آغاز فروش برق نيروگاه‌ها به شركت‌هاي توزيع با معامله ۳۰۷ ميليارد ريالي

۱۴۰۳/۰۲/۰۳ - ۰۰:۲۹:۴۶
کد خبر: ۳۱۰۸۲۲

علي نقوي از آغاز فروش برق به شركت‌هاي توزيع نيروي برق از سوي نيروگاه‌هاي كشور از طريق بورس انرژي ايران از روز شنبه اول ارديبهشت‌ماه خبر داد و اظهار داشت: ازاين‌پس بورس انرژي بستر اصلي معامله برق ميان نيروگاه‌ها و شركت‌هاي توزيع خواهد بود.

علي نقوي از آغاز فروش برق به شركت‌هاي توزيع نيروي برق از سوي نيروگاه‌هاي كشور از طريق بورس انرژي ايران از روز شنبه اول ارديبهشت‌ماه خبر داد و اظهار داشت: ازاين‌پس بورس انرژي بستر اصلي معامله برق ميان نيروگاه‌ها و شركت‌هاي توزيع خواهد بود.
وي گفت: هفته گذشته وزير نيرو و مديرعامل شركت توانير اخبار تغيير در نحوه فروش برق به شركت‌هاي توزيع را اعلام كرده بودند و از روز شنبه هفته جاري اين بازار با استقبال خوبي از سوي عرضه‌كنندگان و متقاضيان آغاز به كاركرد.
مديرعامل بورس انرژي ادامه داد: اين نحوه فروش در راستاي اصلاح ساختار مالي شركت‌هاي توزيع برق و جزو برنامه‌هاي مشترك ميان وزارت نيرو و بورس انرژي بود كه در ابتداي سال به مرحله عمل رسيد و از روز شنبه شركت‌هاي توزيع برق وارد معاملات برق بورس انرژي شده و به شكل مستقيم اقدام به خريد برق عرضه شده از سوي نيروگاه‌ها كردند. نقوي خاطرنشان كرد: در نخستين روز اين مبادلات ۱۱ نيروگاه نسبت به عرضه برق در بار پايه‌هاي مختلف بورس انرژي اقدام كردند، شركت‌هاي توزيع برق نسبت به ثبت تقاضا در اين بازار اقدام كردند و در نهايت در اين روز ۲۱ شركت توزيع برق موفق به خريد حدود ۳۳۹ ميليون و ۵۰۴ هزار كيلووات‌ساعت برق در قالب ۴ ميليون و ۱۳۸ هزار قرارداد سلف در بار پايه‌هاي مختلف به ارزشي بالغ بر ۳۰۷ ميليارد و ۸۵۳ ميليون و ۶۴۰ هزار ريال شدند.
وي به جزئيات فروش برق از اين بازار در روز اول ارديبهشت اشاره كرد و گفت: در نخستين روز معاملات شركت‌هاي توزيع در مجموع ۲۸۰ ميليون و ۲۲۴ هزار كيلووات‌ساعت برق به‌صورت سلف هفتگي و ۵۹ ميليون و ۲۸۰ هزار كيلووات برق به شكل سلف روزانه خريداري كردند. مديرعامل بورس انرژي افزود: بر اساس برنامه‌ريزي انجام شده ازاين‌پس نيروگاه‌ها، برق موردنياز شركت‌هاي توزيع را در بورس انرژي عرضه مي‌كنند.
به گفته نقوي در سال‌هاي گذشته به دليل عدم تأمين منابع لازم، شركت‌هاي توزيع امكان ورود به معاملات برق را پيدا نمي‌كردند كه باتوجه‌به برنامه وزارت نيرو براي اصلاح ساختار مالي صنعت برق و تخصيص منابع لازم بعد از حدود بيش از دو سال، مجدداً شاهد معاملات شركت‌هاي توزيع در بورس هستيم.
وي ادامه داد: بنا به اعلام شركت توانير اين شركت به‌صورت هفتگي اقدام به هزينه سرانه خدمات حساب‌هاي وكالتي شركت‌هاي توزيع كرده و بر اساس سازوكاري كه به شركت‌هاي توزيع برق ابلاغ شده است اين شركت‌ها در يك بازار رقابتي و شفاف اقدام به خريد بخش عمده برق موردنياز خود به‌صورت مستقيم مي‌كنند تا يكي از اصلاحات مهم صنعت برق در بخش مالي در بستر شفاف بورس رقم بخورد.

ارسال نظر