قيمت ارز نبايد از سوي بازار غير رسمي تعيين شود

قيمت بازي در تعطيلات عيد فطر امارات!

۱۴۰۳/۰۱/۲۸ - ۰۲:۴۹:۲۱
کد خبر: ۳۱۰۴۳۷

نرخ كانال‌هاي  تلگرامي دلار با توجه به اينكه پس از حمله تنبيهي ايران عليه رژيم صهيونيستي به ۷۰ هزار تومان رسيده بود، با افت قيمت به محدوده ۶۷ هزار تومان آمد و نرخ‌ها نيز در كانال‌هاي  تلگرامي عقب‌نشيني كردند.

نرخ كانال‌هاي  تلگرامي دلار با توجه به اينكه پس از حمله تنبيهي ايران عليه رژيم صهيونيستي به ۷۰ هزار تومان رسيده بود، با افت قيمت به محدوده ۶۷ هزار تومان آمد و نرخ‌ها نيز در كانال‌هاي  تلگرامي عقب‌نشيني كردند. درهم نيز كه نرخ آن به شكلي عجيب نزديك به ۱۹ هزار تومان در كانال‌هاي  تلگرامي رسيده بود، كاهش اندكي را تجربه كرد اما معلوم نيست چرا با وجود كاهش قابل توجه انواع ارز در بازار ولي دلالان سودجو در كانال‌هاي  تلگرامي همچنان مصر بر عدم كاهش قيمت اين نوع ارز در بازار و حتي كانال‌هاي  تلگرامي هستند. اما سودجويان در كانال‌هاي  تلگرامي و در فضاي مجازي سعي مي‌كنند با بالابردن نرخ غير واقعي ارز به خصوص درهم به اهداف خود كه همانا كسب سود قابل توجه است برسند، در حالي كه اين كانال‌ها فيك و غيررسمي است و مردم نبايد فريب چنين تغييرات قيمتي بي‌منطقي را در بازارهاي و كانال‌هاي  غير رسمي بخورند در اين باره ميثم رادپور، فعال بازار ارز معتقد است: سودجويان در كانال‌هاي  تلگرامي و در فضاي مجازي سعي مي‌كنند با بالابردن نرخ غير واقعي ارز به خصوص درهم به اهداف خود كه همانا كسب سود قابل توجه است برسند، در حالي كه اين كانالها فيك و غيررسمي است و مردم نبايد فريب چنين تغييرات قيمتي بي‌منطقي را در بازارهاي و كانال‌هاي  غير رسمي بخورند. اين كارشناس اقتصادي با بيان اينكه عوامل متعددي بر تغيير قيمت ارز به خصوص در بازارهاي غير رسمي تاثيرگذار است، به خبرگزاري بازار گفت: يكي از اين عوامل، شكننده بودن اقتصاد كشور و در كنار آن عدم مديريت درست بازار مي‌باشد، به‌طوري كه هم‌اكنون تعيين خيلي از نرخ‌ها در بازار ارز از جاه‌هايي نشات مي‌گيرد كه بعضا فريبنده است، به‌طور مثال بازار آزاد ارز هم‌اكنون و در شرايط بحراني منطقه در پي تنش‌هاي بين‌المللي به دست افرادي افتاده است كه قيمت آن را غير واقعي و از طريق شبكه‌هاي اجتماعي مديريت مي‌كنند، رويكردي كه به نفع آنها و به زيان جامعه و اقتصاد كشور تمام مي‌شود.
رادپور اضافه كرد: وقتي اقتصاد كشور بي‌ثبات است متاسفانه كنترل بازار به دست افرادي مي‌افتد كه به نفع خود كار مي‌كنند تا بازار را به هم ريزند، با اين وجود بازار ارز با كوچك‌ترين شوكي از هم مي‌پاشد و قيمت‌ها غير واقعي رشد قابل توجهي به خود مي‌گيرند.
وي با بيان اينكه علاوه بر بي‌ثباتي اقتصاد در كشور و نبود مديريت در بازار، متاسفانه نرخ بالاي تورم نيز مشكلات زيادي را متوجه معيشت مردم و اقتصاد كشور كرده است، اظهارداشت: زماني كه نرخ تورم حدود ۵۰ درصد باشد، بنابراين نبايد انتظار داشت قيمت ارز نيز متناسب با رشد نرخ تورم بالا نرود. در چنين شرايطي مشخص مي‌شود كه ريشه همه مشكلات به نبود سياست‌گذاري‌هاي اصولي و ناتواني‌هاي مديريتي بر مي‌گردد. اين كارشناس بازار خاطرنشان كرد: كم توجهي به ساماندهي بازار ارز طوري است كه اكنون كانالها و شبكه‌هاي اجتماعي نرخ ارز را درحدي تعيين مي‌كنند كه بازار دچار آشفتگي شود.
اين كارشناس اقتصادي اضافه كرد: اينكه قيمت‌ها در بازار ارز با كوچك‌ترين شوكي دچار مشكل جدي و تغيير نرخ مي‌شود، جاي سوال دارد چرا كه مردم به هيچ‌وجهي دوست ندارند بازار آشفته و نرخ‌ها بر مدار رشد قرار گيرد. اما از آنجايي كه نرخ انواع ارز در بازار آزاد را برخي رانت خواران سود جو تعيين يا در سايت‌ها و پست‌هاي الكترونيكي بارگزاري مي‌كنند، در چنين شرايطي بازار بايد به صورتي اصولي تحت مديريت و كنترل دقيق قرار گيرد.
بازار ارز اكنون بي‌ثبات و شكننده است چرا كه قيمت‌ها در بازار واقعي نيز از روي هيجان و جو رواني رقم مي‌خورد تغييرات قيمتي كه ناشي از تحولات منطقه است، از طرفي در اين شرايط نامساعد برخي‌ها نيز با تعيين غير واقعي قيمت‌ها در كانال‌هاي  تلگرامي سعي بر آن دارند كه به نفع خود كار كنند
رادپور با بیان اینکه معلوم نيست مديران كانال‌هاي  تلگرامي، شبكه‌هاي اجتماعي و ... كه نرخ ارز را دستكاري و آن را در شبكه‌هاي اجتماعي منتشر مي‌كنند چه كساني هستند و چه نفوذي دارند، اظهارداشت: مسوولان دولتي مي‌گويند نرخ ارز در بازارهاي غير رسمي در دست افرادي است كه بعضا در ايران نيستند اين در حالي است كه خود دولت مي‌تواند همچون آنها كانال‌هاي  متعددي را راه‌اندازي كند و نرخ پايين ارز را در آن منتشر كند. با اين وجود به نظر مي‌رسد مي‌توان سياست‌هاي تعيين نرخ ارز را تغيير داد.

ارسال نظر