عمره‌گزاران از ۱۱ فرودگاه كشور به حج مي‌روند

برقراري پروازهاي حج پس از 9 سال و 100 روز!

۱۴۰۳/۰۲/۰۲ - ۰۰:۱۹:۴۹
کد خبر: ۳۱۰۷۵۸
برقراري پروازهاي حج پس از 9 سال و 100 روز!

13 ديماه سال 1402 قرار بود برنامه پروازهاي حج عمره پس از 9 سال عملياتي شود اما در ساعت‌هاي آخر اين موعد، به دليل عدم دريافت مجوز نهايي، تمام پروازها كنسل و پس از مدتي به‌طور كل «لغو» شد. حالا پس از گذشته بيش از 100 روز از آن تاريخ و سرگرداني مسافران مكه، قرار است از فردا عمره گزاران از 11 فرودگاه كشور به حج روند. با اين تفاوت كه در ديماه سال گذشته قرار بود حدود 30 هزار نفر به سفر حج بروند اما امسال اين تعداد تقريبا به يك پنجم كاهش يافته و به 5 هزار و 720 نفر رسيده است.

گروه راه و شهرسازي|

13 ديماه سال 1402 قرار بود برنامه پروازهاي حج عمره پس از 9 سال عملياتي شود اما در ساعت‌هاي آخر اين موعد، به دليل عدم دريافت مجوز نهايي، تمام پروازها كنسل و پس از مدتي به‌طور كل «لغو» شد. حالا پس از گذشته بيش از 100 روز از آن تاريخ و سرگرداني مسافران مكه، قرار است از فردا عمره گزاران از 11 فرودگاه كشور به حج روند. با اين تفاوت كه در ديماه سال گذشته قرار بود حدود 30 هزار نفر به سفر حج بروند اما امسال اين تعداد تقريبا به يك پنجم كاهش يافته و به 5 هزار و 720 نفر رسيده است.

در همين رابطه، مسوول عمليات حج شركت فرودگاه‌ها گفت: اين عمليات از دوشنبه سوم ارديبهشت با اعزام زائران خانه خدا از فرودگاه بين‌المللي مشهد آغاز مي‌شود و عمليات رفت تا ۱۳ ارديبهشت ادامه خواهد داشت.

به گزارش ايرنا، محمدحسين آجيليان در آستانه آغاز عمليات حج عمره ۱۴۰۳، اظهار كرد: اين عمليات ۱۰ روزه است و روزي يك پرواز در فرودگاه‌هاي تحت مالكيت شركت فرودگاه‌ها و يك پرواز در فرودگاه امام خميني (ره) انجام مي‌شود.

وي با اشاره به فرودگاه‌هاي عامل حج عمره افزود: زائران خانه خدا در قالب ۱۱ پرواز به ترتيب از فرودگاه‌هاي مشهد (۳ ارديبهشت)، زاهدان (۴ ارديبهشت)، اهواز (۵ ارديبهشت)، تبريز (۶ ارديبهشت)، يزد (۷ ارديبهشت)، كرمان (۸ ارديبهشت)، بندرعباس (۹ ارديبهشت)، ساري (۱۰ ارديبهشت)، اصفهان (۱۱ ارديبهشت)، شيراز (۱۲ ارديبهشت) و مشهد (۱۳ ارديبهشت) و در قالب ۱۱ پرواز نيز از فرودگاه امام خميني (ره) عازم كشور عربستان خواهند شد.

مسوول عمليات حج شركت فرودگاه‌ها با بيان اينكه در عمليات حج عمره امسال 5 هزار و ۷۲۰ زائر خانه خدا عازم سرزمين وحي مي‌شوند، گفت: دو هزار و ۸۶۰ زائر از فرودگاه‌هاي تحت مالكيت شركت فرودگاه‌ها و دو هزار و ۸۶۰ زائر از طريق فرودگاه حضرت امام خميني (ره) براي انجام اين فريضه مقدس عازم عربستان مي‌شوند.

آجيليان با بيان اينكه آخرين پرواز برگشت زائران در تاريخ ۲۳ ارديبهشت خواهد بود، گفت: تمامي پروازها توسط شركت هواپيمايي جمهوري اسلامي ايران انجام مي‌شود.

 

در انتظار صدور مجوز توسط عربستان

در پي انجام نشدن پروازهاي حج عمره در سال گذشته، سخنگوي شركت هواپيمايي جمهوري اسلامي ايران تصريح كرده بود كه زيرساخت‌هاي تخصصي و فني عمره آماده است و هيچ مشكلي از اين بابت وجود ندارد و به‌محض اخذ مجوز ورود به آسمان عربستان، پروازها انجام مي‌شود.

سخنگوي شركت هواپيمايي جمهوري اسلامي ايران گفت: زيرساخت‌هاي تخصصي و فني عمره را آماده كرده‌ايم و هيچ مشكلي از اين بابت نداريم و به‌محض اخذ مجوز ورود به آسمان عربستان، پروازها انجام مي‌شود.

