تشریح برنامه‌های هفته کارگر بدون در نظر گرفتن شرایط معیشتی این قشر

دستمزد کارگران در ابهام؛ مسوولان به دنبال برگزاری مراسم‌های نمادین

۱۴۰۳/۰۲/۰۴ - ۰۱:۲۹:۰۷
کد خبر: ۳۱۰۹۳۴
دستمزد کارگران در ابهام؛ مسوولان به دنبال برگزاری مراسم‌های نمادین

روز گذشته در حالی معاون امور فرهنگی و اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با برگزاری نشست خبری به تشریح برنامه های هفته کارگر پرداخت که هنوز تکلیف دستمزد کارگران مشخص نیست و از سوی دیگر بسیاری از کارگران به دلایل مختلف از جمله نبود بیمه مانند کارگران ساختمانی و نداشتن امنیت شغلی مانند کارگران بخش تولیدی از شرایط معیشتی و زندگی خود رضایت ندارند.

تعادل|

روز گذشته در حالی معاون امور فرهنگی و اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با برگزاری نشست خبری به تشریح برنامه های هفته کارگر پرداخت که هنوز تکلیف دستمزد کارگران مشخص نیست و از سوی دیگر بسیاری از کارگران به دلایل مختلف از جمله نبود بیمه مانند کارگران ساختمانی و نداشتن امنیت شغلی مانند کارگران بخش تولیدی از شرایط معیشتی و زندگی خود رضایت ندارند.

مساله اینجاست که آیا برگزاری این روزها نمادین می‌تواند گره‌ای از مشکلات کارگران باز کند؟ وزارت کار که برای تشریح برنامه‌های هفته کارگر نشست خبری ترتیب می‌دهد چرا این همه زمان و هزینه و امکانات را صرف نمی‌کند تا هر چه زودتر تکلیف دستمزد کارگران با توجه به خواست نمایندگان کارگری را مشخص کند؟!قطعا این یک هفته برای هیچ کدام از کارگرانی که هنوز نمی‌دانند چقدر دستمزد قرار است برای سال جاری داشته باشند یا برای کارگران ساختمانی که سال‌هاست در انتظار بیمه تامین اجتماعی مانده‌اند و آن دسته‌ای هم که بیمه بودند به دلایل واهی در همین دولت مردمی بیمه‌شان قطع شده است و جمعیت آنها بنا به گفته نمایندگان کارگری به ۴۰۰ هزار نفر می‌رسد.

 

سیاست یک بام و دو هوا

برزو بهرامی، فعال کارگری در این باره «تعادل»
می‌گوید: این سیاست یک بام و دو هوا تا چه زمانی قرار است از سوی دولتمردان ادامه پیدا کند معلوم نیست اما آنچه مسلم است نارضایتی کارگران از شرایط معیشتی، شغلی و رفاهی هر روز بیشتر از روز قبل می شود و دیگر نمی توان با وعده هایی که هیچ ضمانت اجرایی ندارند صدای اعتراض آنها را خاموش کرد.

او می‌افزاید: از اسفند ماه سال گذشته تاکنون کارگران منتظر هستند تا دستمزدشان براساس تورم، قیمت سبد معیشت و پیشنهاد نمایندگان کارگری تعیین شود اما آنچه اتفاق می‌افتد خودکامگی دولت و وزارت کار در این باره است. آنها میزان مزد را به صورت یک طرفه و بدون حضور نمایندگان کارگری تعیین کرده و انتظار دارند که جامعه کارگری بدون هیچ اعتراضی آن را بپذیرد.

این فعال کارگری می گوید: به گفته کارشناسان حوزه مسکن امسال سال سختی برای مستاجران خواهد بود. اکثریت قریب به اتفاق کارگران مستاجر هستند. حق مسکنی که برای کارگران در حقوق‌شان مدنظر قرار گرفته بیشتر به یک شوخی تلخ شبیه است تا کمک هزینه ای
برای اجاره مسکن. از سوی دیگر همین الان هم تورم سال ۱۴۰۳ بالای ۵۰درصد است و حالا دولت توقع دارد کارگران به افزایش ۳۵درصدی حقوق راضی باشند.

