موج خريد در بازار سهام

۱۴۰۳/۰۲/۰۳ - ۰۰:۲۸:۴۲
کد خبر: ۳۱۰۸۲۰
موج خريد در بازار سهام

با رشد ۳.۵ درصدي شاخص كل بورس موج اول خريد در بازار سهام شركت گرفت. اين اتفاق در صورتي كه با عرضه زياد سهام توسط حقوقي‌ها و نوسانگيرها مواجه نشود تا ۲۰ درصد بازدهي ادامه مي‌يابد.بعد از اينكه تنش نظامي فروكش كرد و دامنه نوسان در روز جاري به حالت عادي برگشت يك مثبت انفجاري در بورس رخ داد. اين رشد شاخص بالاترين مثبت شاخص كل از ابتداي سال ۱۴۰۲ بود.

با رشد ۳.۵ درصدي شاخص كل بورس موج اول خريد در بازار سهام شركت گرفت. اين اتفاق در صورتي كه با عرضه زياد سهام توسط حقوقي‌ها و نوسانگيرها مواجه نشود تا ۲۰ درصد بازدهي ادامه مي‌يابد.بعد از اينكه تنش نظامي فروكش كرد و دامنه نوسان در روز جاري به حالت عادي برگشت يك مثبت انفجاري در بورس رخ داد. اين رشد شاخص بالاترين مثبت شاخص كل از ابتداي سال ۱۴۰۲ بود.

در ابتداي ارديبهشت نمادهاي پر تراكنش در كانون توجه خريداران ارديبهشت قرار گرفته است. به نظر مي‌رسد رشد شاخص سازها تحت تاثير اين موضوع است كه ريسك نقدشوندگي اين نمادها پايين است. به خوبي بازارگرداني مي‌شود، از اين رو تمايل به خريد اين نمادها بيشتر است. دوم اخباري مثبت بازار سهام بيشتر با محوريت نمادهاي بزرگ مي‌چرخد. براي نمونه افزايش نرخ دلار نيما يا بحث تعديل بند مالياتي بودجه روي شركت‌هاي بزرگ بيشتر تاثير دارد.

 

حركت لايه دوم فعالان بورس

تعداد خريدار روز نخست ارديبهشت حدود ۱۳۵ هزار نفري نفر بود. حتي لايه دوم فعالان بورس يعني كساني كه هفته‌اي يك‌بار قيمت‌هاي بازار را چك مي‌كنند هم در سمت خريدار حضور نداشتند. سال گذشته در روزهاي معمولي كه خريدار قوي مي‌شد، تعداد خريدار به راحتي به ۲۰۰ هزار نفر مي‌رسيد. پس در حال حاضر با موج اول خريد مواجه هستيم. موج اولي كه اميدوار است با خبر مثبت انفجاري امروز در اخبار، لايه دوم فعالان و حتي شايد لايه‌هاي بالاتر تمايل به خريد سهام پيدا كنند.

به گفته حسن كاظم‌زاده روند برتري شاخص كل نسبت به شاخص كل هم وزن از اواسط بهمن شروع شده است و كماكان ادامه دارد. اگر اين حركت صعودي با قدرت ادامه پيدا كند و با فروش نوسان‌گيرها در روزهاي آتي متوقف نشود، مي‌توان انتظار داشت بعد از آن نمادهاي كوچك و متوسط نيز به بازي وارد شوند.

حسن كاظم‌زاده با اشاره به اينكه به نظر مي‌رسد خريد از بورس هم اكنون ريسك سنگيني ندارد، گفت: خريداران در بدترين حالت به بهاي تمام شده امروز مي‌توانند در روزهاي آتي سهام خودشان را بفروشند. اما اگر حركت صعودي شكل بگيرد حداقل ۲۰ درصد سود خواهند كرد.

او با تاكيد بر اينكه بازهم پر تراكنش‌ها بهتر از نمادهاي كوچك و متوسط معامله شدند، افزود: روند برتري شاخص كل نسبت به شاخص كل هم وزن از اواسط بهمن شروع شده است و كماكان ادامه دارد. اگر اين حركت صعودي با قدرت ادامه پيدا كند و با فروش نوسان‌گيرها در روزهاي آتي متوقف نشود، مي‌توان انتظار داشت بعد از آن نمادهاي كوچك و متوسط نيز به بازي وارد شوند.

او افزود: اما اگر اين حركت صرفا يك نوسان‌گيري كوتاه باشد، بازنده بودن كوچك و متوسط‌ها ادامه پيدا خواهد كرد. به نظر مي‌رسد در يك بازه يك تا دو ماه آتي اكثر سهم‌ها با توجه به پتانسيل بنيادي خودشان بازده داشته باشند.

كاظم‌زاده با تاكيد بر اينكه يكي از مهم‌ترين دلايل خريد سهام، افت دلار و طلا است، تصريح كرد: دلار در ماه‌هاي اخير به واسطه افزايش تقاضا رشد كرده و اخلالي در سمت عرضه به وجود نيامده است. علي رغم اينكه ديگر فاكتورهاي موثر بر تقاضا مانند رشد نقدينگي و تمايل به خروج سرمايه كماكان پابرجاست، با كاهش تقاضاي ناشي از ترس مي‌توان انتظار استراحت يا حتي اصلاح از دلار داشت. روندي كه مي‌تواند براي چند ماه تداوم داشته باشد و حتي قيمت هم به حدود ۶۰ هزار تومان افت كند.

