فرمان كنترل اوپك به دست امارات مي‌افتد؟

نقش‌آفريني بازيگر جديد در اوپك

۱۴۰۳/۰۲/۰۹ - ۰۰:۳۱:۳۰
کد خبر: ۳۱۱۲۸۰
نقش‌آفريني  بازيگر جديد  در  اوپك

تصميم‌گيري در اوپك هميشه محلي براي مناقشه بوده و اختلاف نظر هميشه وجود داشته و اين بار نيز منابع آگاه در ابوظبي مي‌گويند امارات عربي متحده ديگر به ضرورت كاهش توليد اوپك پلاس باور ندارد و به دنبال افزايش توليد است و تصميم‌گيري اوپك قطعا بر بازار نفت تاثيرگذار است.

تصميم‌گيري در اوپك هميشه محلي براي مناقشه بوده و اختلاف نظر هميشه وجود داشته و اين بار نيز منابع آگاه در ابوظبي مي‌گويند امارات عربي متحده ديگر به ضرورت كاهش توليد اوپك پلاس باور ندارد و به دنبال افزايش توليد است و تصميم‌گيري اوپك قطعا بر بازار نفت تاثيرگذار است.
در حالي كه بازار جهاني نفت، مشتاقانه منتظر تصميم آينده اوپك پلاس و تغيير بالقوه در استراتژي كاهش توليد فعلي است، بيشتر نگاه‌ها به سمت عربستان سعودي يا مديران آرامكو دوخته شده است. با اين حال، يك بازيگر جديد وجود دارد كه در حال حاضر به تغيير چشمگير استراتژي توليد بدون تاييد اوپك، اشاره مي‌كند.
منابع آگاه در ابوظبي مي‌گويند با توجه به نوسانات فعلي بازارهاي نفت و افزايش تقاضا، امارات عربي متحده، ديگر نسبت به ضرورت كاهش توليد اوپك پلاس باور ندارد. همزمان، منابع آگاه در شركت ملي نفت ابوظبي (ادنوك)، به افزايش توليد قريب‌الوقوع اشاره كرده‌اند. افراد مطلع در داخل اين شركت فاش كرده‌اند ادنوك سرگرم بررسي افزايش توليد به حدود ۴.۸۵ تا ۴.۸۷ ميليون بشكه در روز است كه استراتژي فعلي اوپك را نقض مي‌كند. اين حركت تعجب آور نيست، زيرا ادنوك، سرمايه‌گذاري هنگفتي را در توسعه ظرفيت توليد خود انجام داده كه تاكنون، به دليل پايبندي امارات به تصميمات اوپك، محدود شده است.
طبق اظهارات منابع رسمي، ظرفيت كل توليد در حال حاضر ۴.۵ ميليون بشكه در روز است اما انتظار مي‌رود كه افزايش يابد و احتمالا به زودي به ۵ ميليون بشكه در روز مي‌رسد. هدف توليد ۴.۸۵ ميليون بشكه در روز در فاصله مه تا ژوئن سال ۲۰۲۴، نرخ بالايي است اما شدني است.
ادنوك يا امارات عربي متحده، به وضوح نياز به اين افزايش توليد يك‌جانبه را مي‌بينند. آنها خود را به عنوان يك شركت بزرگ بين‌المللي ملي نفت با هدف رقابت با هفت شركت بزرگ نفت جهان معرفي مي‌كنند. سلطان الجابر، مديرعامل ادنوك، نياز به تغيير را درك كرده و برنامه‌هايي را براي خريد دارايي‌هاي بالادستي و پايين دستي دنبال مي‌كند.
با وجود پيامدهاي احتمالي تصميم يك‌جانبه ابوظبي در اوپك، بازيگران مهم در بازار بين‌المللي نفت، ممكن است رويكرد عدم مداخله را در پيش بگيرند. صندوق بين‌المللي پول بر ضرورت حجم توليد و درآمد بيشتر در منطقه خاورميانه و شمال آفريقا تاكيد كرده است. عربستان سعودي، به خصوص براي نيازهاي بودجه‌اي دولت خود، به قيمت بسيار بالاتر نفت نياز دارد. طبق داده‌هاي صندوق بين‌المللي پول، عربستان سعودي براي تامين مالي بودجه خود، به قيمت نفت حدود ۹۶.۳۰ دلار در هر بشكه، نياز دارد. اين ارزيابي بر اساس توليد فعلي حدود ۹.۳ ميليون بشكه در روز نفت خام توسط اين كشور است.  صندوق بين‌المللي پول در گزارش چشم‌انداز منطقه‌اي خود اعلام كرد كه قيمت سربه سر فعلي حدود ۲۱ درصد بيشتر ا پيش‌بيني قبلي اين وام‌دهنده در اكتبر سال ۲۰۲۳ است. در آن زمان، عربستان سعودي هنوز حدود ۱۰ ميليون بشكه در روز توليد مي‌كرد. قيمت سربه سر جديد، بسيار بالاتر از قيمت جهاني نفت در حال حاضر است. ابوظبي قصد بهره‌برداري مالي از سرمايه‌گذاري‌هاي خود را دارد و در صورت تسهيل محدوديت عرضه نفت در ژوئن، به خريد خود در بخش‌هاي بالادستي و پايين دستي نفت و گاز با بودجه افزايش يافته، ادامه مي‌دهد. بر اساس گزارش اويل پرايس، همه نشانه‌ها حاكي از فشار براي تغيير استراتژي اوپك، به خصوص از سوي ابوظبي است. بازيگران بازار بايد به دقت سيگنال‌هاي امارات را دنبال كنند زيرا فرمان كنترل اوپك ممكن است از دست رياض خارج شود.

ارسال نظر