سقوط ۲پله‌اي جايگاه كشور در رتبه‌بندي اسپيدتست

ايران در رتبه 75 اينترنت موبايل قرار گرفت

۱۴۰۳/۰۱/۲۹ - ۰۱:۲۵:۲۳
کد خبر: ۳۱۰۵۲۵
ايران در رتبه 75   اينترنت موبايل قرار گرفت

در گزارش اسپيدتست براي ماه مارس 2024، ميانگين سرعت اينترنت ثابت و موبايل در دنيا نسبت به گزارش قبلي افزايش يافته. ميانگين سرعت اينترنت موبايل جهان از 51.17 مگابيت بر ثانيه، به 52.98 مگابيت بر ثانيه رسيده و ميانگين سرعت اينترنت ثابت هم از 92.42 مگابيت بر ثانيه، به 93.28 مگابيت بر ثانيه افزايش يافته است.

در گزارش اسپيدتست براي ماه مارس 2024، ميانگين سرعت اينترنت ثابت و موبايل در دنيا نسبت به گزارش قبلي افزايش يافته. ميانگين سرعت اينترنت موبايل جهان از 51.17 مگابيت بر ثانيه، به 52.98 مگابيت بر ثانيه رسيده و ميانگين سرعت اينترنت ثابت هم از 92.42 مگابيت بر ثانيه، به 93.28 مگابيت بر ثانيه افزايش يافته است.

اسپيد تست جديدترين گزارش خود از ميانه سرعت اينترنت جهان و ايران در ماه مارس ۲۰۲۴ ميلادي را منتشر كرد. طبق اين گزارش ميانه سرعت اينترنت موبايل جهان در ماه گذشت ميلادي ۵۲.۹۸ و ميانه سرعت اينترنت ثابت ۹۳.۲۸ مگابيت برثانيه بوده است. گزارش اسپيدتست در ماه مارس ۲۰۲۴ ميلادي نشان مي‌دهد هرچند جايگاه ايران در فهرست كشورهايي با بيشترين ميانه سرعتي اينترنت موبايل ۲ پله كاهش يافته اما در بخش اينترنت ثابت تغييري نكرده است.

 

افزايش سرعت اينترنت ايران علي‌رغم كاهش رتبه

اين در حالي است كه ميانه سرعت اينترنت موبايل جهان در ماه فوريه ۲۰۲۴ ميلادي ۵۱.۱۶ وميانه سرعت اينترنت ثابت ۹۲.۲۶ مگابيت برثانيه بوده است. در مارس ۲۰۲۴ ميلادي ميانه سرعت اينترنت موبايل ايران ۳۶.۱۶مگابيت برثانيه و ميانه سرعت اينترنت ثابت كشور ۱۳.۷۸ مگابيت برثانيه بوده است. جايگاه ايران در رده بندي كشورهايي با بيشترين ميانه سرعت اينترنت موبايل ۲ پله سقوط كرده و اكنون در رده ۷۵ قرار دارد، در بخش اينترنت ثابت جايگاه ايران بدون تغيير رده ۱۵۶ باقي مانده است. در ژانويه ۲۰۲۴ ميلادي، ميانه سرعت اينترنت موبايل ايران ۳۲.۷۷ و ميانه سرعت اينترنت ثابت كشور ۱۳.۵۸ مگابيت برثانيه بود. از اين رو در جديدترين گزارش اسپيدتست عليرغم افزايش سرعت اينترنت در ايران شاهد كاهش رتبه آن در مقايسه با ساير كشورها هستيم. در فوريه سال جاري ميلادي ميانه سرعت اينترنت موبايل كشور ۳۴.۷۱مگابيت برثانيه و جايگاه آن بدون تغيير نسبت به ماه فوريه رده ۷۳ بوده است. اما سرعت اينترنت ثابت كشور در ماه گذشته ۱۳.۵۱ مگابيت برثانيه بوده و جايگاه آن با ۴ پله سقوط نسبت به ژانويه (ماه قبل) رده ۱۵۶ فهرست بوده است.

