۸۵۰۰ مگاوات ناترازي برق در كل كشور داريم

۱۴۰۳/۰۱/۲۷ - ۰۱:۴۵:۳۸
کد خبر: ۳۱۰۳۱۵

عضو اتاق ايران گفت: ۸۵۰۰ مگاوات ناترازي برق در كشور داريم كه در ۱۰ سال آينده عددها بيشتر خواهد شد. از طرفي هرساله ميزان مصرف برق هم بالاتر مي‌رود و اگر فشار افزايي نكنيم وضعيت بدتر مي‌شود.

عضو اتاق ايران گفت: ۸۵۰۰ مگاوات ناترازي برق در كشور داريم كه در ۱۰ سال آينده عددها بيشتر خواهد شد. از طرفي هرساله ميزان مصرف برق هم بالاتر مي‌رود و اگر فشار افزايي نكنيم وضعيت بدتر مي‌شود.
به گزارش مهر، حميدرضا صالحي، عضو هيأت نمايندگان اتاق ايران با تأكيد بر لزوم توسعه انرژي‌هاي تجديد پذير و ناترازي گاز و برق، گفت: در ۱۵ سال گذشته سرمايه‌گذاري در حوزه برق و گاز انجام‌نشده و بستري هم براي سرمايه‌گذاري بخش خصوصي فراهم نشده است. براي همين در تابستان امسال ناترازي بيشتر از قبل خواهد بود.
نايب‌رييس كميسيون انرژي اتاق ايران، افزود: در شهرك‌هاي صنعتي هم اين ناترازي وجود دارد و صنايع به برق نياز دارند. اين وضعيت در نواحي مختلف ايران ديده مي‌شود؛ مثلاً استان‌هاي فارس تهران و يزد بيشترين ناترازي را در شهرك‌هاي صنعتي دارند. صالحي ادامه داد: ۸۵۰۰ مگاوات ناترازي برق در كل كشور داريم كه در ۱۰ سال آينده عددها بيشتر خواهد شد. از طرفي هرساله ميزان مصرف برق هم بالاتر مي‌رود و اگر فشار افزايي نكنيم وضعيت بدتر هم خواهد بود. وي تصريح كرد: يكي از راه‌هاي كاهش ناترازي توسعه انرژي‌هاي تجديد پذير
 است. در اروپا حتي در منازل از انرژي‌هاي تجديد پذير استفاده مي‌كنند. در ايران حداقل مي‌توان اين وضعيت را در حوزه صنايع بهبود داد. نايب‌رييس كميسيون انرژي اتاق ايران، گفت: براي اينكه تجديدپذيرها در حوزه صنايع موردتوجه قرار گيرد انجمن ساتكا سمينارهايي در سراسر كشور برگزار مي‌كند. امسال هم اين رويه را انجام خواهيم داد. هدف ما اين است وضعيت تجديدپذيرها را با ارايه راه‌حل معرفي كنيم. به گفته صالحي، در دنيا ۸۴ درصد انرژي‌هاي خورشيدي مورد توجه است؛ ۲ ميليون خانه در كشور آلمان مجهز به نيروگاه‌هاي خورشيدي است ولي در ايران عدد پايين است. در حوزه انرژي‌هاي تجديدپذير ۱۴ ميليون امكان اشتغال‌زايي وجود دارد. سهم ظرفيت برق تجديدپذير در ايران ۱.۳ درصد است و سهم انرژي برق تجديد پذير ۰.۵۵ درصد است، اما ۳۰ درصد از كل برق توليدشده در جهان در سال ۲۰۲۲ از منابع تجديد پذير بوده است.وي با اشاره به ظرفيت ماده ۱۲ اظهار كرد: ما روي ظرفيت ماده ۱۲ تمركز كرده‌ايم كه از محل سوخت صرفه‌جويي شده تأمين سرمايه مي‌شود. بايد ظرفيت‌هاي اين حوزه را شناخت و بر آن سرمايه‌گذاري كرد. همچنين آرمان خالقي، عضو هيأت نمايندگان اتاق ايران امروز در نشست هيأت نمايندگان اتاق بازرگاني ايران، گفت: براي تحقق عنوان سال و ايجاد جهش در توليد، استفاده از ظرفيت‌هاي موجود لازم است؛ اما سوال اينجاست كه بايد توليدات بيشتر را در كدام بازار عرضه كنيم، توان خريد مردم در داخل كاهش پيدا كرده است و متناسب با مسائل پيش روي سياسي، حضور در بازارهاي خارجي هم چندان امكان‌پذير نيست. وي ادامه داد: از سويي ديگر براي حضور و مشاركت مردم در اقتصاد نيز به ثبات قوانين و خروج دولت از تصدي‌گري‌ها نياز داريم. تا زماني كه دولت به اين دو اصل باور نداشته باشد و رفتار خود را تغيير ندهد، محيط توليد و كسب‌وكار بهبود نمي‌يابد. خالقي تصريح كرد: رهبري امسال را سال بخش خصوصي معرفي كردند چون قرار است با مشاركت مردم، شاهد توليد باشيم. پس دولت بايد زمينه حركت را براي بخش خصوصي مهيا كند. در غير اين صورت، امسال نيز در تحقق اهداف تعيين شده، توفيقي حاصل نمي‌شود.

ارسال نظر