«تعادل» بررسی می‌کند

روی خوش بهار به بورس

۱۴۰۳/۰۲/۰۸ - ۰۰:۴۶:۲۱
کد خبر: ۳۱۱۲۰۵
روی خوش بهار به بورس

تالار شیشه‌ای معاملات بالاخره توانست در سال جدید بازدهی مثبت خوبی برای سهامداران به جای بگذارد.

تالار شیشه‌ای معاملات بالاخره توانست در سال جدید بازدهی مثبت خوبی برای سهامداران به جای بگذارد. شاخص کل بورس در اولین هفته اردیبهشت ماه توانست بازدهی بیش از چهار درصدی را ثبت کند و به نوعی پرتفوی سهامداران را سبز کند. این سبزپوشی تابلوی معاملات درحالی است که بورس همچنان تحت تاثیر اخبار منفی بوده و تنها با تکیه به چند خبر توانست تا حدودی مثبت شود. قیمت دلار همچنان درحال نوسان است و برخی از روزها مثبت و در برخی دیگر از روزها منفی است و همین موضوع باعث شده سهامداران و بازار سرمایه تحت تاثیر قرار گیرد. نرخ دلار نیمایی با سرعت بسیار پایین درحال افزایش است که این موضوع در بلندمدت می‌تواند تاثیر مثبتی بر روی پرتفوی سهامداران داشته باشد. از سوی دیگر میزان تنش‌های منطقه‌ای به طرز قابل توجهی کاهش یافته و همین موضوع یک سیگنال مثبت برای بورس تهران به حساب می آِید. به نوعی مولفه‌های تاثیرگذار در حال حاضر دست به دست یکدیگر داده‌اند تا بازار سرمایه بتواند منفی‌های اخیر خود را جبران کند.

بازار سهام ارزندگی بسیار کافی دارد و سرمایه گذاری در این بازار در میان مدت می‌تواند سود بسیار خوبی برای سهامداران در پی داشته باشد. در اصل اکنون بورس تهران توانسته تا حدود زیادی از نظر سیاسی و اقتصادی به آرامش برسد و اگر دخالت و دستکاری در بازار رخ ندهد، آن زمان تالار شیشه‌ای معاملات می‌تواند به‌طور طولانی مدت سبزپوش شود و درنهایت تبدیل به یک بازار مقاوم دربرابر تورم شود.

 

کاهش نرخ بهره بین بانکی

در هفته منتهی به 5 اردیبهشت ماه نرخ سود بین بانکی با کاهش یک صدم درصدی نسبت به هفته قبل از آن به 23.51 درصد رسید. این نرخ از ابتدای سال جاری با روند کاهشی همراه بود به جز هفته منتهی به 29 فروردین ماه. نرخ بهره بین بانکی در هفته پایانی فروردین با افزایش همراه شدو با 4 صدم درصد افزایش نسبت به هفته قبل از آن به 23.52 درصد رسید.

نرخ بهره بین بانکی در هفته منتهی به 22 فروردین ماه با کاهش نیم درصدی نسبت به هفته قبل از آن به 23.48 درصد رسید. نرخ بهره بین بانکی که در هفته نخست فروردین ماه سال جاری 23.62 درصد شده بود در دومین هفته از نخستین ماه سال جدید با کاهش 4 صدم درصدی همراه شد و به 23.58 درصد رسید.

این نرخ در هفته پایانی اسفندماه سال 1402 به 23.66 درصد رسیده بود که بالاترین نرخ بهره بین بانکی از آبان‌ماه به بعد محسوب می‌شود. بیشترین رکورد این نرخ در هفته نخست مهر 1402 ثبت شده است. نرخ بهره بین بانکی در پایان هفته منتهی به 5 مهرماه سال 1402 با رکوردشکنی 10 سال به 23.80 درصد افزایش یافته بود؛ البته بعد از آن روند کاهشی نرخ سود بین بانکی آغاز شد و در هفته نخست آبان‌ماه به 23.71 درصد کاهش یافت و بعد از آن وارد کانال‌های پایین‌تر شد.

 

بورس در هفته اخیر

شاخص کل در آخرین روز کاری هفته به رقم 2 میلیون و 304 هزار و 448 واحد رسید و نسبت به آخرین روز معاملاتی هفته قبل 96 هزار و 234 واحد بالا‌تر ایستاد و بازدهی هفته شاخص بورس مثبت 4.3 درصد شد. شاخص هم وزن نیز در پایان هفته نسبت به هفته پیشین 40 هزار و 90 واحد بالاتر ایستاد و بازدهی مثبت 5.5 درصدی را ثبت کرد.