 

امارات، قطر و كويت  پر سرعت‌ترين‌هاي موبايل

در رده بندي اسپيد تست از سرعت اينترنت موبايل كشورهاي جهان در رده‌هاي اول تاسوم به ترتيب قطر (۳۱۳.۳۰مگابيت برثانيه)، امارات متحده عربي (۲۹۶مگابيت برثانيه) و كويت (۲۲۸.۶۴مگابيت برثانيه) قرار دارند كه جايگاه آنها نسبت به ماه قبل (فوريه) هيچ تغييري نكرده است. در رده چهارم فهرست ايسلند با ميانه سرعت ۱۵۸.۳۲ مگابيت برثانيه قرار دارد كه جايگاه آن نسبت به دومين ماه ۲۰۲۴ ميلادي ۴ پله صعود كرده است. در رده‌هاي پنجم، ششم و هفتم به ترتيب كره جنوبي (۱۵۶.۲۳مگابيت برثانيه)، دانمارك (۱۴۵.۷۵مگابيت برثانيه) و چين (۱۴۳.۷۳مگابيت برثانيه) قرار دارند كه جايگاه هركدام آنها در رده بندي كشورهايي با بيشترين ميانه سرعت موبايل جهان نسبت به ماه قبل يك پله سقوط كرده است. در رده‌هاي هشتم ونهم نيز به ترتيب هلند با ميانه سرعت ۱۳۵.۵۲مگابيت برثانيه و امريكا با سرعت ۱۲۹.۲۶مگابيت برثانيه قرار دارند. جايگاه هلند دررده بندي يك پله و امريكا دوپله نسبت به رده بندي فوريه ۲۰۲۴ ميلادي صعود كرده است. در رده دهم اين فهرست نيز ماكائو با ميانه سرعت ۱۲۷.۳۹مگابيت برثانيه قرار دارد و جايگاه آن نسبت به ماه گذشته ۴ پله صعود كرده است.

 

سنگاپور ارايه‌دهنده پر سرعت  اينترنت ثابت جهان

در بخش رده بندي اسپيد تست از كشورهايي با بيشترين ميانه سرعت اينترنت ثابت جايگاه نخست مانند ماه گذشته به سنگاپور با سرعت ۲۸۴.۱۳مگابيت برثانيه قرار دارد. در رده دوم و سوم اين فهرست به ترتيب امارات متحده عربي (۲۷۶.۰۲مگابيت برثانيه) و هنگ كنگ (۲۷۴.۲۶ مگابيت برثانيه) قرار دارند. هرچند جايگاه امارات متحده عربي در اين رده بندي نسبت به ماه قبل ۳ پله رشد كرده اما جايگاه هنگ كنگ تغييري نكرده است. در رده‌هاي چهارم و پنچم نيز به ترتيب شيلي با ميانه سرعت ۲۶۵.۱۲ مگابيت برثانيه و امريكا با ۲۵۴.۰۱ مگابيت برثانيه در رده پنجم قرار دارند. اين درحالي است كه جايگاه شيلي نسبت به فوريه ۲پله سقوط كرده اما جايگاه امريكا نسبت به ماه گذشته يك پله رشد كرده است. در رده ششم فهرست نيز ايسلند با ۲ پله سقوط نسبت به جايگاه خود در ماه گذشته و ميانه سرعت اينترنت ثابت ۲۴۲.۹۴مگابيت برثانيه قرار دارد. در رده‌هاي بعدي يعني هفتم، هشتم، نهم و دهم اين فهرست كه جايگاه آنها نسبت به ماه قبل هيچ تغييري نداشته به ترتيب فرانسه (۲۴۲.۴۵مگابيت برثانيه)، چين (۲۴۱.۶۹مگابيت برثانيه)، موناكو (۲۳۸.۰۷مگابيت برثانيه) و تايلند (۲۳۱.۲۵مگابيت برثانيه) قرار دارند.

