«تعادل» شرايط بورس را بررسي مي‌كند

تغيير موضع در بازار سرمايه

۱۴۰۳/۰۲/۰۳ - ۰۰:۲۷:۵۷
کد خبر: ۳۱۰۸۱۹
تغيير موضع در بازار سرمايه

پس از 11 ماه شاخص كل بورس تهران توانست وارد كانال جديد شود و به نوعي سيگنال مثبت براي ورود نقدينگي به سهامداران داد. ارديبهشت ماه نسبتا شروع خوبي براي بورس آغاز شد و طي دو روز اخير اغلب بازارهاي مالي روندي مثبت را طي كردند. براي نمونه قيمت دلار بازار آزاد به 64 هزار تومان رسيد و از سوي ديگر طلا و سكه نيز روند رو به بالايي داشتند.

پس از 11 ماه شاخص كل بورس تهران توانست وارد كانال جديد شود و به نوعي سيگنال مثبت براي ورود نقدينگي به سهامداران داد. ارديبهشت ماه نسبتا شروع خوبي براي بورس آغاز شد و طي دو روز اخير اغلب بازارهاي مالي روندي مثبت را طي كردند. براي نمونه قيمت دلار بازار آزاد به 64 هزار تومان رسيد و از سوي ديگر طلا و سكه نيز روند رو به بالايي داشتند.

اگر نگاهي سطحي به شرايط بازار سرمايه داشته باشيم، متوجه خواهيم شد كه تمامي بازار ارزندگي كافي را دارد و سرمايه‌گذاري ميان مدت و حتي بلندمدت ميتواند سود خوبي براي سرمايه‌گذاران در پي داشته باشد. در حال حاضر قيمت اغلب سهام بازار در محدوده سال 99 است و سرمايه‌گذاري در اين بازه زماني مي‌تواند سود خوبي در پي داشته باشد.

به‌طور كلي بورس نيازمند توجه و اعتمادسازي است تا بتواند دوباره خود را بازسازي كند و شرايط بهتري را تجربه كند. اين بازسازي تنها با ارايه برنامه رخ نمي‌دهد بلكه عدم دخالت و اينكه اجازه داده شود بازار سرمايه مسير واقعي خود را پيش ببرد اعتماد سازي رخ مي‌دهد. پس از ايجاد اعتماد نقدينگي نيز آرام آرام به سوي بازار سرازير مي‌شود و در بلندمدت بازار سهام به وضعيت واقعي خود باز مي‌گردد.

البته نبايد به مثبت بودن يك يا دو روزه بازار سرمايه اميدوار بود و حداقل بايد بازار يك ماه به صورت مستمر سبزپوش باشد تا اميد و اعتماد دوباره در دل‌ها جوانه بزند و به نوعي مسير و نوع حركت بازار سرمايه تغيير كند. در حال حاضر ارزش معاملات بورس تهران به محدوده 4 هزار ميليارد تومان رسيده كه نسبتا عدد خوبي است اما اگر چند هفته متوالي ارزش معاملات به بيش از 5 هزار ميليارد تومان برسد آن زمان روزهاي خوش بورس فرا خواهد رسيد و بازار شرايط بهتري را تجربه كند. از سوي ديگر ارزش دلاري بازار نيز 234 ميليارد دلار است كه اين عدد نيز در مقايسه با شرايط بازار بسيار پايين است و بايد اين ارزش نيز همسو با ارزش معاملات افزايش يابد تا بازار سرمايه به يك تعادل نسبي برسد. البته اين تعادل نسبي در يك الي دو روز رخ نمي‌دهد و حداقل بايد چندين ماه منتظر ماند تا بازار تكانه‌هاي‌ريزي بخورد و بتواند با افزايش اعتماد نقدينگي جذب كند و به مدار رشد و توسعه خود بازگردد.

 

بازار تحت تنش‌ها

حسن حسين‌نيا، كارشناس بازار سرمايه درخصوص شرايط بازار در صفحه شخصي خود نوشت: «بازار سرمايه در هفته اخير تحت تاثير تنش‌هاي منطقه‌اي قرار داشت. عملا سهام داران سعي كردند كه ريسك گريز عمل كنند. ابتداي هفته با خروج سنگين نقدينگي اشخاص حقيقي از بازار مواجه بوديم. در كنار آن افت سنگيني را در روز شنبه شاهدش بوديم. بعد از آن با تدبيري كه سازمان بورس انديشيد دامنه نوسان به جاي تعطيلي بورس كاهش يافت؛ كه به نظر مي‌رسد گزينه بهتري بوده و اين مساله توانسته تا حدودي سنگيني افت قيمتي را در نماد‌ها كنترل كند. ولي تا زماني كه همچنان تنش‌ها در حد بالايي باشد قطعا ريسك‌ها هم زياد است و فعالان بازار سعي مي‌كنند سرمايه خودشان را از ريسك دور كنند.

