اجراي پروژه‌هاي آبي توسط مهندسان ايراني در ۲۰ كشور جهان

۱۴۰۳/۰۱/۲۹ - ۰۰:۴۹:۰۸
کد خبر: ۳۱۰۵۱۰

سخنگوي صنعت آب كشور گفت: در عرصه‌هاي ملي و بين‌المللي پروژه‌هاي مختلفي در صنعت آب و برق در بيش از ۲۰ كشور توسط جامعه ۷۰۱ هزارنفري مهندسين مشاور ايراني در حال انجام است.

سخنگوي صنعت آب كشور گفت: در عرصه‌هاي ملي و بين‌المللي پروژه‌هاي مختلفي در صنعت آب و برق در بيش از ۲۰ كشور توسط جامعه ۷۰۱ هزارنفري مهندسين مشاور ايراني در حال انجام است. به گزارش ايسنا، عيسي بزرگ‌زاده‌ در نشست خبري پروژه چند منظوره «اومااويا» سريلانكا با بيان اينكه در كميسيون بين‌المللي سدهاي بزرگ، ۱۰۶ كشور عضو هستند و ايران نيز از سال ۱۳۷۴ به عضويت اين كميسيون درآمد و ۲۳ كميته داخلي ذيل اين امر در كشور ايجاد شده است، اظهار كرد: همچنين ايران در كميسيون بين‌المللي آبياري و زهكشي از سال ۱۳۴۷ عضو شده و در اين زمينه حدود ۱۰ كميته استاني در كشور فعال شده است.
به گفته وي در اين كميسيون ۷۸ كشور عضو هستند و سالانه ده‌ها مقاله و تحليل معتبر مهندسان ايراني حاصل كار بين صنعت و دانشگاه در نشريات عرصه بين الملل مختلف به چاپ مي‌رسد. سخنگوي صنعت آب كشور با اشاره به پتانسيل ايران در اين حوزه، گفت: ظرفيت صادرات سازه‌هاي فني - مهندسي سالانه ۳.۵ ميليارد دلار است، اما شرايط حاضر فعاليت را در اين بخش با دشواري‌هايي مواجه كرده است. بزرگ‌زاده با بيان اينكه شركت فراب به نمايندگي از جامعه مهندسي ايران اين پروژه پيچيده را در خارج از كشور اجرا و به نتيجه رساند، اظهار كرد: ايران در حال حاضر ۱۰۲ مهندس مشاور رسمي و صاحب صلاحيت در رشته‌هاي مختلف دارد.در همين راستا ۱۴ هزار و ۶۲۳ پيمانكار فعال بوده و ۷۰۱ هزار نفر در اين بخش به‌طور رسمي مشغول به كار هستند. وي با اشاره به اينكه تشديد تحريم‌هاي ظالمانه بر كشور، فعاليت در اين حوزه را با دشواري‌هايي مواجه كرده است، گفت: به رغم اين شرايط مهندسان و متخصصان ايراني از هند تا آفريقا و از امريكاي جنوبي تا آسياي ميانه در حال اجرا و پيشبرد پروژه‌هاي بزرگ و پيچيده در صنعت آب و برق هستند، از جمله مي‌توان به اجراي اين پروژه‌ها در كشورهاي عراق، ازبكستان، سودان، نيجريه، جمهوري آذربايجان، تركمنستان و افغانستان و غيره اشاره كرد. سخنگوي صنعت آب كشور با بيان اينكه در ساخت سدها از عناصر مقاومت و نفوذناپذيري استفاده مي‌شود به‌گونه‌اي ‌كه بيش از ۱۰۰ متر زير سدها عايق نفوذناپذير ايجاد مي‌شود. بزرگ‌زاده با بيان اينكه دانش سدسازي در كنار مهارت و امكان ساخت از اهميت ويژه‌اي برخوردار است، اظهار كرد: در اين زمينه توجه مهندسان ايراني به مباحث غيرسازه‌اي، مهارت تامين مالي، مهارت كنترل پروژه، اعمال ملاحظات كنترل و مديريت سيلاب و نيز اعمال ملاحظات مربوط به مباحث تغيير اقليم قابل توجه است.

ارسال نظر