توليد جهاني نفت كاهش يافت

۱۴۰۳/۰۲/۰۱ - ۰۱:۱۱:۰۶
کد خبر: ۳۱۰۶۷۹

توليد نفت خام جهان در ماه فوريه كه كاهش شديد توليد عربستان سعودي و عراق تا حدودي با افزايش توليد بزرگ امريكا جبران شد، ۱.۲ ميليون بشكه در روز نسبت به مدت مشابه سال گذشته كاهش يافت.

توليد نفت خام جهان در ماه فوريه كه كاهش شديد توليد عربستان سعودي و عراق تا حدودي با افزايش توليد بزرگ امريكا جبران شد، ۱.۲ ميليون بشكه در روز نسبت به مدت مشابه سال گذشته كاهش يافت.
به گزارش ايسنا، داده‌هاي «سازمان ابتكار داده مشترك» (JODI) نشان داد توليد جهاني نفت خام در فوريه در مقايسه با ژانويه سال ۲۰۲۴، به ميزان ۴۷۳ هزار بشكه در روز افزايش يافت زيرا توليد نفت امريكا پس از تعطيلي‌هاي مربوط به شرايط جوي نامساعد در ژانويه، بهبود يافت.
اين داده‌ها نشان داد توليد نفت عربستان سعودي در فوريه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته، به ميزان ۱.۴ ميليون بشكه در روز كاهش يافت. اين كشور از ژوئيه سال ۲۰۲۳، كاهش داوطلبانه يك ميليون بشكه در روز را براي كمك به تلاش‌هاي گروه اوپك پلاس براي تثبيت بازار نفت، اجرا كرده است. توليد نفت عربستان سعودي در فوريه بر مبناي ماهانه، ۵۵ هزار بشكه در روز افزايش يافت و به ۹.۰۱ ميليون بشكه در روز رسيد كه بالاترين ميزان در هفت ماه گذشته بود.
سعودي‌ها متعهد شده‌اند كه توليد نفت خود را تا پايان ژوئن سال ۲۰۲۴، در حدود ۹ ميليون بشكه در روز نگه دارند. اين كشور تاكنون، به تعهد خود عمل كرده و بالاتر از سهميه تعيين شده خود در توافق اوپك پلاس، نفت توليد نكرده است.
در اين بين، آمار JODI نشان داد صادرات نفت عربستان سعودي در فوريه، ۲۰ هزار بشكه در روز در مقايسه با ژانويه افزايش يافت و به ۶.۳۲ ميليون بشكه در روز رسيد كه بالاترين ميزان صادرات اين كشور در سه ماهه اخير بود. طبق داده‌هاي JODI كه آمار گزارش شده خود را از تك به تك كشورهاي توليدكننده جمع‌آوري مي‌كند، كاهش توليد بزرگ ديگر مربوط به عراق بود كه توليدش، ۳۴۷ هزار بشكه در روز كاهش يافت. كاهش شديد توليد در عربستان سعودي و عراق كه دو توليدكننده بزرگ اوپك هستند، تا حدودي با افزايش توليد نفت امريكا كه ۷۴۴ هزار بشكه در روز در فوريه نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد كرد، جبران شد.
داده‌هاي JODI همچنين نشان داد تقاضاي جهاني براي نفت در فوريه نسبت به ژانويه، ۱.۲ ميليون بشكه در روز رشد كرد و به بالاترين حد فصلي پنج ساله رسيد كه تحت تاثير تقاضاي فصلي بالا براي بنزين و تقاضاي بالا براي نفت در هند بود.
تقاضا براي نفت در ۳۸ كشوري كه داده‌ها را به JODI گزارش مي‌دهند، در فوريه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته، به ميزان ۱.۱ ميليون بشكه در روز افزايش يافت.
رشد ماهانه تقاضا براي نفت، عمدتا ناشي از تقاضاي بالاتر براي بنزين و سوخت جت بود؛ به‌طوري كه تقاضا براي بنزين به بالاترين حد فصلي پنج ساله خود رسيد. تقاضا براي سوخت جت در فوريه، ۳۰۰ هزار بشكه در روز نسبت به مدت مشابه سال قبل افزايش يافت.
داده‌هاي گردآوري‌شده توسط JODI نشان داد يكي از محرك‌هاي اصلي افزايش تقاضا براي نفت، تقاضاي هند بود كه در فوريه، به بالاترين حد خود رسيد و همزمان، صادرات محصولات اين كشور به بالاترين سطح فصلي افزايش يافت. از سوي ديگر، چين شاهد كاهش تقاضا براي نفت و كاهش فعاليت پالايشگاهي در فوريه بود كه زمان برگزاري تعطيلات سال نو چيني بود.
اوپك انتظار دارد تقاضا براي سوخت در تابستان قوي باشد كه از رشد مصرف نفت در سال ۲۰۲۴ حمايت خواهد كرد. انتظار مي‌رود تقاضاي جهاني بالايي براي نفت در تابستان باشد زيرا مصرف سوخت حمل و نقل در سراسر جهان و در مناطق مختلف با افزايش سفرهاي تابستاني و تعطيلات افزايش مي‌يابد. اوپك هفته گذشته اعلام كرد چشم‌انداز قوي تقاضا براي نفت را در ماه‌هاي تابستان مي‌بيند.
اوپك همچنان ميزان رشد تقاضاي جهاني براي نفت را به ميزان ۲.۲ ميليون بشكه در روز در سال ۲۰۲۴ و ۱.۸ ميليون بشكه در روز در سال ۲۰۲۵، پيش بيني كرده است.
بر اساس گزارش اويل پرايس، در مقابل، آژانس بين‌المللي انرژي (IEA) در جديدترين گزارش ماهانه خود، پيش‌بيني رشد تقاضاي جهاني در سال ۲۰۲۴ را به ميزان ۱۰۰ هزار بشكه در روز كاهش داد و ۱.۲ ميليون بشكه در روز برآورد كرد كه بسيار كمتر از ارزيابي اوپك است.

ارسال نظر