مديركل دفتر برنامه‌ريزي و بودجه آبفاي كشور:

عرضه پساب به صنايع سالانه ۳۵۰ ميليون مترمكعب افزايش مي‌يابد

۱۴۰۳/۰۱/۲۸ - ۰۱:۵۰:۵۶
کد خبر: ۳۱۰۴۱۰
عرضه پساب به صنايع سالانه ۳۵۰ ميليون مترمكعب افزايش مي‌يابد

مديركل دفتر برنامه‌ريزي و بودجه شركت مهندسي آب و فاضلاب كشور گفت: هدف‌گذاري اين است كه سالانه تأمين پساب به ويژه براي صنايع آب‌بر حداقل ۳۵۰ ميليون مترمكعب افزايش يابد.

مديركل دفتر برنامه‌ريزي و بودجه شركت مهندسي آب و فاضلاب كشور گفت: هدف‌گذاري اين است كه سالانه تأمين پساب به ويژه براي صنايع آب‌بر حداقل ۳۵۰ ميليون مترمكعب افزايش يابد.
به گزارش ايرنا از وزارت نيرو، مسعود باقرزاده كريمي درباره آخرين اقدام‌هاي انجام شده براي ورود پساب به بورس افزود: در حال حاضر تعدادي از استان‌ها فرآيند عرضه پساب در بورس را انجام داده‌ و مجوزهاي لازم را اخذ كرده‌اند
وي ادامه داد: حداقل ۵ استان آمادگي عرضه پساب در بورس را دارند كه امسال فعال مي‌شوند و استان‌هاي ديگر هم در سال جاري به آنها مي‌پيوندند و اين فرآيند با سرعت ادامه پيدا خواهد كرد.
مديركل دفتر برنامه‌ريزي و بودجه آبفاي كشور درباره اينكه عرضه پساب در بورس مي‌تواند به واقعي شدن قيمت آب كمك كند، گفت: از اين لحاظ بايد به اين موضوع نگاه كرد كه پساب يك آب مجدد است تأمين آب از طريق جمع‌آوري آب‌هاي سطحي، ايجاد سدها و حفر چاه‌ها صورت مي‌گيرد.
باقرزاده كريمي افزود: اما آبي كه آلوده شده فاضلاب است و اگر بخواهد دوباره استفاده شود، آب خام نيست و نياز به هزينه و سرمايه‌گذاري براي استفاده مجدد آب دارد.
وي ادامه داد: بنابراين تصفيه فاضلاب مستلزم هزينه است كه بخش خصوصي خود اين هزينه را پرداخت مي‌كند و وقتي از آب خام گران‌تر تمام مي‌شود، سعي مي‌كند با اصلاح فرآيندها و بهبود شرايط توليد، مصرف را به حداقل برساند و با افزايش بهره‌وري و روش‌هاي مختلف كه به كاهش مصرف آب كمك خواهد كرد. از طرفي با توجه به هزينه‌هايي كه براي تصفيه فاضلاب انجام مي‌شود، قيمت آب هم متناسب با آن افزايش پيدا مي‌كند.
مديركل دفتر برنامه‌ريزي و بودجه شركت مهندسي آب و فاضلاب كشور ادامه داد: آب هم مشابه با اين فرآيندها هزينه‌هايي دارد كه بايد به تدريج اين هزينه‌ها را از مصرف‌كننده صنعتي تأمين كنيم تا صنايع شرايط خود را با ميزان هزينه‌اي كه براي آب و پساب انجام مي‌دهند، مطابقت دهند.
باقرزاده كريمي گفت: بر اساس بررسي‌هايي كه انجام داديم هزينه آب صنايع در سبد هزينه حداكثر به ۵ درصد مي‌رسد و اين ميزان هزينه‌اي نيست كه توليد را تحت الشعاع قرار دهد و باعث كند شدن توليد شود.
وي در ارتباط با نحوه عرضه پساب در بورس افزود: مانند سايرحامل‌هاي انرژي از جمله نفت و مواد پتروشيمي، پساب هم طي فرآيندي كه مستلزم اخذ يكسري مجوزها از سازمان بورس بود، وارد اين بازار شده است.
مديركل دفتر برنامه‌ريزي و بودجه آبفاي كشورگفت: اين مجوزها سال گذشته اخذ شده و پساب تصفيه‌خانه‌هاي فاضلاب اين قابليت را دارد در بورس عرضه شود.
