دام مالیاتی دولت برای بورسی‌ها

۱۴۰۳/۰۲/۰۵ - ۰۱:۵۷:۲۲
کد خبر: ۳۱۱۰۱۴

پس از انتشار قانون بودجه 1403، بند «س» تبصره 6 سروصدای زیادی را در بازار سرمایه به ویژه در میان فعالان و سرمایه گذاران صندوق‌های سرمایه گذاری به وجود آورد. در این بند سقف درآمد معافیت مالیاتی شرکت‌های بورسی و صندوق های سرمایه گذاری 500 میلیارد تومان در نظر گرفته شده، در حالی که طبق 143 قانون مالیات، صندوق‌های سرمایه گذاری معاف از مالیات هستند. به دنبال آن اعتراض بسیاری از اهالی بازار سرمایه، رییس سازمان بورس و کانون نهادهای سرمایه گذاری به این اتفاق به دنبال داشت.

اکوایران| پس از انتشار قانون بودجه 1403، بند «س» تبصره 6 سروصدای زیادی را در بازار سرمایه به ویژه در میان فعالان و سرمایه گذاران صندوق‌های سرمایه گذاری به وجود آورد. در این بند سقف درآمد معافیت مالیاتی شرکت‌های بورسی و صندوق های سرمایه گذاری 500 میلیارد تومان در نظر گرفته شده، در حالی که طبق 143 قانون مالیات، صندوق‌های سرمایه گذاری معاف از مالیات هستند. به دنبال آن اعتراض بسیاری از اهالی بازار سرمایه، رییس سازمان بورس و کانون نهادهای سرمایه گذاری به این اتفاق به دنبال داشت. ناظران معتقدند دولت به دنبال افزایش درآمد مالیاتی خود است.  کانون نهادهای سرمایه گذاری در نامه‌ای رییس کمیسیون اقتصادی مجلس به این بند قانون اعتراض کرد. همچنین 12 شرکت تامین سرمایه به وزیر اقتصاد نامه نوشتند و رییس سازمان بورس نیز به رییس کمیسیون اقتصادی مجلس نامه نوشت.  پس از اعتراض و نامه‌نگاری کانون نهادهای سرمایه گذاری و رییس سازمان بورس، روز دوشنبه سوم اردیبهشت، یک فوریت طرح اصلاح بند «س» تبصره ۶ قانون بودجه ۱۴۰۳ در مجلس به تصویب رسید. بر اساس موارد مطرح شده در بند «س» تبصره ۶ قانون بودجه سال ۱۴۰۳ کل کشور سقف معافیت مالیاتی برای اشخاص حقوقی ۵۰۰ میلیارد تومان و برای اشخاص حقیقی تا ۵۰ میلیارد تومان تعیین شده است. آنطور که خانه ملت گزارش داده، نمایندگان مجلس در ابتدا با دو فوریت طرح برخی از احکام مالیاتی مخالفت کردند. در ادامه اما نمایندگان یک فوریت این طرح را به رأی گذاشتند. نمایندگان مجلس با ۱۲۵ رأی موافق، ۴۳ رأی مخالف و ۴ رأی ممتنع از مجموع ۲۰۲ نماینده حاضر در جلسه با این طرح موافقت کردند. محمدرضا پورابراهیمی، ريیس کمیسیون اقتصادی در جریان بررسی این طرح در صحن علنی گفت: مالیات‌ها یکی از مولفه‌های مهم ما در حوزه نظام اقتصادی است. او گفته: در برخی مقاطع مالیات‌ها دستخوش تغییرات مقطعی می‌شوند که آسیب‌رسان است با این حال یکی از موضوعات مهمی که ما در دستور کار قرار داده و آن را پیگیری کردیم شفافیت اطلاعات اقتصادی در کشور است که در قانون سامانه مودیان اساس این حرکت طراحی شده است. مسیر حرکت بعدی این بود که به تدریج مالیات بر عملکرد بنگاه‌ها را کاهش دهیم تا فعالیت‌های اقتصادی رونق پیدا کند از این رو در دو سال گذشته نرخ پرداخت مالیات بر عملکرد بنگاه‌های اقتصادی را کاهش دادیم اما در بودجه سال ۱۴۰۳ دولت برخلاف این رویه، تغییر جهت داد.
ريیس کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به فرمان مقام معظم رهبری در رابطه با جهش تولید با مشارکت مردم گفت: فرمان حضرت آقا حمایت از تولید است و یکی از مولفه‌های ما این است که حداقل مالیات را بر مبنای سال گذشته مدنظر قرار دهیم اما متأسفانه دولتمردان تأکید داشتند که با این مساله مخالفند. این نماینده مردم در مجلس گفت: در ادامه فعالان اقتصادی در این زمینه مطالبی را مطرح کردند و دولت هم در ادامه گفت که میزان مالیات بر عملکرد بنگاه‌ها را کاهش می‌دهد. با این حال چون این مساله به تأخیر افتاده و دیر شده بود و نمی‌شد این موارد را در جداول بودجه گنجاند این موضوع با هماهنگی معاونت قوانین و کمیسیون تلفیق و بودجه مجلس مطرح شد. نهایتاً به این جمع‌بندی رسیدیم که این موضوع را در قالب یک طرح با الزام فوریت در صحن مطرح کنیم تا آنچه می‌خواهد در حوزه مالیات‌ها اتفاق بیفتد عیناً شبیه به مالیات سال گذشته شود. همچنین، مهدی طغیانی در جلسه امروز مجلس، در موافقت با تقاضای دو فوریت طرح مذکور گفت: در بند (س) تبصره (۶) قانون بودجه ۱۴۰۳ پیشنهادی در کمیسیون تلفیق مطرح و مصوب شد که بعد از تبدیل به قانون تبعاتی بر آن مترتب شده که زمان تصویب مشخص نبود؛ اما حالا که تبعات آن مشخص شده مجلس باید آن را اصلاح کند. 

ارسال نظر