 

ايران در شاخص 49 محدوديت از ميان 50 كشور

اين در حالي است كه اسفندماه 1402 و بر اساس گزارش اتاق تهران و طبق آمار ارايه‌شده از سوي وب‌سايت معتبر سرف‌شارك، ايران از بين ۱۲۱ كشور جهان در جايگاه ۹۵ به لحاظ كيفيت اينترنت زندگي ديجيتال قرار دارد. اين جايگاه در بين كشور‌هاي منطقه آسيا رتبه ۳۱ در بين ۳۵ كشور است. جايگاه ايران در سال ۲۰۲۳ نسبت به سال قبل از آن ۱۱ پله افت كرده است. پيش از اين نيز انجمن تجارت الكترونيك، دومين گزارش كيفيت اينترنت را منتشر كرده بود. در اين گزارش، ايران به لحاظ اختلال اينترنت، رتبه ۴۷ از بين ۵۰ كشور منتخب و مشابه (از نظر GDP) را به خود اختصاص داده است. ايران در شاخص محدوديت اينترنت رتبه ۴۹ و در شاخص سرعت اينترنت در جايگاه ۵۰ در بين ۵۰ كشور قرار گرفته است. همچنين با توجه به اينكه به دليل محدوديت‌هاي موجود، كاربران بين‌المللي به‌ويژه در حوزه تجارت و همچنين ايرانيان خارج از كشور در بسياري از موارد امكان اتصال به دامنه‌هاي IR را ندارند، گزارش انجمن تجارت الكترونيك بيانگر اين است كه فيلترشكن جهت دسترسي به وب‌سايت‌هاي داراي محدوديت، با اختلال در پيمايش و اتصال مواجه است و اختلال‌ها خطر حملات سايبري و فيشينگ را افزايش داده است. اتاق بازرگاني تهران در گزارش خود، سهم فناوري اطلاعات و ارتباطات از ارزش افزوده اقتصاد را بررسي كرده است. طبق اين گزارش، مطابق سالنامه وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات، سهم ارزش افزوده بخش فناوري اطلاعات آي‌تي از ۱.۰۷ درصد در سال ۱۳۹۷ پيش‌بيني مي‌شود اين سهم به ۱.۲۲ در سال ۱۴۰۱ و در بخش سي‌تي نيز از ۳.۶۲ درصد در سال ۱۳۹۷ به ۴.۳۵ درصد در سال ۱۴۰۱ افزايش يافته باشد. طبق بررسي اتاق بازرگاني تهران، كاهش ميزان تراكنش‌هاي مالي در محيط اينترنتي، استفاده از انواع فيلترشكن‌ها و بالا رفتن ريسك هك‌شدن پلتفرم‌هاي اينترنتي كسب‌وكار‌ها و كاهش انگيزه براي سرمايه‌گذاري در حوزه هوشمندسازي صنعت، به عنوان تنها بخشي از آسيب‌هاي ناشي از قطع شدن اينترنت و فيلترينگ پلتفرم‌هاي خارجي مطرح هستند. اثرات اختلال اينترنت بر كسب‌وكار‌ها را در دو دسته اثرات مستقيم و غيرمستقيم؛ كاهش بهره‌وري، كاهش كيفيت ارايه خدمات به مشتري، پيامد‌هاي مالي و اثر منفي بر شهرت برند نام برده است. استدلال اتاق بازرگاني درباره كاهش بهره‌وري كاركنان كسب‌وكار‌ها تحت‌تاثير اختلال در اينترنت اين است كه با قطع اتصال اينترنت در تجارت از طريق كاهش بهره‌وري باعث مي‌شود كه كاركنان نتوانند وظايف خود را به‌درستي انجام دهند و روتين‌هاي ضروري مانند ارتباطات، انتقال فايل و داده‌هاي حياتي شركت و مشتري مختل مي‌شود. با توجه به اينكه در عصر ديجيتال، مشتريان انتظار دريافت خدمات سريع و قابل اعتماد دارند و تمايلي ندارند با مشكلات قطع اينترنت يا ساير اختلالات مواجهه شوند، بررسي اتاق بازرگاني تهران نشان مي‌دهد كه يك وب‌سايت با سرعت پايين يا همراه با اختلال در دسترسي مي‌تواند منجر به از دست دادن درآمد و آسيب قابل توجهي به اعتبار يك كسب‌وكار و تجارت آن شود.

ارسال نظر