌ماه سال جاری رسیده است. بررسی تحولات شاخص بهای تولیدکننده به تفکیک گروه‌های اصلی «کالا» و «خدمت» در فروردین ماه سال ۱۴۰۳ حاکی از کاهش تورم نقطه به نقطه هر دو گروه اختصاصی «کالا» و «خدمت» به ترتیب از ۴۱.۰ و ۴۰.۰ درصد در فروردین سال ۱۴۰۲ به ۲۰.۶ و ۳۱.۴ درصد در فروردین سال ۱۴۰۳ است. تورم ماهانه شاخص بهای تولیدکننده در فروردین‌ماه ۱۴۰۳ به ۱.۳ درصد رسید. بررسی تورم ماهانه به تفکیک گروه‌های اختصاصی «کالا» و «خدمت» نیز حاکی از تحقق تورم ۲.۱ درصدی گروه کالا (ضریب اهمیت ۶۵.۷ درصد) با سهم از تورم ۱.۴ واحد درصد و تورم ۰.۴- درصدی خدمات (ضریب اهمیت ۳۴.۳ درصد) با سهم از تورم ۰.۱- واحد درصد است.

 

بازار از دریچه معاملات

در معاملات دومین روز کاری هفته یعنی یکشنبه شاخص کل بورس تهران 20 هزار و 145 واحد نسبت به روز کاری گذشته پایین‌تر ایستاد و به سطح 2 میلیون و 284 هزار و 833 واحد رسید. شاخص کل هم‌وزن بورس نیز با ریزش 7 هزار و 534 واحدی در رقم 757 هزار و 509 واحدی ایستاد. شاخص کل فرابورس با افت 230 واحدی به رقم 25 هزار و 289 واحد رسید. همچنین شاخص هم وزن فرابورس با کاهش 2 هزار و 132 واحد به سطح 138 هزار و 766 واحد رسید.

روز یکشنبه پس از 6 روز معاملاتی متوالی خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار منفی شد و 119 میلیارد تومان پول حقیقی از بازار سهام خارج شد.نماد خودرو بیشترین خروج پول حقیقی را داشت که ارزش آن 29 میلیارد تومان بود. پس از خودرو، نمادهای فملی، فولاد، فزر و کرومیت بیشترین خروج پول حقیقی را داشتند. در سوی دیگر، بیشترین ورود پول حقیقی به نمادهای واعتبار، توسن، فنر، وتجارت و نوری تعلق داشت.

روز اخیر فملی، فولاد و شپنا نمادهای قرمز پوش بورس بودند که بیشترین اثر را در افت شاخص کل بورس داشتند. در سوی دیگر نمادهای حکشتی، وامید و نوری از نمادهای سبز بودند که اثر مثبت بر شاخص داشتند. در فرابورس نیز نمادهای آریا، خاور و شگویا بیشترین اثر کاهنده را بر شاخص داشتند و نمادهای فجهان، ودی و غصینو نمادهایی هستند که اثر افزایشی بر شاخص کل فرابورس داشتند. در بین نمادهای پرتراکنش بورس نماد ذوب بیشترین تراکنش را داشت و فولاد و کاما در رتبه‌های بعدی قرار گرفتند. در فرابورس نیز فزر، کرمان و فن افزار بیشترین تراکنش را داشتند.

روز یکشنبه ارزش معاملات کل بازار سهام به 8 هزار و 88 میلیارد تومان رسید. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه 555 میلیارد تومان بود که 7 درصد از ارزش کل معاملات بازار را در این روز تشکیل می‌دهد. ارزش معاملات خرد نیز با کاهش 17 درصدی به نسبت روز معاملاتی قبل به رقم 3 هزار و 887 میلیارد تومان رسید.

در معاملات نماد کیمیاتک بیشترین ارزش معاملات بازار سهام را به خود اختصاص داد که ارزش معاملات آن 200 میلیارد تومان بود. پس از کیمیاتک، فولاد بیشترین ارزش معاملات را داشت و خودرو رتبه سوم بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص داد و پس از آن، دو نماد فن افزار و فملی در رتبه‌های بعدی بیشترین ارزش معاملات قرار گرفتند. در حجم معاملات نیز سهام ذوب با تعداد 695 میلیون و 347 سهم در صدر قرار گرفته است. شستا در رتبه دوم بیشترین حجم معاملات بازار قرار گرفت و رتبه سوم به خودرو تعلق داشت. دو نماد کرمان و فاراک نیز در رتبه‌های بعدی بیشترین حجم معاملات بازار قرار داشتند. در معاملات یکشنبه، 59 نماد صف خرید داشتند و 71 نماد با صف‌ فروش مواجه بودند. مجموع ارزش صف‌های خرید با افت 37 درصدی نسبت به روز کاری قبل به 127 میلیارد تومان کاهش یافت و مجموع ارزش صف‌های فروش نیز با افزایش 3 درصدی به 172 میلیارد تومان رسید.

ارسال نظر