 

تاثير كندل برگشتي قوي در شاخص كل

با توجه به اينكه ارزش معاملات خرد به ۷۳۰۰ ميليارد تومان رسيده كه مدت‌ها بود تجربه نشده بود. اين كندل برگشتي قوي در شاخص كل و اكثر نمادهاي پرتراكنش نويد يك حركت صعودي سريع و قدرتمند را در بورس مي‌دهد.

عليرضا سادات معتقد است كه سابقه بارها نشان داده است كه هر بار بازار آزاد مسير كاهشي را در پيش گرفته نرخ نيما تعديل شده است و احتمالاً اين بار نيز اين موضوع را شاهد خواهيم بود بايد منتظر ماند و ديد. اين موضوع يكي از مهم‌ترين اتفاقاتي است كه جريان بازار را تغيير خواهد داد.

عليرضا سادات كارشناس بازار سرمايه با اشاره به اينكه برخي از فروكش كردن ريسك‌هاي سياسي بازار دلار به حالت تعادل رسيده است، گفت: به هر حال كاهش ريسك‌ها و خبرهاي خوبي در بازار سرمايه بود و شجاعت خريداران كه روزهاي قبل فروخته و از بازار دور شده بودند افزايش يافت. برخي معتقد بودند كه حدود ۵ همت سرمايه خود بازار و برخي صندوق‌ها و حقوقي‌ها طي اين دو هفته از بازار خارج شده است و احتمالاً با آرامش فعلي مي‌تواند دوباره به بازار بازگردد. اين برگشت طبيعي است كه در روزهاي اول موج آفرين باشد. البته اين آرامش احتمالاً روند نزولي در بازار طلا و دلار را نيز رقم مي‌زند.

او با تاكيد بر اينكه به‌طور كلي آرامش نسبي سياسي اتفاقي است كه به سود بازار سرمايه بوده است، تصريح كرد: يكي ديگر از مهم‌ترين خبرهايي كه اين هفته بازار با آن مواجه خواهد شد، خبرهاي اقتصادي است، از بودجه ماليات تا نرخ ارز چالش برانگيز هستند. به همين دليل اين هفته فضاي متفاوت‌تري را در مواجه با نرخ ارز شاهد باشيم. سابقه بارها نشان داده است كه هر بار بازار آزاد مسير كاهشي را در پيش گرفته نرخ نيما تعديل شده است و احتمالاً اين بار نيز اين موضوع را شاهد خواهيم بود بايد منتظر ماند و ديد. اين موضوع يكي از مهم‌ترين اتفاقاتي است كه جريان بازار را تغيير خواهد داد. امروز هم زمزمه‌هايي ازاين جريان وجود داشت ولي فعلا حذف تقاضاي برخي كالاها آغاز شده است.

 

گزارش‌ها مي‌تواند نقش بنيادي بازار

را تقويت كند

سادات با تاكيد بر اينكه گزارش‌ها مي‌تواند نقش بنيادي بازار را تقويت كرده و مسير بهتري را براي بازار ترسيم كند، به بازار گفت: البته گزارش‌ها بيشتر نقش تثبيت كننده را براي بازار خواهد داشت نقشي كه نشان مي‌دهد افت قيمت‌ها بيش از اين سخت و با توجه به در پيش بودن مجامع و اتفاقات پيش رو در فروش و سود شركت‌ها قيمت‌ها قابليت دفاع خوبي را خواهند داشت.

او با تاكيد بر اينكه از بحث‌هاي مالياتي تا تحولات نرخ ارز نيما بايد اصلاح شوند، گفت: گزارش برخي شركت‌ها به خوبي نشان‌دهنده فضاي خوب و منطقي بازار است كه مي‌تواند در يك محيط آرام و منطقي مسير صعود بهتري را رقم بزند. از همين رو معتقديم ارديبهشت قابليت اينكه فصل طلايي و زيبايي براي بازار باشد دارد. به واقع با پايان يافتن و كاهش ريسك‌ها ارديبهشت تولدي دوباره در اميد بازار و نگرش سهامداران است.

در چند روز اخير پارامترهاي بنيادي اثرگذار بر بازار حتي روند بهتري داشته‌اند اما سايه تحولات سياسي سنگين‌تر و منطقي است كه بورس نيز با خبرهاي سياسي با نوسانات همراه باشد و به راحتي در كنار اين ريسك‌ها عبور نكند. در واقع مشخص شد كه وجود ريسك‌هاي سيستماتيك اجازه ورود به بازار را به سرمايه‌گذاران بزرگ نمي‌دهد. ولي در صورت كاهش حداقلي اين ريسك‌ها، بازار مي‌تواند سريعا فاز صعودي بگيرد. انتظار مي‌رود در صورت نبود خبري تاثيرگذار، بازار در هفته جاري بيشتر به بررسي مسائلي همچون نرخ دلار نيما، قيمت‌هاي جهاني و... بپردازد كه در اين صورت مي‌تواند راه برخي از نمادها از كليت بازار جدا شود.

ارسال نظر