سكه به كانال ۴۰ ميليون تومان بازگشت

۱۴۰۳/۰۲/۱۰ - ۰۰:۵۰:۰۳
کد خبر: ۳۱۱۳۷۰

بررسي بازار سكه و طلاي روز (يكشنبه ۹ ارديبهشت ماه) نشان مي‌دهد كه روند نزولي قيمت‌ها در بازار سكه و طلا همچنان ادامه دارد؛ براساس آخرين معاملات امروز سكه به كانال ۴۰ ميليون تومان بازگشته و اين درحالي است كه در آخرين معاملات هفته گذشته سكه در كانال ۴۲ ميليون تومان قرار داشت؛ بر اين اساس طي اين دو روز بالغ بر ۱.۵ ميليون تومان سكه ارزان‌تر شده است.

بررسي بازار سكه و طلاي روز (يكشنبه ۹ ارديبهشت ماه) نشان مي‌دهد كه روند نزولي قيمت‌ها در بازار سكه و طلا همچنان ادامه دارد؛ براساس آخرين معاملات امروز سكه به كانال ۴۰ ميليون تومان بازگشته و اين درحالي است كه در آخرين معاملات هفته گذشته سكه در كانال ۴۲ ميليون تومان قرار داشت؛ بر اين اساس طي اين دو روز بالغ بر ۱.۵ ميليون تومان سكه ارزان‌تر شده است. رصد بازار سكه و طلا طبق آخرين معاملات انجام شده تا لحظه انتشار اين گزارش نشان مي‌دهد كه بازار همچنان در مسير كاهش قرار دارد. ضمن اينكه بازار جهاني نيز امروز (يكشنبه) تعطيل بوده و تاثير چنداني بر روند بازار داخل نداشته است.  براساس آخرين معاملات انجام شده در بازار، سكه تمام طرح جديد به كانال ۴۰ ميليون تومان بازگشته است و در حال حاضر با بهاي ۴۰ ميليون و ۶۰۰ هزار تومان معامله مي‌شود. بدين ترتيب قيمت سكه طي اين دور روز از هفته جاري (ديروز) نسبت به هفته گذشته بالغ بر يك ميليون و ۵۰۰ هزار تومان افت بها داشته است؛ چراكه در آخرين معاملات پاياني هفته گذشته، سكه ۴۲ ميليون و ۱۵۰ هزار تومان قيمت داشت. سكه تمام طرح قديم نيز با كاهش يك ميليون و ۷۰۰ هزار توماني نسبت به هفته گذشته، امروز ۳۷ ميليون و ۵۰۰ هزار تومان قيمت دارد.

نيم سكه و ربع سكه نيز به‌ترتيب نسبت به هفته گذشته ۹۰۰ هزار تومان (نيم سكه) و ۴۰۰ هزار تومان (ربع سكه) نسبت به هفته گذشته كاهش قيمت داشته است؛ در بازار امروز نيم سكه ۲۳ ميليون و ۹۰۰ هزار تومان و ربع سكه ۱۴ ميليون و ۵۰۰ هزار تومان مورد معامله قرار گرفت. سكه‌هاي يك گرمي بانك مركزي نيز هفت ميليون تومان دادوستد شد. باتوجه به آرامش در بازارهاي جهاني نيز روند قيمتي در بهاي طلا نيز كاهشي است؛ هر مثقال طلاي آب شده در بازار امروز ۱۴ ميليون و ۷۶۰ هزار تومان بود كه نسبت به هفته گذشته ۵۶۰ هزار تومان كاهش قيمت داشته است. هر گرم طلاي ۱۸ عيار نيز با بهاي سه ميليون و ۴۰۷ هزار تومان، مبناي معاملات طلا قرار گرفت كه ۱۳۲ هزار تومان ارزان‌تر از قيمت هر گرم طلا در آخر هفته گذشته است. گفتني است، مرجع قيمت‌هاي فوق، اتحاديه طلا و جواهر تهران است.

سخنگوي مركز مبادله طلا و ارز گفت: سكه‌هاي تحويل‌داده‌شده بانك مركزي در حراج اين مركز، شامل تمام سكه، نيم‌سكه و ربع سكه بهار آزادي ضرب بانك مركزي هستند و همگي اين سكه‌ها از استانداردهاي بانك مركزي برخوردارند و ايجاد شائبه در خصوص مشخصات آنها از سوي كساني صورت مي‌گيرد كه از اين حواشي سود مي‌برند.اصغر بالسيني اظهار كرد: سكه تمام بهار آزادي عرضه‌شده در مركز مبادله ايران، ۸.۱۳۶گرم است. دارندگان توجه داشته باشند كه عيار آن ۹۰۰ در هزار بوده و طرح روي سكه تمام بهار آزادي ضرب بانك مركزي نيز تصوير امام خميني (ره) و بارگاه امام رضا (ع) است.وي افزود: طرح دو طرف سكه ربع و نيم بهار آزادي نام مبارك امام علي (ع) و بارگاه امام رضا (ع) است؛ عيار هر دو سكه ۹۰۰ در هزار است. وزن نيم‌سكه ۴.۰۶۸گرم است و اين عدد براي ربع سكه ۲.۰۳۴ گرم است. بالسيني يادآور شد: عيار هر سه نوع سكه تحويل‌داده‌شده در مركز مبادله ايران، ۹۰۰ در هزار و معادل ۲۱.۶ است.

