گزارش «تعادل» از تاثيرعمليات ايران عليه اسراييل بر بازار نفت

«طلاي سياه» تحت سلطه تلاطم‌هاي خاورميانه

۱۴۰۳/۰۱/۲۷ - ۰۱:۴۱:۴۶
کد خبر: ۳۱۰۳۱۰
«طلاي سياه» تحت سلطه تلاطم‌هاي خاورميانه

بازار نفت همانند هر بازار ديگري كه هميشه تحت تاثير تنش‌ها و موقعيت‌هاي ژئوپليتيكي بوده اين بار نيز تحت تاثير تنش‌ها در خاورميانه قرار گرفت و ساز افزايشي را كوك كرد به‌طوري كه تحليلگران روز يكشنبه پيش‌بيني كردند قيمت نفت روز دوشنبه، پس از پاسخ شامگاه شنبه ايران به حمله رژيم صهيونيستي، افزايش پيدا خواهد كرد اما رشد بيشتر قيمت‌ها، به واكنش اين رژيم و غرب، بستگي دارد.

بازار نفت همانند هر بازار ديگري كه هميشه تحت تاثير تنش‌ها و موقعيت‌هاي ژئوپليتيكي بوده اين بار نيز تحت تاثير تنش‌ها در خاورميانه قرار گرفت و ساز افزايشي را كوك كرد به‌طوري كه تحليلگران روز يكشنبه پيش‌بيني كردند قيمت نفت روز دوشنبه، پس از پاسخ شامگاه شنبه ايران به حمله رژيم صهيونيستي، افزايش پيدا خواهد كرد اما رشد بيشتر قيمت‌ها، به واكنش اين رژيم و غرب، بستگي دارد.
به گزارش خبرنگار «تعادل»، ايران شامگاه شنبه، در پاسخ به حمله تروريستي رژيم صهيونيستي به ساختمان كنسولي ايران در دمشق، اهدافي را در سرزمين‌هاي اشغالي هدف قرار داد.
نگراني نسبت به پاسخ ايران به حمله رژيم صهيونيستي، هفته گذشته از افزايش قيمت نفت در بازار جهاني، پشتيباني كرد و كمك كرد قيمت نفت برنت كه شاخص بازار جهاني است، روز جمعه، تا مرز ۹۲ دلار و ۱۸ سنت در هر بشكه صعود كرد كه بالاترين قيمت از اكتبر بود.
نفت برنت، معاملات روز جمعه را در ۹۰ دلار و ۴۵ سنت در هر بشكه به پايان برد، در حالي كه شاخص وست تگزاس اينترمديت امريكا، با ۶۴ سنت افزايش، در ۸۵ دلار و ۶۶ سنت در هر بشكه بسته شد.
تاماس وارگا، كارگزار نفت شركت پي وي‌ام گفت: معقول است كه در هنگام ازسرگيري معاملات، انتظار قيمت‌هاي قوي‌تري را داشته باشيم. با اين حال، تاكنون هيچ تاثيري روي توليد، وجود ندارد و ايران اعلام كرده است كه عملياتش محدود است. هرچه واكنش اوليه بازار، شديد و دردناك باشد، صعود قيمت نفت، ممكن است موقتي باشد مگر اينكه عرضه نفت خاورميانه، دچار اختلال شود.
جيوواني استونو، تحليلگر موسسه مالي يو بي اس گفت: قيمت نفت ممكن است در زمان گشايش معاملات، افزايش پيدا كند زيرا براي نخستين بار است كه ايران از خاك خود، به رژيم صهيونيستي پاسخ داده است. وي در ادامه افزود: مدت زمان افزايش قيمت نفت، به واكنش رژيم صهيونيستي بستگي خواهد داشت. همچنين نشست مجازي روز جاري گروه هفت هم بايد رصد شود تا ديد آيا اعضاي اين گروه، صادرات نفت ايران را هدف قرار مي‌دهند يا خير.
صادرات نفت ايران با وجود تحريم‌هاي امريكا، رشد پيوسته‌اي داشته است. دولت بايدن اعلام كرده است افزايش صادرات نفت ايران را تشويق نمي‌كند و تحريم‌ها را اعمال مي‌كند.
صادرات كمتر نفت از سوي ايران، ممكن است به افزايش بيشتر قيمت نفت منجر شده و قيمت بنزين در امريكا را كه موضوع حساسي در آستانه انتخابات اين كشور به شمار مي‌رود، افزايش دهد.
اوله هانسن، از ساكسو بانك گفت: قيمت نفت پيش از اين، نرخ ريسك را به حساب آورده و ميزان اين نرخ به تحولات بعدي پيرامون ايران و تنگه هرمز بستگي خواهد داشت.
همچنين پيشتر جديدترين گزارش ماهانه اوپك حاكي از آن بود كه قيمت نفت سنگين ايران در مارس، براي سومين ماه متوالي افزايش يافته است.