حسام قربانعلي، سخنگوي شركت هواپيمايي جمهوري اسلامي‌ ايران با بيان اينكه بنا نداريم با انتشار اخبار نادرست، فضا را غبارآلود كنيم و مناسبات بين ايران و عربستان دچار خلل شود زيرا در آن صورت عمره‌گذاران و حجاج سال آينده بيش از همه متضرر خواهند شد، تاكيد كرده بود: سازمان هواپيمايي كشوري، شركت هواپيمايي جمهوري اسلامي ايران كليه زيرساخت‌هاي فني و تخصصي لازم را آماده كرده و هيچ مشكلي از سمت ما نيست، اما مجوز ورود به آسمان عربستان سعودي در ايام به‌غير از حج تمتع شرايط خود را دارد.

او همچنين گفته بود: موضوعاتي چون ضمانتنامه يا انتقال پول اصلا مطرح نيست و شرايط كنوني، پيچيدگي‌ها و شرايط خاص و ويژه‌اي دارد كه در حال رفع و رجوع آن هستيم. به محض اخذ مجوز، پروازها براي انتقال ۳۰ هزار زائر ايراني از ۱۱ مبدا به عربستان انجام خواهد شد.

 

ابهام در علت سنگ‌اندازي سعودي ها

چند ساعت پس از مذاكره تلفني وزيران خارجه جمهوري اسلامي ايران و عربستان سعودي در 27 بهمن سال گذشته، سازمان حج و زيارت ايران با تاكيد بر اينكه «عمره لغو نشده است»، اعلام كرده بود: «با توجه به طولاني شدن پاسخ عربستان براي برقراري پروازهاي عمره، هزينه تمام متقاضياني را كه براي عمره ثبت‌نام كرده‌اند، از شنبه ۲۸ بهمن‌ماه به آنها بازگردانده مي‌شود و اين اقدام به منزله لغو كامل عمره نيست.»

در اين ميان، شركت هواپيمايي جمهوري اسلامي ايران اعلام كرده بود كه «لغو پروازهاي عمره، فراتر از صنعت هوانوردي است». به اين ترتيب، اگر چه متقاضيان انجام سفر حج عمره و افكارعمومي ايران علت انجام نشدن اين سفر را متوجه نشدند، اما، وجود برخي گزاره‌ها در ميان اظهارات مسوولان ايران اير مبني بر اينكه «به نظر مي‌رسد به مجموعه هوانوردي كم‌مهري شده است.» يا اينكه «ما با همين هواپيماهايي كه داريم، پروازهاي اروپايي انجام مي‌دهيم و اين موضوع هيچ ارتباطي به نوع، سال ساخت هواپيما يا موضوعاتي كه مطرح شده ندارد.» بر ابهام افزود و بار ديگر، نوك پيكان را به سوي ناوگان هوايي كشور و مشكلات آن نشانه رفت. چه آنكه هم اينك ناوگان هوايي كشور فرسوده و قديمي است.

 

فراتر از صنعت هوانوردي است

با وجود اين، سخنگوي هما با بيان اينكه زيرساخت‌هاي فني هوايي كشور براي انجام پرواز عمره آماده است، گفته بود: موضوع عمره فراتر از دستگاه و صنعت هوانوردي است و مجوز عمره به هر دليلي از جاي ديگري كه ما پاسخگو نيستيم، اعطا نشده است.

در اخبار رسمي از پيگيري براي انجام پروازهاي عمره، حسين اميرعبداللهيان، وزير امور خارجه با اشاره به مذاكرات سازنده اخير هيات نيروهاي مسلح كشورمان در عربستان، علت تاخير در حل مشكل پرواز عمره‌گزاران ايراني را در فضاي رو به رشد مناسبات تهران و رياض جويا شده و در پاسخ، وزير امور خارجه عربستان تاكيد كرده بود: در مورد حضور ايرانيان در حج عمره هيچ ملاحظه سياسي وجود ندارد، رفع مشكل فني در سازمان هواپيمايي عربستان در گام نهايي قرار دارد.

 

زيرساخت‌ها آماده است

در همان حال، سخنگوي شركت هواپيمايي جمهوري اسلامي ايران بار ديگر تاكيد كرده بود كه هيچ مشكلي به لحاظ انجام عمليات وجود نداشت، بلكه اين مشكل در سطح ديگري است كه هيچ ارتباطي به ساختار هوانوردي كشور ما، سازمان هواپيمايي كشوري و هواپيمايي جمهوري اسلامي ايران يا نوع و كيفيت هواپيماهاي ما ندارد.

قربانعلي اظهار كرده بود: ما با همين هواپيماهايي كه داريم، پروازهاي اروپايي انجام مي‌دهيم و اين موضوع هيچ ارتباطي به نوع، سال ساخت هواپيما يا موضوعاتي كه مطرح شده ندارد. يك مجوز است كه بايد سازمان حج و دستگاه ديپلماسي به آن وارد شده و به گام عملياتي و اجرايي برسد، در مرحله اجرا هما اين مجوز را خواهد داشت كه بتواند وارد حريم هوايي كشور عربستان شود. بنابراين به‌طور مشخص اعلام مي‌كنيم كه سازمان هواپيمايي كشوري، شركت فرودگاه‌ها، هواپيماي جمهوري اسلامي ايران، شركت شهر فرودگاهي امام خميني (ره)، هيچ‌يك در عدم هماهنگي يا نبود زيرساخت نقشي نداشتند، موضوع عمره فراتر از دستگاه و صنعت هوانوردي است اما به نظر مي‌رسد به مجموعه هوانوردي كم‌مهري شده است.

ارسال نظر