رشد در گرو حل مشکلات

۱۴۰۳/۰۲/۰۶ - ۰۰:۴۸:۲۷
کد خبر: ۳۱۱۰۹۷
رشد در گرو  حل مشکلات

بازار سرمایه یک ریسک شدید سیستماتیک که همان درگیری ایران و اسرايیل بود را پشت‌سر گذاشت و تحت تاثیر آن افت خیلی شدیدی داشت و سریعا آن را با یک رشد سری پس گرفت، بازار فعلا توان صعود ندارد و علت آن نیز برخی محرک‌ها همانند قیمت دلار است.

برزو حق‌شناس

بازار سرمایه یک ریسک شدید سیستماتیک که همان درگیری ایران و اسرايیل بود را پشت‌سر گذاشت و تحت تاثیر آن افت خیلی شدیدی داشت و سریعا آن را با یک رشد سری پس گرفت، بازار فعلا توان صعود ندارد و علت آن نیز برخی محرک‌ها همانند قیمت دلار است. برای نمونه زمانی که قیمت دلار رشد می‌کند بازار سرمایه نیز باید رشد کند، اما مشروط به اینکه قیمت دلار نیمایی نیز رشد ولی شاهد این هستیم که بانک مرکزی در برابر افزایش قیمت دلار نیمایی مقاومت می‌کند و اجازه رشد آنچنانی نسبت به بازار آزاد را نمی‌دهد و این کار بازار سرمایه را مشکل کرده است. يكی دیگر از فرصت‌های بازار سهام در شرایط فعلی تشدید این فاصله است. در حال‌ حاضر فاصله دلار نیما با قیمت آزاد به بیشترین فاصله تاریخی خود رسیده و این موضوع نیز برای شرکت‌های صادراتی اذیت‌کننده است و اگر دلار نیز در روزهای آینده رشد کند کلیت بازار از این موضوع منتفع خواهد شد. مشخصا اگر ریسک موردنظر کمرنگ شود، بورس می‌تواند مثبت شود اما برای میان‌مدت که ریسک سیاسی کمتر می‌شود و احتمالا قیمت دلار در سامانه نیما نیز مقداری رشد خواهد کرد، می‌توانیم بازار خوبی داشته باشیم که بدهی خود را تا حدی به سهامداران بدهد و عقب‌ماندگی خود را جبران کند.
درباره دلار باید گفت که دلار متاثر از اتفاقات اخیر، مسیر قیمتی را که پیش‌بینی می‌شد سه ماهه طی کند، طی چند کندل هیجانی در نیمه فروردین دید. این به معنی آن است که هدف قیمتی دلار در ماه اول سال دیده شد. عوامل بنیادی اقتصاد موید این موضوع است که ارزش ذاتی قیمت دلار رشد می‌کند و در حال حاضر دلار پایین ارزش ذاتی قرار دارد. از نظر سنتی بعد از سال ۹۷ کف قیمت دلار در طول یک سال در خرداد و تیر شکل می‌گیرد. این موضوع می‌تواند قیمت و روند دلار را طی ماه‌های پیش رو تحت‌تاثیر قرار دهد.
موضوع معافیت‌های مالیاتی و تبصره 6 بند «ث» است که یک مالیات مضاعفی شرکت‌ها و هلدینگ‌ها باید بدهند که عملا یک نوع باج است و سایه این موضوع روی بازار است. اکنون یک‌سری رایزنی‌هایی در حال انجام است که باید دید به کجا می‌رسد.
مالیات و دلار سامانه نیما مولفه‌هایی هستند که اگر حل شوند بازار سرمایه می‌تواند رشد خوبی داشته باشد.

ارسال نظر