رونمايي از برنامه دولت براي مديريت انتظارات رواني و تورمي بازار ملك در سال ۱۴۰۳

مديريت انتظارات تورمي مسكن؛ چگونه؟

۱۴۰۳/۰۱/۲۹ - ۰۱:۰۱:۴۵
کد خبر: ۳۱۰۵۱۹

در حالي كه منشأ و عامل كليدي رشد انتظارات تورمي در همه بازارها و از جمله بازار مسكن را بايد در اقتصاد كلان كشور جست‌وجو كرد و به همين علت، راه‌حل‌هاي آن نيز بي گمان در مناسبات كلان اقتصاد موجود است، سخنگوي اقتصادي دولت گفته، اجراي طرح‌هاي نهضت ملي و عرضه زمين براي كساني كه علاقه‌مند به ساخت و ساز هستند، كمك خواهد كرد تا انتظارات رواني و تورمي براي سال ۱۴۰۳ در بازار مسكن قابليت مديريت داشته باشد.

گروه راه و شهرسازي| در حالي كه منشأ و عامل كليدي رشد انتظارات تورمي در همه بازارها و از جمله بازار مسكن را بايد در اقتصاد كلان كشور جست‌وجو كرد و به همين علت، راه‌حل‌هاي آن نيز بي گمان در مناسبات كلان اقتصاد موجود است، سخنگوي اقتصادي دولت گفته، اجراي طرح‌هاي نهضت ملي و عرضه زمين براي كساني كه علاقه‌مند به ساخت و ساز هستند، كمك خواهد كرد تا انتظارات رواني و تورمي براي سال ۱۴۰۳ در بازار مسكن قابليت مديريت داشته باشد. به گزارش «تعادل»، در سال گذشته بازار مسكن كمترين بازدهي را در ميان بازارها داشت. در اين حال، كارشناسان اقتصادي در پيش بيني‌هاي خود برآورد كرده‌اند كه بازار مسكن در سال 1403 نيز كمترين بازده را خواهد داشت. از اين رو، رشد انتظارات تورمي در اين بازار در سال پيش رو بسيار بعيد به نظر مي‌رسد يا دستكم بسيار كمتر از ساير بازارها خواهد بود. با وجود اين، قانون اعداد بزرگ بر بازار مسكن حاكم است و حتي رشدهاي اندك نيز مي‌تواند منجر به تورم قابل توجه قيمت‌هاي اسمي مسكن شود. در اين حال، به علت اينكه جهش‌هاي قيمتي مسكن طي 5 ساله اخير و به ويژه ماه‌هاي اخير ناشي از كمبود عرضه نبوده و متاثر فضاي كلي اقتصاد و سياست بوده است، به نظر نمي‌رسد كه راهكار ارايه شده از سوي سخنگوي اقتصادي دولت (افزايش عرضه مسكن) بر سرنوشت قيمت‌ها در اين بازار اثرگذار باشد. ضمن اينكه دولت از برنامه ساخت سالي يك ميليون مسكن بسيار عقب است و تا كنون صرفا عمليات احداث دو ميليون مسكن آغاز شده است. به گزارش ايلنا، خاندوزي در مورد نوسانات نرخ طلا و ارز و تورم انتظاري و رواني ناشي از آن در بخش اجاره‌بهاي مسكن گفت: در دهه ۹۰ يكي از نقاط ضعف سياست‌گذاران اين بود كه با توجه به غيبت دولت در نقش تنظيم‌گري و رگولاتوري بازار مسكن، نوسانات سريع‌تر سرريز خود را در بازار مسكن نشان مي‌داد، اما دولت سيزدهم اين رويكرد را تغيير داده و سياست‌هاي ناظر بر مديريت و تنظيم‌گري در حوزه مسكن و اجاره‌بها را از طريق تصويب قوانين جديد و مقررات و مصوبات شوراهاي عالي كنترل مي‌كند.

