پایان عرضه سرخابی‌ها

۱۴۰۳/۰۲/۰۹ - ۰۰:۴۱:۲۵
کد خبر: ۳۱۱۲۸۶
پایان عرضه سرخابی‌ها

خریداران بلوک ۸۵درصدی سرخابی‌ها در صورت انجام تعهدات خود از تخفیف ۱۰درصدی مبلغ کل قرارداد واگذاری برخوردار خواهند بود. ۸۵درصد از سهام سرخابی‌ها روز دوشنبه هفته گذشته (سوم اردیبهشت) به‌ قیمت هر سهم استقلال ۳ هزار و ۴۶ ریال و ارزش کل معامله این باشگاه در بازار سهام حدود ۲ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان و قیمت هر سهم باشگاه پرسپولیس ۳ هزار و ۵۸۰ ریال و ارزش کل معامله رقمی حدود ۳ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان معامله شد.

خریداران بلوک ۸۵درصدی سرخابی‌ها در صورت انجام تعهدات خود از تخفیف ۱۰درصدی مبلغ کل قرارداد واگذاری برخوردار خواهند بود. ۸۵درصد از سهام سرخابی‌ها روز دوشنبه هفته گذشته (سوم اردیبهشت) به‌ قیمت هر سهم استقلال ۳ هزار و ۴۶ ریال و ارزش کل معامله این باشگاه در بازار سهام حدود ۲ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان و قیمت هر سهم باشگاه پرسپولیس ۳ هزار و ۵۸۰ ریال و ارزش کل معامله رقمی حدود ۳ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان معامله شد. بر این اساس، ۶ بانک «شهر، ملت، تجارت، صادرات، رفاه و اقتصاد نوین» جزو متقاضیان خرید سهام باشگاه پرسپولیس و چهار شرکت از هلدینگ خلیج فارس، پتروشیمی بوعلی سینا، پتروشیمی تندگویان، پتروشیمی پارس و پتروشیمی بندر امام از جمله خریداران باشگاه استقلال بودند. این گزارش می‌افزاید: خریداران سهام این دو باشگاه در صورت انجام اقدامات زیر از تخفیفات مقرر برخوردار خواهند بود و سقف برخورداری خریدار از مبالغ تخفیفات به گونه‌ای است که مجموع آنها در هر صورت از ۱۰درصد مبلغ کل قرارداد واگذاری بیشتر نباشد:

الف) در صورتی که خریدار بتواند نسبت سود ناخالص به درآمد عملیاتی را از سال دوم واگذاری به بعد حداقل در سطح ۲۵درصد حفظ نماید به‌ازای هر سال تحقق این نسبت معادل ۳۰درصد تخفیف در مبلغ یک قسط برخوردار خواهد بود. در صورت افزایش این نسبت به ۳۰درصد، تخفیف قابل اعمال معادل ۴۰درصد خواهد بود.

ب) در صورتی که درآمد حاصل از برند، علائم تجاری و تبلیغات محیطی طی ۳ سال متوالی در طول قرارداد نسبت به سال قبل از آن حداقل ۵۰درصد افزایش یابد خریدار به ازای هر سال تحقق این نسبت معادل ۳۰درصد از مبلغ یک قسط مشمول تخفیف خواهد بود.

ج) در صورتی که میانگین نسبت درآمد حاصل از فروش بازیکن شامل نقل و انتقال و یا حق رشد به کل درآمدهای عملیاتی شرکت طی ۵ سال پس از واگذاری ۳۰درصد باشد، معادل ۲۰درصد از مبلغ یک قسط مشمول تخفیف خواهد بود.

د) در صورت کسب عنوان قهرمانی در لیگ قهرمانان باشگاه‌های آسیا معادل ۵۰درصد و یا کسب قهرمانی در لیگ برتر معادل ۲۰درصد تخفیف از مبلغ یک قسط بهره‌مند خواهد شد. همچنین خریداران بلوک‌های ۸۵درصدی دو باشگاه استقلال و پرسپولیس در صورت احراز شرایط مقرر در شیوه‌نامه تشویق بخش خصوصی و تعاونی از مزایای این شیوه نامه به شرح زیر برخوردار خواهند بود:

الف) افزایش سقف کل زمانی و مجموع تعداد اقساط برای خریداران بخش خصوصی تا میزان یک سوم و برای خریداران بخش تعاونی تا میزان دو پنجم جمع مدت و تعداد اقساط مصوب.

ب) بازپرداخت پلکانی اقساط با شیب ۱۰ رشد سالانه برای خریداران بخشهای خصوصی و تعاونی، به ماخذ صددرصد برای رقم میانه دوره اقساط.

ج) نرخ سود فروش اقساطی برای خریداران بخش‌های تعاونی و خصوصی واقعی به ترتیب معادل ۲۰ و ۲۱درصد و سایر خریداران معادل ۲۳ درصد.