سازمان كشورهاي صادر كننده نفت (اوپك) در گزارش ماهانه خود از بازار نفت، اعلام كرد قيمت هر بشكه نفت سنگين ايران در مارس، به ۸۳ دلار و ۴۸ سنت رسيد كه در مقايسه با قيمت ۸۰ دلار و ۳۴ سنت در فوريه، ۳ دلار و ۱۴ سنت معادل ۳.۹ افزايش داشت. ميانگين قيمت نفت سنگين ايران از ابتداي سال ۲۰۲۴ تاكنون، به ۸۱ دلار و ۲۷ سنت در مقايسه با ۸۰ دلار و ۶۷ سنت در مدت مشابه سال ۲۰۲۳ رسيده است.
ارزش سبد نفتي اوپك در مارس به ۸۴ دلار و ۲۲ سنت در هر بشكه رسيد كه ۲ دلار و ۹۹ سنت معادل ۳.۷ درصد در مقايسه با ۸۱ دلار و ۲۳ سنت در فوريه، افزايش داشت. ميانگين ارزش سبد نفتي اوپك از ابتداي سال ۲۰۲۴ تاكنون، به ۸۱ دلار و ۷۷ سنت در هر بشكه رسيده است كه در مقايسه با ۸۰ دلار و ۵۶ سنت در مدت مشابه سال ۲۰۲۳، يك دلار و ۲۰ سنت معادل ۱.۵ درصد افزايش نشان مي‌دهد.
طبق آمار منابع ثانويه اوپك، توليد نفت اوپك كه متشكل از ۱۲ كشور است، در مارس، به ۲۶.۶۰ ميليون بشكه در روز رسيد كه ۳۰۰۰ بشكه در روز بر مبناي ماه به ماه افزايش داشت. توليد نفت عمدتا در ايران، عربستان سعودي، گابن و كويت افزايش داشت، در حالي كه در نيجريه عراق و ونزوئلا كاهش يافت. توليد نفت ايران در مارس، با ۲۸۰۰۰ بشكه در روز افزايش، به ۳.۱۸۸ ميليون بشكه در روز رسيد.
اوپك در جديدترين گزارش ماهانه خود، مصرف بالاي سوخت در ماه‌هاي تابستان را پيش بيني كرد و همچنان به دورنماي رشد نسبتا قوي تقاضاي جهاني براي نفت در سال ۲۰۲۴ پايبند ماند.
سازمان كشورهاي صادر كننده نفت (اوپك) درآخرين گزارش ماهانه خود كه منتشر شد، اعلام كرد تقاضاي جهاني براي نفت در سال ۲۰۲۴، به ميزان ۲.۲۵ ميليون بشكه در روز و در سال ۲۰۲۵، به ميزان ۱.۸۵ ميليون بشكه در روز رشد خواهد كرد.
تقويت رشد اقتصادي مي‌تواند از قيمت نفت كه اخيرا به بالاي ۹۰ دلار در هر بشكه صعود كرده است، حمايت بيشتري كند.
اوپك و متحدانش كه به گروه اوپك پلاس معروف هستند، هفته گذشته موافقت كردند محدوديت عرضه فعلي نفت را تا پايان ژوئن حفظ كنند.
در گزارش اوپك آمده است: با وجود برخي ريسك‌هاي نزولي، روند مشاهده شده در ابتداي سال، مي‌تواند به پتانسيل صعودي بيشتر براي رشد اقتصادي جهاني در سال ۲۰۲۴ منتهي شود.
اوپك در آستانه تابستان كه معمولا تقاضاي فصلي براي سوخت با سفرهاي بيشتر مردم، افزايش پيدا مي‌كند، 
پيش بيني كرد تقاضاي جهاني براي سوخت جت به ميزان ۶۰۰ هزار بشكه در روز بر مبناي سال به سال در سه ماهه دوم، بنزين به ميزان ۴۰۰ هزار بشكه در روز و ديزل به ميزان ۲۰۰ هزار بشكه در روز، افزايش پيدا خواهد كرد.
اوپك بر اين باور است كه مصرف نفت در دو دهه آينده، همچنان رشد خواهد كرد و پيك تقاضا براي نفت را 
پيش بيني نمي‌كند. گروه اوپك پلاس، يك سلسله كاهش توليد را از اواخر سال ۲۰۲۲ به اجرا گذاشته است. كاهش توليد به ميزان ۲.۲ ميليون بشكه در روز در سه ماهه اول سال ۲۰۲۴ به اجرا گذاشته شد و تا پايان سه ماهه دوم امسال تمديد شده است.
طبق گزارش اوپك، توليد نفت اين گروه در مارس، با وجود دور جديد محدوديت عرضه، به دليل توليد بالاتر ايران و عربستان سعودي، به ميزان ۳۰۰۰ بشكه در روز افزايش يافت و به ۲۶.۶۰ ميليون بشكه در روز رسيد.
اوپك پيش بيني كرد تقاضا براي نفت اين گروه در سال ميلادي جاري، به ۲۸.۵ ميليون بشكه در روز خواهد رسيد كه ۱۰۰ هزار بشكه در روز بالاتر از پيش بيني قبلي است و به اين گروه فضا براي توليد بالاتر نفت مي‌دهد.

ارسال نظر