بورس و تامین مالی شرکت‌ها

۱۴۰۳/۰۲/۰۶ - ۰۰:۴۴:۴۴
کد خبر: ۳۱۱۰۹۶
بورس  و تامین مالی شرکت‌ها

تامین مالی از بازار سرمایه چند سالی است که مورد توجه قرار گرفته. اگرچه بازار سرمایه باید به محل تامین مالی پروژه‌های بزرگ تبدیل شود و بازار پول باید تامین مالی پروژه‌های کوچک و متوسط را برعهده بگیرد، اما این روند در کشور ما به شکل عکس جاری بوده و همه پروژه‌های بزرگ در بازار پول تامین مالی می‌شود و این رویه باید تغییر مسیر دهد.

فریال مستوفی

تامین مالی از بازار سرمایه چند سالی است که مورد توجه قرار گرفته. اگرچه بازار سرمایه باید به محل تامین مالی پروژه‌های بزرگ تبدیل شود و بازار پول باید تامین مالی پروژه‌های کوچک و متوسط را برعهده بگیرد، اما این روند در کشور ما به شکل عکس جاری بوده و همه پروژه‌های بزرگ در بازار پول تامین مالی می‌شود و این رویه باید تغییر مسیر دهد. یکی از اهداف کمیسیون بازار پول و سرمایه معرفی ابزارهای جدید تامین مالی است و در این مسیر به موجب تعامل ارزشمندی که با بورس تهران شکل گرفته، قرار است ورود شرکت‌های معرفی شده از سوی این کمیسیون به بورس تسهیل شود. این توافق شامل پذیرش و عرضه سهام یکی از شرکت‌های معرفی شده ازسوی کمیسیون در بورس اوراق بهادار تهران، پذیره‌نویسی یکی از پروژه‌های معرفی شده ازسوی کمیسیون در بورس و اوراق بهادار تهران در قالب شرکت‌های سهامی عام پروژه‌محور و صدور مجوز صندوق سرمایه‌گذاری خصوصی (PE) با هماهنگی کمیسیون و پذیره‌نویسی آن است. هدف از اجرای آزمایشی طرح در مرحله نخست، آن است که مشکلات آن احصا شود و چنانچه این تجربه موفقیت‌آمیز باشد، می‌تواند به یک الگو برای تامین مالی تبدیل شود.
این شیوه تامین مالی به نفع کشور بوده و می‌تواند منجر به هدایت سرمایه‌های سرگردان به سمت پروژه‌ها شود. به این ترتیب که اگر پروژه‌ای انجام شده و این پروژه بتواند به سهامداران خود سود بدهد، مردم به آن اعتماد کرده و به جای سرمایه‌گذاری در بازارهای غیرمولد در پروژه‌ها مشارکت خواهند کرد؛ بنابراین چنانچه این طرح با موفقیت به انجام برسد، پایه رشد اقتصادی و اشتغال خواهد شد. چنانکه عرضه اولیه سهام یک شرکت (IPO) مستلزم آن است که شرکت در یک دوره مالی منتهی به پذیرش سودآور بوده و چشم‌انداز روشنی از سودآوری داشته باشد. همچنین گزارش حسابرس در دو دوره مالی منتهی به پذیرش، عدم اظهارنظر یا مردود نباشد. یکی دیگر از شروط نیز این است که نسبت حقوق صاحبان سهام به کل دارایی‌ها حداقل 15درصد باشد. پیشرفت فیزیکی حداقل 60درصدی، 500 میلیارد تومان حداقل سرمایه ثبتی شرکت پروژه و انجام رتبه‌بندی اعتباری پروژه توسط شرکت‌های رتبه‌بندی اعتباری دارای مجوز از سازمان بورس نیز ازجمله الزامات پذیرش و اخذ مجوز عرضه عمومی سهام شرکت پروژه است. ارائه صورت‌های مالی حسابرسی شده توسط حسابرس معتمد بورس بوده و برخورداری از 2 تا 3 سال سابقه فعالیت و سابقه عملیاتی مطلوب و نداشتن زیان انباشته و همچنین سود خالص 150 میلیارد تومان الزامی است.

ارسال نظر