باقرزاده كريمي افزود: هم كميت و هم كيفيت پساب براي مشتريان كاملاً مشخص است و امسال انتظار داريم همه شركت‌هاي استاني آب و فاضلاب به فراخور نيازي كه در منطقه هست، پساب را در بورس عرضه كنند.
وي درباره قيمت پساب گفت: بر اساس قانون قيمت تمام شده پساب حداقل قيمت است و قيمت تمام شده توليد پساب در استان‌هاي مختلف با توجه به شرايط جغرافيايي و ساختار تأسيسات فاضلاب و عوامل ديگر متفاوت است.
وي گفت: بنابراين كشف قيمتي براي هزينه‌هاي توليد پساب انجام مي‌گيرد و در بورس هم مبنا رقابت است و به بالاترين قيمت فروخته مي‌شود.
مديركل دفتر برنامه‌ريزي و بودجه شركت مهندسي آب و فاضلاب كشور به حجم پساب توليدي كشور اشاره كرد و افزود: ۱.۶ ميليارد مترمكعب پساب توليدي است كه تاكنون توانسته‌ايم ۲۲۰ ميليون مترمكعب را به صنايع واگذار كنيم.
مديركل دفتر برنامه‌ريزي و بودجه آبفاي كشور خاطرنشان كرد: هدف‌گذاري اين است كه هرسال تأمين پساب صنايع به ويژه صنايع آب بر را حداقل ۳۵۰ ميليون متر مكعب اضافه كنيم و كاملاً اين موضوع بستگي به شرايط استان و شهري كه پساب در آن توليد مي‌شود، دارد.
باقرزاده كريمي افزود: ما شهرها و مناطقي داريم كه پساب توليدي داريم اما صنايع مصرف‌كننده آن را نداريم و مناطقي داريم كه صنايع نياز به پساب دارند، اما تأسيسات تصفيه فاضلاب هنوز كامل نشده است.
وي در ارتباط با واگذاري پساب به صنايع، صرفه‌جويي در مصرف آب يا جلوگيري از محدوديت‌هاي آبي خاطرنشان كرد: حدود ۸ ميليارد متر مكعب مصرف آب شرب است كه در برخي از شهرها به دليل تغييرات اقليمي و كاهش بارش‌ها با تنش آبي مواجه مي‌شويم. اين درحالي است كه تأمين آب شرب از اولويت‌هاي ما است.
وي ادامه داد: اولويت نخست ما در توليد و تأمين پساب براي صنايعي است كه قبلاً تخصيص آب داشتند، بنابراين طبق قانون تخصيص آب آنها را لغو و پساب تأمين مي‌كنيم كه در يك افق چندساله درصد قابل توجهي از آب شرب از صنايع كسر و با جايگزيني پساب بتوانيم آن را در اختيار شرب قرار دهيم.
مديركل دفتر برنامه‌ريزي و بودجه شركت مهندسي آب و فاضلاب خاطرنشان كرد: تكميل تصفيه‌خانه‌ها حتي اگر براي صنايع هم مصرف نداشته باشند، براي تغذيه آبخوان‌ها و جريان‌هاي زيست محيطي با توجه به كيفيتي كه پساب‌ دارد، مي‌تواند مفيد باشد و كمكي براي تعادل زيست محيطي در كشور ايجاد كنند.
وي درباره استفاده پساب براي كشاورزي، گفت: وزارت نيرو اين موضوع را دنبال نمي‌كند، به اين علت كه اعتقاد دارد بايد حتماً استانداردهاي كيفي پساب رعايت شود و تأييدات لازم از طرف سازمان محيط زيست و وزارت كشاورزي به اين موضوع داده شود. بنابراين درباره اين موضوع وسواس خاصي وجود دارد.
بافرزاده ادامه داد: پسابي كه كيفيت مناسب داشته باشد، براي توليد چوب و محصولات غيرخوراكي مي‌تواند كاربرد داشته باشد كه نيازمند صدور اخذ مجوز لازم از طرف مراجع ذيربط است تا وزارت نيرو بتواند در اين زمينه آب واگذار كند. در شرايطي كه اين مجوزها نباشد به هيچ عنوان وزارت نيرو در اين زمينه اقدامي صورت نخواهد داد.

ارسال نظر