بهرامی اظهار می دارد: این همه تناقض را نمی توان درک کرد. از یک طرف حقوق کارگر را ۳۵درصد افزایش می‌دهند و از سوی دیگر کرایه حمل و نقل عمومی ۴۵درصد افزایش پیدا می‌کند. از یک طرف مساله گرانی مسکن مطرح می‌شود و از طرف دیگر ۹۰۰ هزار تومان حق مسکن برای کارگر درنظر می‌گیرند.

او در ادامه می‌گوید: مساله اینجاست که انگار دولتمردان و تصمیم‌گیرندگان میزان تورم و هزینه‌های زندگی مردم را از کشور دیگری استعلام می‌گیرند که هیچ کدام از تصمیم‌هایی که در رابطه با اقتصاد و معیشت مردم می‌گیرند گره‌گشا که نیست هیچ مشکلات را صد چندان می‌کند.

 

تشویق به فرزندآوری با کدام پشتوانه؟

علیرضا شرفی، یکی دیگر از فعالان کارگری نیز با اشاره به اهم برنامه‌های هفته کارگر که از سوی وزارت کار اعلام شده می گوید: یکی از مهم ترین محورهای اعلام شده تشویق به فرزندآوری است. اگر قرار باشد کارگران را به این امر تشویق کنیم چه شرایطی را برایشان فراهم می کنیم. کارگری که همین الان تکلیف دستمزد و معیشت خود را نمی‌داند و اصلا هیچ تصوری از آنچه امسال قرار است با آن مواج شود، ندارد چطور ممکن است نیازمند برنامه ای برای فرزندآوری باشد؟ او می‌افزاید: متاسفانه هر چه کارشناسان در این باره به مسوولان گوشزد می‌کنند که به جای گشتن به دنبال اهرم‌های تشویقی به فکر ایجاد اشتغال پایدار، معیشت مناسب و البته فراهم آوردن زیرساخت های ضروری مانند آموزش و درمان برای فرزندآوری باشید باز هم آنها سعی دارند همه چیز را در بسته‌های تشویقی خلاصه کنند.

شرفی می‌گوید: ای کاش روز گذشته به جای نشست خبری برای تشریح برنامه‌های هفته کارگر جلسه شورای‌عالی کار برای اتخاذ تصمیم نهایی در مورد دستمزدها برگزار می‌شد. این میزان از سردرگمی و استیصال برای قشری که عمده چرخ اقتصاد کشور را به حرکت در می‌آورد می‌تواند باعث بی‌انگیزگی و تاثیر نامطلوب بر روند کار و تولید در کشور باشد. کارگران تا چه زمانی باید درگیر مساله معیشت و دستمزد خود باشند و در کنار آن از نداشتن امنیت شغلی، نداشتن بیمه درمانی و خیلی مزایای دیگر گلایه‌مند باشند.

این فعال کارگری در پایان گفت: هنوز هم نمایندگان کارگری و فعالان این حوزه امید دارند که طی هفته کارگر بالاخره تکلیف دستمزدهای کارگری مشخص شود. کاری که اگر طبق قانون انجام بشود می‌تواند تا حد زیادی رضایت خاطر کارگران را فراهم کند.

 

اصلاح سه ماده قانون کار

برای تشویق فرزندآوری

نشست خبری محمد چکشیان (معاون امور فرهنگی و اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و ريیس ستاد اجرایی هفته کارگر) روز گذشته در ساختمان شماره دو وزارت کار، با هدف ارائه برنامه‌ها و اقدامات این وزارتخانه در این هفته برگزار شد.

چکشیان در ابتدای این نشست، با اشاره به این برنامه‌ها اظهار کرد: ما با فراخوان جشنواره کارگری امتنان در سال گذشته با هشت میلیون پیامک به کارگران کار هفته کارگر را شروع کردیم. ۲۶ کارگر منتخب در این فضا در چارچوب این جشنواره با حضور ريیس دولت مورد تقدیر و تشویق قرار می‌گیرند.