 

بازگشت دلار به کانال ۶۰ هزار تومان

در کنار قیمت طلا، قیمت دلار نیز در روز گذشته روند کاهشی خود را ادامه داد، درحالی که رسانه‌های دولتی از بازگشت دلار به کانال ۵۰ هزار تومان نیز خبر دادند اما خبرها از بازار غیررسمی حکایت از مقاومت دلار در کانال ۶۰ هزار تومان دارد. خبرگزاری دولتی ایسنا روز گذشته نوشت: قیمت دلار که چند روزی است روند نزولی در پیش گرفته، امروز به کانال ۵۰ هزار تومان برگشت. براساس گزارش میدانی ایسنا از بازار ارز، قیمت دلار که در روزهای گذشته روند کاهشی گرفته بود، دیروز به کانال ۵۹ هزار تومان هم رسید؛ برخی دلالان میدان فردوسی، قیمت این ارز را تا ۶۰ هزار تومان هم عنوان کردند و در مواردی هم این نوع ارز را تا ۵۹ هزار و ۸۰۰ تومان هم می‌فروختند. دلالان چهارراه استانبول و خیابان منوچهری معتقدند در روزهای آینده امکان ریزش دلار تا ۵۸ هزار تومان هم وجود دارد. بازار میدان فردوسی که در تلاطم افزایش قیمت‌ها، تب و تاب فروش ازسوی دلالان را به همراه داشت، امروز از هیجان خالی بود؛ البته فروشندگان دلار همچنان در بازار حضور داشتند تا اگر تقاضایی برای خرید باشد، پاسخ دهند. تحولات‌ مرزی بین ایران و پاکستان قبل از پایان یافتن تعطیلات نوروز ۱۴۰۳، سرآغازی برای روند صعودی قیمت دلار بود. همچنین همزمان‌ با پایان تعطیلات نوروزی، اخبار سیاسی از حمله هوایی رژیم صهیونیستی به ساختمان کنسولی سفارت ایران در دمشق در سیزدهم فروردین ‌ماه منتشر شد و روند صعودی که در بازار ارز آغاز شده بود را تسریع کرد. آخرین خبرها نیز از این حکایت دارد که دلار فردایی (دوشنبه) حوالی کانال ۶۱ هزار تومان معامله می‌شود. با بازگشت نسبی آرامش سیاسی و روانی، دلار در روزهای گذشته ثبات همراه با کاهش قیمت را تجربه کرده و مسوولان امیدوارند که این روند ادامه پیدا کند.

 

ادامه كاهش تورم توليدكننده

طبق اعلام بانك مركزي، تورم ۱۲ ماهه شاخص بهاي توليدكننده از ۳۷.۳ درصد در فروردين پارسال به ۳۱.۲ درصد در فروردين‌ امسال كاهش يافته كه مويد كاهش ۶.۱ واحد درصدي نرخ تورم شاخص بهاي توليدكننده در اين مقطع است. همچنين تورم نقطه به نقطه شاخص بهاي توليدكننده با ۱۶.۹ واحد درصد كاهش به ۲۳.۸ درصد در فروردين‌ماه سال جاري رسيده است. با توجه به نامگذاري سال ۱۴۰۳ با عنوان «جهش توليد با مشاركت مردم»، سياست بانك مركزي در سال جاري هدف‌گذاري برنامه‌ريزي شده براي تداوم كاهش تورم و نرخ رشد نقدينگي به همراه هدايت هدفمند اعتبارات بانكي به سمت توليد است. در همين راستا بررسي‌ها نشان مي‌دهد سياست‌ها و اقدامات اتخاذ شده توسط مجموعه اقتصادي دولت و بانك مركزي در ابتداي سال جديد در راستاي بهبود متغيرهاي كلان اقتصادي و به خصوص مهار تورم موفقيت‌آميز بوده است. به‌طوري كه بررسي تحولات شاخص بهاي توليدكننده بيانگر ادامه روند كاهشي اين شاخص در فروردين سال ۱۴۰۳ مي‌باشد. بر اساس آخرين آمار، تورم دوازده‌ماهه شاخص بهاي توليدكننده از ۳۷.۳ درصد در فروردين ماه سال ۱۴۰۲ به ۳۱.۲ درصد در فروردين‌ماه ۱۴۰۳ كاهش يافته كه مويد كاهش ۶.۱ واحد درصدي نرخ تورم شاخص بهاي توليدكننده در اين مقطع است. در همين راستا طبق آنچه بانك مركزي اعلام كرده است، تورم نقطه به نقطه شاخص بهاي توليدكننده نيز در ادامه روند كاهشي خود از سال گذشته، با ۱۶.۹ واحد درصد كاهش از ۴۰.۷ درصد در فروردين ۱۴۰۲ به ۲۳.۸ درصد در فروردين‌ماه سال جاري رسيده است. بررسي تحولات شاخص بهاي توليدكننده به تفكيك گروه‌هاي اصلي «كالا» و «خدمت» در فروردين ماه سال ۱۴۰۳ حاكي از كاهش تورم نقطه به نقطه هر دو گروه اختصاصي «كالا» و «خدمت» به ترتيب از ۴۱.۰ و ۴۰.۰ درصد در فروردين سال ۱۴۰۲ به ۲۰.۶ و ۳۱.۴ درصد در فروردين سال ۱۴۰۳ است.  تورم ماهانه شاخص بهاي توليدكننده در فروردين‌ماه ۱۴۰۳ به ۱.۳ درصد رسيد. بررسي تورم ماهانه به تفكيك گروه‌هاي اختصاصي «كالا» و «خدمت» نيز حاكي از تحقق تورم ۲.۱ درصدي گروه كالا (ضريب اهميت ۶۵.۷ درصد) با سهم از تورم ۱.۴ واحد درصد و تورم ۰.۴- درصدي خدمات (ضريب اهميت ۳۴.۳ درصد) با سهم از تورم ۰.۱- واحد درصد است.

ارسال نظر