سخنگوي وزارت امور خارجه:

امريكا بايد قدردان اقدام مشروع ايران باشد

۱۴۰۳/۰۱/۲۸ - ۰۱:۴۵:۲۸
کد خبر: ۳۱۰۴۰۳
امريكا بايد قدردان اقدام مشروع ايران باشد

سخنگوي وزارت امور خارجه در اولين نشست خبري سال جديد، پاسخ به تجاوز رژيم صهيونيستي به كنسولگري ايران در سوريه را در راستاي اعمال حق ذاتي ايران براي دفاع از خود توصيف كرد و گفت انتظار است امريكا به جاي اتخاذ رويكرد غيرمسوولانه قدردان اقدام مشروع و متناسب ايران باشد. ناصر كنعاني در اين نشست در پاسخ به سوالي در ارتباط با عمليات شنبه شب ايران عليه رژيم صهيونسيتي اظهار كرد: ايران يك قدرت مقتدر و امنيت آفرين است.

سخنگوي وزارت امور خارجه در اولين نشست خبري سال جديد، پاسخ به تجاوز رژيم صهيونيستي به كنسولگري ايران در سوريه را در راستاي اعمال حق ذاتي ايران براي دفاع از خود توصيف كرد و گفت انتظار است امريكا به جاي اتخاذ رويكرد غيرمسوولانه قدردان اقدام مشروع و متناسب ايران باشد. ناصر كنعاني در اين نشست در پاسخ به سوالي در ارتباط با عمليات شنبه شب ايران عليه رژيم صهيونسيتي اظهار كرد: ايران يك قدرت مقتدر و امنيت آفرين است.
وي با بيان اينكه حمله به برخي از مقرهاي نظامي رژيم صهيونيستي در اراضي اشغالي در راستاي اعمال حق ذاتي ايران براي دفاع از خود در راستاي دفاع مشروع صورت گرفت، گفت: ايران در اين زمينه مسوولانه عمل كرد و پيش از اقدام نظامي، هشدارهاي لازم را به روش‌هاي ديپلماتيك داده بود. وي با بيان اينكه اقدام ايران ضروري و متناسب بود و اهداف نظامي مورد هدف قرار گرفت در پاسخ به سوالي اظهار كرد: انتظار اين است كه دولت امريكا، رفتار مسوولانه، دقيق و واكنش مشروع و متناسب ايران را مورد توجه قرار دهد و به جاي اتخاذ رويكرد غيرمسوولانه و انتخاب الفاظ نامناسب، قدردان اقدام منطقي، مشروع، متناسب و توأم با مسووليت ايران باشد. سخنگوي وزارت خارجه در بخش ديگري از صحبت‌هاي خود گفت: توصيه ما به همه حاميان رژيم صهيونيستي اين است كه قدردان اقدام مسوولانه و متناسب ايران باشند و به جاي انتخاب الفاظ نامناسب در ارتباط با ايران، رژيم غاصب صهيونيستي را از انجام شرارت‌هاي بيشتر كه تبعات آن بيشتر از همه دامنگير اين رژيم خواهد بود، بر حذر دارند. كنعاني همچنين در مورد انتشار برخي از اخبار در ارتباط با مشاركت كشور اردن در رهگيري موشك‌هاي ايران و همچنين احضار كاردار ايران به وزارت خارجه اين كشور در روز گذشته خاطرنشان كرد: من خبر احضار كاردار ايران را دريافت كردم، اعلام كردند كه اين موضوع در واكنش به خبرهايي بوده كه برخي از منابع خبري در ارتباط با اردن و احياناً نقش اردن در رهگيري برخي از پرتاب‌هاي ايران به سمت اراضي اشغالي منتشر كرده‌اند. كنعاني افزود: من در جايگاهي نيستم كه نقش اردن را در رهگيري اين پرتاب‌ها تاييد و يا تكذيب كنم و اين يك موضوع نظامي است كه مقامات مربوطه بايد در مورد آن اظهارنظر كنند.
اين ديپلمات ارشد جمهوري اسلامي ايران با بيان اينكه تهران نسبت به حفظ ثبات و امنيت منطقه متعهدانه عمل كرده است، خاطرنشان كرد: اردن از جمله كشورهايي است كه در طول اين سال‌ها از ناحيه اقدامات جنايت آميز رژيم صهيونيستي متاثر بوده است و شايسته است كه اقدام مشروع ايران در تنبيه متجاوز مورد حمايت و تاييد كشورهاي جهان از جمله كشورهاي منطقه و عربي و اسلامي قرار بگيرد. وي تاكيد كرد: روابط ما با اردن دوستانه است و در طول ماه‌هاي گذشته، تماس‌هاي مستمري بين مقامات دو كشور وجود داشته است و گفت‌وگوهاي بسيار خوبي بين وزراي امور خارجه دو كشور در خصوص نحوه مقابله با اقدامات جنايتكارانه رژيم صهيونيستي انجام شده است. وي ادامه داد: ما اميدواريم با نگاه مشترك به تهديدهاي رژيم صهيونيستي نسبت به موضوع صلح و امنيت در منطقه، اين گفت‌وگوها و رايزني‌ها بين دو كشور ادامه پيدا كند. سخنگوي وزارت خارجه جمهوري اسلامي ايران در مورد نشست شب گذشته شوراي امنيت سازمان ملل در مورد پاسخ ايران به حمله رژيم صهيونيستي گفت: اين نشست فاقد دستاورد سياسي براي رژيم صهيونيستي بود. سخنگوي وزارت خارجه جمهوري اسلامي ايران در پاسخ به سوال در ارتباط با روابط ايران و آذربايجان و زمان بازگشايي مجدد سفارت اين كشور در تهران تصريح كرد: اقدامات خوبي براي آغاز فعاليت مجدد ديپلماتيك سفارتخانه اين كشور در ايران انجام شده است و در همين چارچوب در اواخر سال گذشته هيات ديپلماتيك آذربايجان براي بررسي و فراهم كردن مقدمات آغاز فعاليت اين سفارتخانه به تهران سفر كردند . وي همچنين در مورد معرفي سفير جديد ايران در باكو اظهار كرد: با اتمام دوران مسووليت سفير محترم ايران در آذربايجان، روند جاري در مورد انتخاب سفير جديد انجام خواهد شد و در حال انجام است. سخنگوي وزارت امور خارجه جمهوري اسلامي ايران در پاسخ به سوال ايسنا در مورد سفر رييس‌جمهور به پاكستان و خبرهاي منتشر شده در مورد اين سفر از سوي رسانه‌هاي پاكستاني گفت: دعوت قبلي از طرف پاكستاني براي سفر آقاي رييس‌جمهور به اين كشور وجود دارد.
وي ادامه داد: توافق براي انجام اين سفر وجود دارد و زمينه‌سازي براي انجام آن در حال انجام است و ان‌شاءالله تاريخ قطعي انجام اين سفر از سوي نهاد رياست‌جمهوري به اطلاع افكار عمومي رسانده خواهد شد. سخنگوي وزارت خارجه جمهوري اسلامي ايران همچنين در پاسخ به سوالي در مورد زمان سفر گروسي، مديركل آژانس بين‌المللي انرژي اتمي به تهران گفت: من اطلاعي در مورد اين سفر و برنامه سفر ايشان ندارم و سازمان انرژي اتمي در جريان اين كار هستند. وي ادامه داد: در چارچوب همكاري‌هايي كه بين ايران و آژانس وجود دارد و رايزني‌هايي كه صورت مي‌گيرد، سفر مدير كل به تهران نيز مي‌تواند انجام شود.

ارسال نظر