تعطيلات و بازار جهاني

۱۴۰۳/۰۲/۰۱ - ۲۳:۵۸:۱۳
کد خبر: ۳۱۰۷۳۹
تعطيلات  و بازار جهاني

بالغ بر 16 سال است كه رهبري عناوين سال را با تمركز بر توليد انتخاب مي‌كنند. اين موضوع نشان مي‌دهد كه بهبود وضعيت اقتصادي كشور جزو اولويت‌هاي نظام است.

شهرام زارع

بالغ بر 16 سال است كه رهبري عناوين سال را با تمركز بر توليد انتخاب مي‌كنند. اين موضوع نشان مي‌دهد كه بهبود وضعيت اقتصادي كشور جزو اولويت‌هاي نظام است. براي اين منظور، همه قوا بايد در مسير تقويت اقتصاد گام بردارند. يكي از لازمه‌هاي تحقق عنواني كه براي سال 1403 انتخاب شده است، تمركز بر افزايش سطح مناسبات ايران با كشورهاي هدف صادراتي است. چنانچه قرار باشد جهشي در توليد رخ دهد و شاهد مشاركت مردم و بخش خصوصي در اين رابطه باشيم بايد زمينه را براي تقويت ديپلماسي اقتصادي مهيا كنيم كه يكي از ابزار اين هدف، كاهش روزهايي كه است كه به دليل تعطيلي هفتگي با ساير كشورها در ارتباط نيستيم. امروز كليه فعالان اقتصادي، بازرگانان، صنعتگران و توليدكنندگان با رويكرد اقتصادي، انتظار دارند كه در سال جهش توليد با مشاركت مردم شاهد رويكرد متفاوت دولت و مجلس باشيم و زمينه براي گسترش سطح روابط ايران با كشورهاي هدف صادراتي مهيا شود.
يكي از اقدامات مهم اين است كه تعطيلي هر هفته خود را به گونه‌اي انتخاب كنيم كه ميزان قطعي ارتباط خود را با دنيا كاهش دهيم. امروز در ارتباط با كشورهاي حاشيه خليج‌فارس هم كه مسلمان هستند، همين قطعي ارتباط وجود دارد. بايد بتوانيم با اتكا بر عنوان سال و تحقق اهداف تعيين شده، بسترسازي كنيم. چه خوب است كه نمايندگان مجلس در همين ابتداي سال نشان دهند به دنبال بسترسازي براي جهش توليد هستند و با تعيين روز شنبه به عنوان دومين روز تعطيلي علاوه بر جمعه، اين امكان را فراهم كنند تا قطعي ارتباط اقتصاد ايران با دنيا به جاي 4 روز، 3 روز باشد. بي‌ثباتي قوانين، سياست‌ها، مقررات و رويه‌هاي ناظر بر كسب و كار، دشواري تأمين مالي از بانك‌ها، قيمت‌گذاري دستوري، غيرقابل پيش‌بيني بودن و تغييرات قيمت مواد اوليه و محصولات، شفاف نبودن آمار و اطلاعات و ضعف دادگاه‌ها در رسيدگي به شكايت از جمله مشكلاتي است كه توليدكنندگان با آن دست و پنجه نرم مي‌كنند. رسالت اصلي اتاق‌هاي بازرگاني، اصناف، تعاون و اصناف كشاورزي بهبود فضاي كسب‌وكار است، بايد از ظرفيت دبيرخانه مشترك اتاق‌هاي بخش خصوصي استان براي رسيدن به اين هدف بهره‌مند شد. تحريم‌هاي اقتصادي و هزينه‌هاي بالاي تجارت مشكلات بسياري را پديد آورده است، مراودات مالي باوجود تحريم‌ها كار دشواري است، اگر تحريم‌ها برداشته شود، اقتصاد ايران مي‌تواند يكي از صادركنندگان برتر باشد.

ارسال نظر