چه كسي مسوول قيمت پژو پارس است؟

۱۴۰۳/۰۲/۰۴ - ۰۱:۲۷:۳۲
کد خبر: ۳۱۰۹۳۲

وزير صمت با بيان اينكه سياست شخصي من اين است كه مشتريان مستقيم با خودروساز در ارتباط باشند، گفت: در مورد قيمت پژو پارس شوراي رقابت مسوول است و قانونا ما سياستگذار نيستيم بلكه مجري هستيم.

وزير صمت با بيان اينكه سياست شخصي من اين است كه مشتريان مستقيم با خودروساز در ارتباط باشند، گفت: در مورد قيمت پژو پارس شوراي رقابت مسوول است و قانونا ما سياستگذار نيستيم بلكه مجري هستيم. اما سخنگوي مركزي ملي رقابت مي‌گويد: شوراي رقابت هيچ‌وقت قيمت گذار خودرو نبوده بلكه شوراي رقابت صرفاً دستورالعمل را طراحي و آن را ابلاغ مي‌كند. عباس علي آبادي وزير صمت امروز در حاشيه جلسه با كميسيون اصل نود مجلس در جمع خبرنگاران در مورد حواشي پژو پارس و وضعيت سامانه يكپارچه اظهار كرد: سياست شخصي من اين است كه ما در وزارت صمت سياست‌گذار هستيم ما مجري نيستيم. مسوولان وقت با راه‌اندازي سامانه يكپارچه قصد داشتند كمترين تخلف را در فروش خودرو داشته باشيم و حداكثر نظارت اعمال شود. وي افزود: در حال حاضر به سمتي مي‌رويم كه اساساً دغدغه خودرو را از دوش مردم‌برداريم و مردم مستقيم با خودروساز در ارتباط باشند. علي آبادي ادامه داد: در مورد قيمت پژو پارس هم شوراي رقابت مسوول است و قانونا ما سياستگذار نيستيم و ما فقط مجري سياست‌هاي ابلاغي هستيم. وي همچنين در مورد گارانتي خودرو اظهار كرد: در بحث ايمني خودروها شرايطي براي خودروسازان تعيين كرديم كه مهم‌ترين آنها، افزايش مدت گارانتي و انجام تست‌هاي مربوطه است كه مقرر شده بخش خصوصي در زيرساخت‌هاي اين تست‌ها سرمايه‌گذاري كند و همچنين نظارت در اين حوزه بايد دايمي باشد. وزيرص مت با بيان اينكه ايين نامه واردات خودروهاي دست دوم تصويب شده و اين موضوع در لايحه بودجه هم ديده شده است، تصريح كرد: اين موضوع بايد پيگيري شود تا دولت آن را ابلاغ كند. وي افزود: در حال حاضر واردات خودروهاي جانبازان، براي جانبازان بالاي ۷۰ درصد در حال انجام است. احتمالاً امسال بعد از اتمام نياز جانبازان بالاي ۷۰ درصد، واردات براي جانبازان ۵۰ تا ۷۰ درصد انجام مي‌شود. علي آبادي در ادامه تصريح كرد: آمادگي داريم نياز بازار در حوزه حمل و نقل عمومي را مطابق سفارش‌ها تأمين كنيم. در حال حاضر براي توليد ۲۰۰۰ اتوبوس ديزلي و ۲۰۰ اتوبوس برقي ظرفيت ايجاد شده، اما اگر بيشتر هم سفارش داده شود، آمادگي توليد داريم.
وي با اشاره به اينكه امسال در ازاي هر خودروي وارداتي، چهار خودروي فرسوده اسقاط خواهد شد، گفت: سال گذشته بيش از يك ميليون و ۳۰۰ هزار خودرو توليد شد و امسال برنامه وزارتخانه توليد بيش از يك ميليون ۷۰۰ هزار خودرو است. وزير صمت با بيان اينكه كميسيون اصل نود به اين وزارتخانه تكليف كرد افرادي كه خودرو اسقاط مي‌كنند بتوانند از انواع خودروهايي كه مي‌توانيم عرضه كنيم، استفاده كنند، تاكيد كرد: خودروهاي برقي در اولويت ارايه به متقاضيان تاكسي‌هاي فرسوده است.
شوراي رقابت قيمت گذار خودرو نيست
به گزارش مهر، سپهر دادجوي توكلي سخنگوي مركزي ملي رقابت گفته است: شوراي رقابت هيچ‌وقت قيمت گذار خودرو نبوده بلكه شوراي رقابت صرفاً دستورالعمل را طراحي و آن را ابلاغ مي‌كند؛ نهادهايي هم كه تنظيم‌گر فني هستند بر اساس دستورالعمل و فرمولي كه شوراي رقابت داده قيمت خودرو را محاسبه و ابلاغ مي‌كنند. وي افزود: اكنون طبق همين روالي كه از انتهاي سال ۱۴۰۱ وجود داشت، همچنان طبق دستورالعمل شوراي رقابت، وزارت صمت قيمت خودرو را محاسبه مي‌كند كه قيمت تمام شده در سازمان حمايت به عنوان متولي متخصص انجام و ابلاغ مي‌شود.
توكلي درباره گران فروشي خودروسازان گفت: ۲ هزار شكايت از خودروسازان بررسي و نتايج آن اعلام شده كه بخشي از آنها مربوط به گران فروشي است؛ شوراي رقابت بايد به عنوان ناظر بر دستورالعمل به اين موضوع ورود كند، نهادهاي ديگر مانند سازمان حمايت، سامانه ۱۲۴ و تعزيرات هم به موضوع ورود و بررسي كرده‌اند.

ارسال نظر