دليل تأخير ارسال مرسولات پستي در ايام عيد چه بود؟
معاون فني و بازرگاني شركت ملي پست گفت: در ايام پاياني سال كه از دهم اسفند شروع ميشود، هرساله ما با اين موضوع مواجهيم و رشد مرسولات در نقاط اصلي تا حدود ۴۰ درصد و بيشتر هم افزايش پيدا كرد كه دلايلي متعددي داشته و به رفتار مردم، نيازهاي آنها و ارسال مرسولاتشان توسط پست باز ميگردد كه الزاما متناسب با رويه مرسوم نيست.
معاون فني و بازرگاني شركت ملي پست گفت: در ايام پاياني سال كه از دهم اسفند شروع ميشود، هرساله ما با اين موضوع مواجهيم و رشد مرسولات در نقاط اصلي تا حدود ۴۰ درصد و بيشتر هم افزايش پيدا كرد كه دلايلي متعددي داشته و به رفتار مردم، نيازهاي آنها و ارسال مرسولاتشان توسط پست باز ميگردد كه الزاما متناسب با رويه مرسوم نيست. به گزارش ايسنا، محمد احمدي- معاون فني و بازرگاني شركت ملي پست- در گفتوگو با ايسنا، درباره دليل تأخير ارسال مرسولههاي پستي در ايام نوروز اظهار كرد: ما در سال ۱۴۰۲ نزديك ۱۲ درصد رشد ترافيك نسبت به مدت مشابه سال قبل داشتيم اما در شاخصهاي ديگر مانند افزايش بستههاي پستي نسبت به پاكتها رشد بيش از ۲۵ درصد بوده است. وي افزود: در حوزه تناژ محصولات حدود ۱۸ درصد ما افزايش داشتيم؛ همچنين در حجم محصولات هم اگرچه شاخص خيلي قابل كنترلي به دليل رفتار مردم در فرستادن ابعاد محصولات خارج از استاندارد، نيست اما در اين زمينه حدود ۲۵ درصد حجم محصولات را داشتيم كه اين به معنا بود ما مجبور بوديم براي حجم مشابه، كار بزرگتر و بيشتري انجام دهيم. احمدي در ادامه تشريح كرد: در ايام پاياني سال كه از دهم اسفند شروع ميشود، هرسال ما با اين موضوع مواجه ميشويم و اين رشد در نقاط اصلي تا حدود ۴۰ درصد و بيشتر هم افزايش پيدا كرد كه دلايل متعددي دارد. يكي از دلايل به رفتار مردم، نيازهاي آنها و ارسال مرسولاتشان توسط پست باز ميگردد كه الزاما متناسب با رويه مرسوم نيست. دليل ديگر هم اين است اپراتورهاي بخش خصوصي و فعالاني كه در اين حوزه كار ميكنند معمولا از يك هفته قبل از عيد ديگر كارهاي خود را خلوت ميكنند و در تعطيلات هم حضور ندارند، ما به خاطر تعهدي كه داريم بار ترافيك ساير مجموعهها به اين شركت سر ريز ميشود. مدير فني و بازرگاني شركت ملي پست همچنين تصريح كرد: همچنين ناوگان حملونقل بخش خصوصي كه ما از آن در شرايطي كه ظرفيت شبكه پر ميشود، استفاده ميكنيم؛ اينها هم به دليل مشغلههاي عمومي كه در شب عيد اتفاق ميافتد، كمتر در دسترس هستند و به راحتي اتفاق نميافتد. علاوه بر موارد گفته عوامل ديگري مانند خراب شدن برخي ماشينها و حوزه تغييرات هم دست به دست هم داد تا چنين شرايطي پيش بيايد. احمدي در ادامه توضيح داد: به صورت عملياتي محصول نامنطبق و آنچه كه فاصله و گپ بيشتري دارد، درصد بالايي نيست و عدد آن شايد زير يك درصد باشد و دلايل متعددي هم دارد. به صورت كلي شاخص كيفي با آن معناي واقعي كه فكر ميشود خيلي افت چشمگيري نداشت اما در مجموع آنچه كه بايد ميشديم، نبوديم كه اين موضوع دو دليل دارد؛ نكته اول اين است كه در همه جاي دنيا چه آنلاينشاپها و چه شبكههاي حمل و نقل لجستيك پستي مرسوم است. وي ادامه داد: بهطور مثال در اروپا در روز موسوم به جمعه سياه، ادارات پستي از شهروندان خود عذرخواهي ميكنند كه ممكن است مرسوله با تأخير ارسال شود. ما هم به صورت سه شيفت درحال فعاليت بوديم و تلاش كرديم اما عليرغم همه اقدامات انجام شده به دليل حجم بالاي مرسولات متأسفانه با چالش در حوزه توزيع در برخي نقاط مواجه شديم كه در روز دوم عيد اين موضوع بايد تا حدي حل و فصل ميشد. معاون فني و بازرگاني شركت ملي پست درباره جبران اين موضوع از سوي شركت ملي پست گفت: ما در اين زمينه رويه مشخصي داريم و آن پرداخت غرامت است و براي تأخير هم اين امكان وجود دارد. سامانه پرداخت غرامت شركت ملي پست هم مشخص است و كساني كه نسبت به اين موضوع اعتراض دارند، براي جبران خسارت در خدمتشان هستيم و اقدامات لازم را انجام ميدهيم. وي در پاسخ به اين سوال كه ميزان ترافيك مرسولات در سال گذشته چگونه بود، اظهار كرد: ما در مجموع كل ترافيك مرسولات پستي كه سرويسهاي الكترونيكي هم در آن هستند بيش از ۲۷۰ ميليون است و مرسولات ثبتي در سال گذشته حدود ۱۷۵ ميليون مرسوله است اما به صورت روتين ۲۵ درصد رشد داشت كه در هفته آخر اسفند ماه به ۴۰ درصد هم رسيد.