فرقي نمي‌كند بازار سرمايه چه برهه حساسي را سپري مي‌كند، تهديد‌هاي اقتصادي اين بازار همچنان فعال است. گاهي با يك بخشنامه ابلاغ مي‌شود گاهي هم از يك نشست خبري. روز سه شنبه وزير اقتصاد بر يك بند جنجالي در بودجه تاكيد كرده كه برآيند آن زيان‌هاي زيادي به دنبال دارد. به موجب بند س تبصره ۶ قانون بودجه ۱۴۰۳ براي معافيت مالياتي شركت‌ها سقف ۵۰۰ ميليارد توماني در نظر گرفته است، بندي كه به گفته كارشناسان در دقيقه نود به بودجه اضافه شده و آسيب‌هاي شديد اقتصادي را در پي دارد.»

 

بازار از نگاه معاملات

طي معاملات دومين روز كاري هفته يعني يكشنبه، شاخص كل بورس تهران 27 هزار و 148 واحد نسبت به روز كاري گذشته بالاتر ايستاد و به سطح 2 ميليون و 312 هزار و 991 واحد رسيد. شاخص كل هم‌وزن بورس نيز با رشد 8 هزار و 445 واحدي در رقم 753 هزار و 439 واحدي ايستاد. شاخص كل فرابورس با افزايش 289 واحدي به رقم 25 هزار و 496 واحد رسيد. همچنين شاخص هم وزن فرابورس با رشد 2 هزار و 238 واحد به سطح 138 هزار و 605 واحد رسيد. روز يكشنبه خالص تغيير مالكيت حقوقي به حقيقي بازار منفي شد و 261 ميليارد تومان پول حقيقي از بازار سهام خارج شد. روز اخير نماد خودرو بيشترين خروج پول حقيقي را داشت كه ارزش آن 15 ميليارد تومان بود. پس از خودرو، نمادهاي خساپا، غگل، ارفع و تاپيكو بيشترين خروج پول حقيقي را داشتند. در سوي ديگر، بيشترين ورود پول حقيقي به نمادهاي خبهمن، شپنا، بوعلي، كروميت و فولاد تعلق داشت.

روز يكشنبه فولاد، فملي و نوري نمادهاي سبز پوش بورس بودند كه بيشترين اثر را در رشد شاخص كل بورس داشتند. در سوي ديگر نمادهاي اخابر، حفارس و سهرمز از نمادهاي قرمز بودند كه اثر منفي بر شاخص داشتند. در فرابورس نيز نمادهاي آريا، فصبا و زاگرس بيشترين اثر افزايشي را بر شاخص داشتند و نمادهاي فزر، وهور و آ س پ نمادهايي هستند كه اثر كاهنده بر شاخص كل فرابورس داشتند. در بين نمادهاي پرتراكنش بورس نماد فولاد بيشترين تراكنش را داشت و ذوب و فملي در رتبه‌هاي بعدي قرار گرفتند. در فرابورس نيز فزر، كرمان و فن افزار بيشترين تراكنش را داشتند. روز گذشته ارزش معاملات كل بازار سهام به 11 هزار و 40 ميليارد تومان رسيد. ارزش معاملات اوراق بدهي در بازار ثانويه 705 ميليارد تومان بود كه 6 درصد از ارزش كل معاملات بازار را در اين روز تشكيل مي‌دهد. ارزش معاملات خرد نيز با كاهش 8 درصدي به نسبت روز معاملاتي قبل به رقم 6 هزار و 424 ميليارد تومان رسيد.

ارزش دلاري بازار سرمايه نيز در اين روز برابر234 ميليارد دلار بود و همچنين 195 نماد و 369 تماد مثبت در بازار قابل لمس بود، البته 9 درصد از نماد معادل 61 عدد در صف خريد و 3 درصد از نمادها معادل 19 عدد در صف فروش قرار داشتند.

در معاملات روز گذشته نماد فولاد بيشترين ارزش معاملات بازار سهام را به خود اختصاص داد كه ارزش معاملات آن 194 ميليارد تومان بود. پس از فولاد، فملي بيشترين ارزش معاملات را داشت و كاما رتبه سوم بيشترين ارزش معاملات را به خود اختصاص داد و پس از آن، دو نماد فزر و شپنا در رتبه‌هاي بعدي بيشترين ارزش معاملات قرار گرفتند. در معاملات يكشنبه، 95 نماد صف خريد داشتند و 42 نماد با صف‌ فروش مواجه بودند. مجموع ارزش صف‌هاي خريد با افت 64 درصدي نسبت به روز كاري قبل به 272 ميليارد تومان كاهش يافت و مجموع ارزش صف‌هاي فروش نيز با افزايش 19 درصدي به 260 ميليارد تومان رسيد.

ارسال نظر