روزهاي خوش پيش روي بازار سهام؟!

۱۴۰۳/۰۲/۰۴ - ۰۰:۴۵:۵۷
کد خبر: ۳۱۰۹۱۰
روزهاي خوش پيش روي بازار سهام؟!

همچنان سايه ريسك‌هايي از جمله نزديك بودن بررسي لايحه بودجه و تصميمات دولت بر سر بورس سنگيني مي‌كند اما با توجه به عقب ماندگي تاريخي بورس مي‌توان روزهاي خوشي را متصور شد.

همچنان سايه ريسك‌هايي از جمله نزديك بودن بررسي لايحه بودجه و تصميمات دولت بر سر بورس سنگيني مي‌كند اما با توجه به عقب ماندگي تاريخي بورس مي‌توان روزهاي خوشي را متصور شد. «جنگ» يكي از عوامل موثر بر التهاب بازار در تمام كشورهاي جهان شناخته شده است، شعله‌ور شدن جنگ نظامي تأثير منفي خود را بر مولفه‌هاي اقتصادي به خوبي نشان مي‌دهد كما اينكه «هراس از جنگ» و اعتماد ناكافي به قدرت ملي كشور توسط شهروندان مي‌تواند تأثيرات مخرب جنگي كه رقم نخورده است را بر روي اقتصاد كشورها اعمال نمايد.

بازارهاي سهام عموماً به تمامي اتفاقاتي كه مي‌تواند به نوعي ريسك يا ابهامي را به بازار تحميل كند واكنش نشان مي‌دهد؛ جنگ و درگيري‌هاي نظامي و منطقه‌اي، كاهش يا افزايش قيمت دلار، انتخابات، تصميمات شبانه اقتصادي، گمانه‌زني‌هاي پيرامون تغيير نرخ فرمول‌ها و مواردي از اين دست مي‌توانند حركت كلي بازار سهام را تحت تأثير خود قرار دهند.

به‌طور كلي مي‌توان اينگونه برداشت كرد كه بازارهاي سهام در كشورهاي مختلف حساسيت فوق‌العاده‌اي به اين نوع وقايع دارند و عموماً افت معناداري را تجربه مي‌كنند اما پس از برطرف شدن اين نگراني اغلب بازارها به روند تعادلي يا پيشين خود باز مي‌گردند كما اينكه با عادي شدن شرايط مي‌تواند زمينه جبران عقب‌ماندگي بورس فراهم باشد و اين در حالي است كه هم‌اكنون قيمت بسياري از سهام بازار با نرخي كه به ارزش ذاتي سهم نزديك شده، عرضه مي‌گردد.

 

نزول بورس تا صعود انفجاري آن

شاخص بورس بعد از ايام تعطيل سال ۱۴۰۳ روندي صعودي به خود گرفت اما با حمله اسراييل به كنسولگري ايران در دمشق و انتظارات براي حمله ايران به اسراييل و سپس احتمال واكنش اسراييل، به شكل محسوسي فرو ريخت. شايد مهم‌ترين علت چنين واكنشي از سمت بازار سهام افزايش نرخ بازارهاي پايه يعني دلار، طلا و اقلام اساسي بوده است زيرا هنگامي كه نرخ اين بازارها بالا مي‌رود، بازار ريسك‌پذير سهام به سرعت واكنش نشان مي‌دهد.

علت ديگر اين ريزش را بي‌اطميناني از وضعيت پيش‌روي جنگ مي‌توان عنوان كرد، اين نابساماني تنها در حوزه بورس ايجاد نشد زيرا كه نرخ ارز و طلا نيز افزايش يافت.

در روز شنبه يك ارديبهشت ماه ۱۴۰۳ پس از مشخص شدن سطح واكنش اسراييل پس از پاسخ نظامي ايران به رژيم صهيونيستي شاخص كل بورس تهران وارد روند صعودي شد و با يك رشد پرقدرت به اين موضوع واكنش نشان داد به‌طوريكه اين روز با توفان به پا كردن خريداران و رشد حداكثري قيمت سهام سپري شد و در نهايت شاخص كل با رشد قابل توجه ۳.۵ درصدي همراه و در ارتفاع دو ميليون و ۲۸۵ هزار واحد به كارش خاتمه داد همچنين ارزش معاملات خرد به ۶.۷ همت افزايش يافت كه بيشترين رقم در يك ماه و نيم اخير بوده است، دلايل اين اتفاق را در قيمت دلار تا خريد سهم توسط صندوق توسعه ملي مي‌توان جست‌وجو كرد، دلاري كه در بازار آزاد غيررسمي سقف تاريخي خود را شكست درحالي كه دلار نيمايي تا چند روز پيش هنوز خود را با اين شرايط وفق نداده بود.