در هفته اخیر، شاخص کل بورس تهران در روز شنبه افزایش 77 هزار و 643 واحدی داشت و روز یکشنبه 27 هزار و 148 واحد بالا آمد. شاخص روز دوشنبه 3 هزار و 922 واحد رشد کرد و روز سه‌شنبه 13 هزار و 421 واحد ریزش کرد. در روز چهارشنبه نیز شاخص کل هزار و 71 واحد رشد کرد. در این هفته، میانگین ارزش معاملات بازار سهام 90 هزار و 345 میلیارد تومان بود که نسبت به رقم 88 هزار و 234 میلیارد تومانی هفته پیشین رشد 2 درصدی داشته است. میانگین ارزش معاملات خرد بورس نیز 5 هزار و 690 میلیارد تومان بود که نسبت به رقم 3 هزار و 349 میلیاردی هفته پیشین، افزایش 70 درصدی داشته است. میانگین ارزش صف‌های فروش در هفته اخیر 199 میلیارد تومان بود که از میانگین هفته‌ پیشین هزار و 44 میلیارد تومان کمتر بود و افت 84 درصدی داشته است. بالاترین رقم هفته 260 میلیارد تومان بود که در روز یکشنبه ثبت شد و کمترین رقم 111 میلیارد تومان بود که در روز سه‌‌شنبه ثبت شد. میانگین ارزش صف‌های خرید در هفته اخیر 387 میلیارد تومان بود که از میانگین هفته گذشته 439 میلیارد تومان کمتر بود. در این هفته، میانگین ارزش صف‌های خرید 12 درصد کاهش یافته است. بالاترین رقم هفته 763 میلیارد تومان بود و در روز ‌شنبه ثبت شد. پایین‌ترین رقم به روز یک‌شنبه برمی‌گردد که 272 میلیارد تومان بود.

در اولین روز معاملاتی هفته، 770 میلیارد تومان پول حقیقی به بورس وارد شد. روز یکشنبه نیز 261 میلیارد تومان سرمایه وارد شد و روز دوشنبه این رقم به 42 میلیارد تومان رسید. در روز سه‌شنبه نیز 53 میلیارد تومان پول حقیقی وارد شد. در آخرین روز معاملاتی هفته نیز پول حقیقی وارد شد که ارزش آن 136 میلیارد تومان بود. در مجموع کل هفته هزار و 262 میلیارد تومان پول حقیقی به بورس وارد شد و میانگین روزانه ورود پول حقیقی 252 میلیارد تومان بود.

 

برترین‌های بورس کالا

آمار معاملات بازار فیزیکی بورس کالای ایران نشان
می‌دهد در هفته منتهی به ۷ اردیبهشت ۴۰۰ شرکت در تالارها و بازار فرعی کالا و محصولشان را عرضه کردند که به معامله ۳ میلیون و ۲۸۱ هزار تن انواع کالا و محصول به ارزش ۳۶.۱ هزار میلیارد تومان منتهی شد. ارزش معاملات ۱۰ شرکت برتر ۱۵.۹ هزار میلیارد تومان برآورد شد. بورس کالای ایران برترین های بورس کالا در هفته منتهی به ۷ اردیبهشت را براساس ارزش فروش شرکت ها در بازار فیزیکی اعلام کرد. جزییات رتبه‌بندی جایگاه شرکت‌ها از لحاظ فروش به شرح زیر است:

ملی صنایع مس ایران (فملی) با ثبت معامله ۶ هزار و ۴۰۰ تن تمس کاتد، مس کم عیار، مس مفتول و سولفور مولیبدن به ارزش ۲ هزار و ۸۰۵ میلیارد تومان در رتبه نخست ایستاد. فولاد خوزستان (فخوز) با فروش ۱۳۸ هزار و ۴۰۰ تن شمش بلوم، آهن اسفنجی، تختال و آرگون به ارزش ۲ هزار و ۷۲۹ میلیارد تومان، دوم شد.

فولاد کاوه جنوب کیش (کاوه) با فروش ۸۵ هزار و ۵۰۰ تن شمش بلوم و ضایعات نرمه آهن اسفنجی به ارزش ۲ هزار و ۳ میلیارد تومان، سوم شد. مجتمع صنایع آلومینیوم جنوب با ثبت معامله ۱۱ هزار و ۸۵۰ تن شمش آلومینیوم به ارزش یک هزار و ۸۲۱ میلیارد تومان در رتبه چهارم ایستاد.

پالایش نفت اصفهان (شپنا) با فروش ۱۰۴ هزار تن وکیوم باتوم، لوب کات سبک و گوگرد گرانوله به ارزش یک هزار و ۴۸۶ میلیارد تومان پنجم شد. مجتمع فولاد خراسان (فخاس) با ثبت معامله ۵۵ هزار تن شمش بلوم و میلگرد به ارزش یک هزار و ۲۹۸ میلیارد تومان، ششم شد.

معدنی و صنعتی چادرملو (کچاد) با فروش ۲۴۵ هزار تن کنسانتره و گندله سنگ آهن به ارزش یک هزار و ۵۳ میلیارد تومان در رتبه هفتم ایستاد. معدنی و صنعتی گل گهر (کگل) نیز با ثبت معامله ۱۹۰ هزار تن گندله سنگ آهن
به ارزش یک هزار و یک میلیارد تومان هشتم شد. پالایش نفت بندرعباس (شبندر) ۶۴ هزار تن وکیوم باتوم، لوب کات سنگین و سلاپس واکس به ارزش ۹۶۲ میلیارد تومان فروخت نهم شد. صنعتی و معدنی اپال پارسیان سنگان با فروش ۱۶۲ هزار تن گندله سنگ آهن و ثبت ارزش ۸۱۶ میلیارد تومان دهم شد.

ارسال نظر