 

هیچ سهامی از استقلال و پرسپولیس

برای دولت باقی نخواهد ماند

کیومرث هاشمی وزیر وررزش و جوانان در حاشیه جلسه هیات دولت درباره واگذاری سهام باشگاه استقلال و پرسپولیس به خبرنگاران گفت: هیچ سهامی از استقلال و پرسپولیس برای دولت باقی نخواهد ماند و ان‌شاءالله همه تیم‌های ما از جمله دو تیم پرطرفدار استقلال و پرسپولیس در لیگ قهرمانان باشگاه‌های آسیا بدون هیچ مشکلی حضور پیدا می‌کنند. سوم اردیبهشت ماه، پس از تایید صلاحیت خریداران استقلال و پرسپولیس از سوی سازمان خصوصی‌سازی، مزایده رسمی برای واگذاری ۸۵درصد از سهام این دو باشگاه در فرابورس آغاز شد و درنهایت سهام سرخابی‌ها به فروش رفت. قرار بود در این مزایده ۸۵درصد از سهام پرسپولیس به ۶ بانک شهر، ملت، تجارت، صادرات، رفاه و اقتصاد نوین و ۸۵درصد از سهام باشگاه استقلال به شرکت پتروشیمی خلیج‌فارس و چهار شرکت زیر مجموعه آن واگذار شود. کنسرسیومی متشکل از شرکت‌های پتروشیمی هلدینگ خلیج‌فارس، پتروشیمی پارس، پتروشیمی بوعلی، پتروشیمی شهید تندگویان و پتروشیمی بندر امام درخواست خود را برای خرید ۸۵ سهام شرکت استقلال ارائه کردند و این معامله انجام شد. برای خرید ۸۵درصد سهام باشگاه پرسپولیس نیز ۶ بانک از طرف کارگزار خریدارشان قیمت هر سهم معادل را ۳۵۸۰ ریال در سامانه معاملات درج کردند که کارگزار فروشنده سهام به نمایندگی از طرف دولت، کارگزاری بانک ملی ایران بود و این هم معامله مطابق رویه قطعی شد. کل ارزش معامله ۸۵درصد سهام باشگاه پرسپولیس را حدود ۳۲۰۰ میلیارد تومان اعلام شد.

راهکار تامین دخل و خرج سرخابی‌ها

واقعیت این است که این تصور که سهامداران جدید می‌توانند بدون انجام فرآیندهای مرتبط با بنگاه‌داری منابع مالی جدید به این باشگاه تزریق کنند اشتباه است.

در وهله اول باید گفت که سهامدارانی که مالکیت بخشی از سهام یک شرکت را به‌صورت مدیریتی در اختیار دارند در تلاشند تا از طریق کارایی بنگاه زیرمجموعه خود، سود بالاتری به دست بیاورند. به بیان بهتر یک سهامدار به این دلیل بخش عمده سهام یک شرکت را می‌خرد که سود بیشتری به دست بیاورد و سرمایه‌گذاری در آن شرکت نیز از ۲ مسیر کلی دنبال می‌شود. به‌طور کلی شرکت‌ها برای تامین منابع مالی مورد نیاز خود، از ۲روش مستقیم و غیرمستقیم استفاده می‌کنند. در روش مستقیم منابع مالی مورد نیاز شرکت از ۳ محل اصلی یعنی منابع مالی حاصل از فعالیت شرکت، منابع مالی حاصل از فروش دارایی‌های ثابت و سود انباشته تامین می‌شود. در روش غیرمستقیم شرکت می‌تواند منابع مالی مورد نیاز خود را از محل دریافت وام و تسهیلات، افزایش سرمایه و انتشار انواع اوراق بدهی تامین کند. در چنین شرایطی راهکار کنسرسیوم خریدار سهام پرسپولیس و هلدینگ خلیج‌فارس برای تزریق منابع مالی جدید به سرخابی‌ها استفاده از یکی از این روش‌هاست و چنانچه این سهامداران قصد داشته باشند خود راسا منابع مالی جدیدی به باشگاه تزریق کند این کار باید از طریق افزایش سرمایه از محل آورده نقدی انجام شود.

به این معنا که ابتدا در هیأت مدیره باشگاه پرسپولیس یا استقلال طرح افزایش سرمایه به تصویب برسد و سپس با تصویب آن در مجمع عمومی سهامداران و تایید آن توسط سازمان بورس و اوراق بهادار افزایش سرمایه از محل آورده نقدی سهامداران انجام و منابع مالی جدید از سوی سهامداران عمده به باشگاه‌ها تزریق شود. صحبت از تزریق منابع مالی جدید بدون درنظر گرفتن فرآیند آن، آدرس غلط دادن است.

ضمن اینکه باید درنظر گرفت همین تزریق منابع مالی هم به‌معنای کمک بلاعوض نیست، بلکه به‌معنای افزایش یافتن سهامدار عمده است که درصورت افزایش بهره‌وری شرکت، نفع آن به سهامدار عمده می‌رسد.

ارسال نظر