پيش از اين نيز صندوق توسعه ملي به واريز مبالغ ماهانه به صندوق تثبيت بازار در روند حركت بورس نقش داشت اما حدود چند روز است كه شاهد ايفاي نقش جديدي توسط اين صندوق هستيم.

بخش زيادي از درآمد شركت‌هاي بورس به‌ ويژه شركت‌هاي صادرات‌ محور با نرخ دلار نيمايي تسعير مي‌شود و كاهش فاصله قيمت دلار نيمايي با بازار آزاد مي‌تواند منجر به جهش درآمدي شركت‌هاي صادرات‌ محور شود. در ادامه مي‌توان يادآور شد كه همچنان سايه ريسك‌هايي از جمله نزديك بودن ارايه لايحه بودجه و تصميمات دولت بر سر بورس سنگيني مي‌نمايد. از لحاظ تكنيكال چنانچه روند صعودي شاخص كل بورس تهران ادامه يابد و بتواند از محدوده دو ميليون و ۳۰۰ هزار واحد با قدرت عبور نمايد، مسير صعود تا محدوده ۲.۵ و سپس ۲.۷ ميليون واحد هموار مي‌گردد، با اين اوصاف رشد بورس به عوامل ديگري همچون سياست‌گذاري‌هاي اقتصادي، تعديل نرخ دلار نيمايي و نيز قوانين بودجه امسال وابسته است، بخش زيادي از درآمد شركت‌هاي بورس به‌ ويژه شركت‌هاي صادرات‌ محور با نرخ دلار نيمايي تسعير مي‌شود و كاهش فاصله قيمت دلار نيمايي با بازار آزاد مي‌تواند منجر به جهش درآمدي شركت‌هاي صادرات‌ محور شود.

تاثيرپذيري اقتصاد كلان از قيمت دلار

مي‌توان گفت نوسانات قيمت دلار در ايران به عنوان يك خبر فوق‌العاده مهم اقتصادي محسوب شده كه تأثير آن را در بازارهاي مالي مختلف مشاهده مي‌كنيم از سويي تورم در كشور ما بر اساس دلار تغيير مي‌كند و همين امر باعث مي‌شود تا كاربران براي اينكه بتوانند سرمايه‌هاي خود را از گزند تورم افسار گسيخته در امان نگه دارند به دنبال سرمايه‌گذاري در بازارهاي مانند بازار بورس بروند، اما همانطور كه نوسانات قيمت دلار باعث به وجود آمدن تورم افسار گسيخته در كشور ما شده اين نوسانات مي‌تواند بر روي قيمت در بازار بورس نيز تأثير داشته باشد.

براساس گزارش بازار؛ اقتصاد ايران در سال‌هاي اخير به گونه‌اي بوده است كه تأثيرپذيري قيمت دلار بر روي قيمت اجناس در بازار هميشه روند صعودي داشته و كمتر شاهد كاهش قيمت اجناس در اثر كاهش و افت قيمت دلار بوده‌ايم و اين موضوع از آنجا نشأت مي‌گيرد كه تورم اقتصاد ايران دقيقاً متناسب با افت شديد ارزش ريال و افزايش قابل توجه قيمت دلار در بازار سنجيده مي‌شود و افت‌هاي چند درصدي تأثير زيادي بر روي اين تورم افسار گسيخته ندارند

همچنين مهم‌ترين و اصلي‌ترين فاكتورهاي موثر بر اقتصاد كلان ايران تحت تأثير مستقيم قيمت دلار مي‌باشند و نوسانات قيمت دلار در بازارهاي جهاني نيز بر روي شرايط هر كدام از اين فاكتورها تأثير مستقيم خواهد گذاشت.

ناگفته نماند اقتصاد ايران در سال‌هاي اخير به گونه‌اي بوده است كه تأثيرپذيري قيمت دلار بر روي قيمت اجناس در بازار هميشه روند صعودي داشته و كمتر شاهد كاهش قيمت اجناس در اثر كاهش و افت قيمت دلار بوده‌ايم و اين موضوع از آنجا نشأت مي‌گيرد كه تورم اقتصاد ايران دقيقاً متناسب با افت شديد ارزش ريال و افزايش قابل توجه قيمت دلار در بازار سنجيده مي‌شود و افت‌هاي چند درصدي تأثير زيادي بر اين تورم افسار گسيخته ندارند و همين امر باعث شده تا قيمت اجناس در بازار ايران دائماً تحت تأثير افزايش قيمت دلار با افزايش روبرو شود و از كاهش قيمت تأثير آنچناني به خود نگيرد.

ارسال نظر