او با اشاره به تشکیل ۹ کمیته در وزارت کار برای بزرگداشت هفته کارگر گفت: در تعامل با وزارت کشور، مدیرکل‌های استانی وزارت کار و استانداران و شهرداری‌ها و… همه دستگاه‌ها با ما در برگزاری بزرگداشت این هفته همکاری خواهند کرد. معاون وزیر کار ادامه داد: ما اهدای نشان اقتصاد مقاومتی را در روز شنبه داریم و روز یکشنبه ۹ اردیبهشت نیز دیدار با زنان کارگر در یکی‌از کارخانه‌ها با حضور وزیر کار را داریم. در اکثر کارخانجات بزرگ مراسم جشن و بزرگداشت با کمک تشکل‌های کارگری و بسیج کارخانجات را تدارک دیده‌ایم. معاون امور فرهنگی و اجتماعی وزارت کار تصریح کرد: هشتگ «پای کار ایرانیم» به عنوان هشتگ اختصاصی معرفی شده به مناسبت هفته کارگر معرفی شده است. در روز پنجشنبه ششم اردیبهشت نیز روز کارگر و فرهنگ مهارت آموزی نام گرفته و جمعه هفتم اردیبهشت به نام روز کارگر و تامین اجتماعی و تکریم بازنشستگان نام گرفته است. او تاکید کرد: برنامه ورزش کارگران در محوطه کارخانجات و همچنین معرفی کارگران نمونه در استان‌ها از برنامه‌های استانی ماست. همایش‌های خانوادگی و در داخل و خارج محیط کار با برنامه‌های فرهنگی و مفرح از جمله اقدامات صورت گرفته در این هفته است.

 

تاسیس ستاد جوانی جمعیت در وزارت کار

چکشیان با بیان تاسیس ستاد جوانی جمعیت در وزارت کار به ریاست وزیر تعاون گفت: ما کمک ستاد ملی جوانی جمعیت ما اقدامات گسترده‌ای در همین راستا اقدام کردیم. در این راستا طرح‌های حمایت از مادران و فرزندان نیز مانند طرح یسنا را در وزارت کار اجرا کردیم.

او افزود: قرارگاه ایمنی و بهداشت کار نیز در همین یک ماه اخیر در حوزه معاونت روابط کار فعال شده است که در حوزه افزایش فرهنگ و دانش ایمنی میان کارگران و کارفرمایان فعالیت می‌کند. خانه‌های بهداشت کارگری نیز فعال هستند و ۱۰ هزار ایستگاه بهگر و خانه بهداشت کارگری در دو سال و نیم اخیر ایجاد کردیم که در حوزه روانشناختی و ترک اعتیاد به صورت قوی ظاهر شدند که با مشارکت وزارت بهداشت و سازمان تامین اجتماعی پیش برده شده است. معاون وزیر کار تاکید کرد: ما در حوزه گسترش فرهنگ کار بیش از ۸۴۰۰ نفر ساعت اردوی ترویجی برای دانش‌آموزان دبیرستانی نیز طی سال گذشته اجرا کردیم. همچنین از فیلم‌های دارای مضمون کارگری در چارچوب یک جشنواره تقدیر کردیم و این جشنواره را در حوزه کتاب نیز در سال گذشته تسری بخشیدیم. او با اشاره به موضوع تعطیلی روز کارگر طبق ماده ۶۳ قانون کار گفت: ما در سال جاری با تعامل گروه‌های کارگری و تشکل‌های صنفی و حتی تشکل‌های کارفرمایی تلاش کردیم تا به کلیه واحدهای فعال اقتصادی اعلام و ابلاغ کنیم که این روز تعطیل است و حتی اگر قرار است واحدی گشوده باشد، باید در این روز به اجرای برنامه‌های فرهنگی به جای کار اختصاص یابد که امیدواریم در این حوزه به توفیق برسیم. در پایان هادی بهداد (مدیرکل آسیب‌های اجتماعی وزارت کار) با اشاره به سه مورد اصلاح قانون کار در هفته کارگر گفت: برای حمایت از ازدواج و فرزندآوری بحث تبصره‌ عدم امکان اخراج مادران در ماده ۲۷ قانون کار و بحث آوردن فرزندآوری در قانون کار برای ایجاد حق مهدکودک و مرخصی زایمان کافی نیز در قانون کار مطرح است. ضمن اینکه بحث کاهش ۷۲۰ روز لازم برای استفاده از حق اولاد طبق ماده ۸۶ قانون تامین اجتماعی نیز باید اصلاح شود. همچنین بازگشت به کار و درمان کارگران معتاد در سند جامع مبارزه و پیشگیری از اعتیاد جامعه کار و تولید مطرح شده است.

ارسال نظر