وي تاكيد كرد: مهم‌ترين اقدامي كه در اين زمينه انجام شده ارايه لايحه ساماندهي اجاره‌بهاي املاك مسكوني است كه با فوريت به مجلس ارسال شد و همين روزها منتظر آن هستيم كه شوراي نگهبان مصوبه نهايي لايحه مذكور را قبل از شروع فصل جابه‌جايي ابلاغ كند كه در آن اعمال مشوق براي موجراني ديده شده است كه اجاره‌بها را از حد مشخصي افزايش نمي‌دهند و موجراني كه از حدود تعيين شده، افزايش اجاره‌بها دهند به پرداخت ماليات و عوارض محكوم خواهند شد. وزارت راه و شهرسازي با ابلاغ اين قانون ظرفيت جديدي پيدا خواهد كرد كه نظارت خود را بر زنجيره بازار مسكن در حوزه بنگاه‌هاي معامله املاك گسترش دهد؛ در عين حال تكميل پروژه‌هاي ساخت مسكن را داريم. وي ادامه داد: طرح‌هاي نهضت ملي و عرضه زمين براي كساني كه علاقه‌مند به ساخت و ساز هستند، كمك خواهد كرد تا انتظارات رواني و تورمي براي سال ۱۴۰۳ در بازار مسكن قابليت مديريت داشته باشد.

 

ساخت نهضت ملي مسكن  بدون آورده متقاضيان

در رويدادي ديگر، وزير راه و شهرسازي از آغاز ساخت واحدهاي نهضت ملي مسكن شهري بدون آورده متقاضيان خبر داد و گفت: قيمت تمام شده ساخت نهضت ملي مسكن را كاهش مي‌دهيم. مهرداد بذرپاش وزير راه و شهرسازي با بيان اينكه امسال ميزان حمايت و كمك‌ها براي تحويل تعداد بيشتر واحدهاي مسكوني تقويت خواهد شد، اظهار كرد: تامين مسكن در بخش محرومان در سال 1402 نسبت به سال 1401 به ميزان 44 درصد افزايش يافت. امسال در اين بخش تصميمات خوبي گرفته شده و تلاش مي‌كنيم تا افتتاح‌ها را افزايش يابد. به گزارش تسنيم، وي از سرعت بيشتر ساخت مسكن روستايي نسبت به مسكن شهري با افزايش وام آن به 350 ميليون تومان خبر داد و با بيان اينكه در مسكن روستايي 670 هزار قطعه زمين تامين شده است، افزود: حدود 500 هزار مسكن روستايي در حال احداث است. وزير راه و شهرسازي درباره مسكن شهري گفت: با توجه به آنكه نرخ سود تسهيلات در مسكن شهري بالاتر است تصميم گرفته شد تا قيمت تمام شده را كاهش دهيم. مقرر شده در مواردي كه افراد در تامين آورده مشكلاتي دارند، ابتدا تسهيلات بانكي را به پروژه‌ها تزريق كنيم تا پروژه‌ها آغاز شود.

بذرپاش از تضامين زنجيره‌اي بانكي در اجرا نهضت ملي مسكن خبر داد و با اشاره به اينكه تخصيص 200 همت در تبصره ماده 13 قانون بودجه مصوب شده تا به مسكن محرومان، وام ازدواج و وام فرزند آوري تخصيص يابد، گفت: مقرر شد تا ظرف يك هفته بانك مركزي سهم مسكن محرومان را از 200 همتي كه در قانون بودجه آمده، تعيين كند تا هرچه سريع‌تر اين سهم به پروژه مسكن محرومان تزريق شود. اينكه به هر پروژه نرخ 400 ميليون تومان به شكل قرض‌الحسنه تزريق شود شتاب خوبي به ساخت مسكن به ويژه در بخش شهري مي‌دهد. وزير راه و شهرسازي با اشاره به اينكه تا تابستان امسال زمين تامين شده در بخش شهري و روستايي براي طرح نهضت ملي مسكن به 120 هزار هكتار مي‌رسد، گفت: تا تابستان امسال زمين تامين شده براي طرح نهضت ملي مسكن در بخش شهري و شهرك‌ها به 70 هزار هكتار مي‌رسد. همچنين در بخش روستايي زمين تامين شده براي 670 هزار قطعه حدود 50 هزار هكتار است. وي تصريح كرد: در مجموع 120 هزار هكتار زمين به عمليات ساخت نهضت ملي مسكن در محدوده شهري و روستايي افزوده شده است و اين غير از زميني است كه در محدوده شهري به شكل خودمالكي، در بافت فرسوده و يا اراضي خودمالكي روستايي است.

ارسال نظر