يك حمله با چند دستاورد

۱۴۰۳/۰۱/۲۷ - ۰۱:۳۹:۴۳
کد خبر: ۳۱۰۳۰۸

پس از حمله اسراييل به كنسولگري ايران در دمشق، بلافاصله مقامات ايران اعلام كردند اين اقدام اسراييلي‌ها با پاسخ قاطع ايران روبه رو خواهد شد. اين روند با صحبت‌هاي رهبري در نماز عيد فطر وارد مرحله متفاوتي شد.

علی بیگدلی

پس از حمله اسراييل به كنسولگري ايران در دمشق، بلافاصله مقامات ايران اعلام كردند اين اقدام اسراييلي‌ها با پاسخ قاطع ايران روبه رو خواهد شد. اين روند با صحبت‌هاي رهبري در نماز عيد فطر وارد مرحله متفاوتي شد. راس هرم سياسي كشور عنوان كرد حمله به كنسولگري به عنوان حمله به خاك كشور است و ايران پاسخ اين اقدام را خواهد داد. با اين راهبردها مشخص شد كه ايران به زودي پاسخ درخوري به اقدام اسراييلي‌ها مي‌دهد. البته معتقدم اين اقدام يك اقدام منفصل و خودجوش نبود و ايران با بهره‌مندي از يك ديپلماسي فراگير و محرمانه تلاش كرد، زمين بازي را از مختصات مورد نظر اسراييل به قلمروي مورد نظر خود بكشاند. مشخص است كه نتانياهو با توجه به مشكلاتي كه در داخل اسراييل دارد به دنبال آن است كه دامنه مناقشه را به ساير كشورها به خصوص ايران سرايت دهد. سفر امير عبداللهيان وزير خارجه ايران به عمان و دمشق و ارتباط ساير مقامات ايراني با مقامات كشورهاي ديگر، زمينه‌اي را ايجاد كرد تا ابتكار عمل در دستان ايران باشد. نهايتا ايران با حجم انبوهي از تسلیحات شامل پهپادها، موشك‌ها و ...به اسراييل حمله كرد، ضمن اينكه لبنان و يمن هم از بخش‌هاي مختلف، اسراييل را هدف قرار دادند. از سوي ديگر امريكا، انگليس و حتي اردن تلاش كردند تبعات اين حمله گسترده را كاهش دهند تا مقابله به وضعيتي دچار نشود كه مهار تبعات آن به سادگي امكان‌پذير نباشد. اينكه اين حمله بدون تلفات انساني به پايان رسيده و تنها ساختارهاي نظامی و امنيتي اسراييل مورد هدف قرار گرفته نشان‌دهنده تدابير خاصي است كه ايران انديشيده است. در واقع ايران از يك طرف، واكنش لازم را به حمله اسراييل به كنسولگري‌اش داده است و از سوي ديگر، تلاش كرده از اقداماتي كه ممكن است باعث فراگير‌تر شدن نبرد شود، دوري كند. اتفاقا اين رويكرد، عاقلانه است. صبح روز يكشنبه سردار باقري رييس ستاد مشترك نيروهاي مسلح اعلام كرد كه نبرد پايان يافته و ايران ديگر برنامه‌اي براي حمله به اسراييل ندارد. اين روند نشان مي‌دهد كه نظام توانسته هم به طرفداران خود آرامش اعطا كند و پاسخ در‌خوري به اسراييل بدهد و هم از تبعاتي چون فراگيرتر شدن نبرد جلوگيري كند. در اين ميان پرسش باقي مانده آن است كه آيا اسراييل به همين حد كفايت مي‌كند يا اينكه ماجراجويي‌هاي نتانياهو ادامه خواهد داشت ؟واقعيت‌هاي ميداني حاكي است كه نتانياهو در ماجراي غزه با مشكلات عديده‌اي مواجه شده است و فشارهاي بين‌المللي بسياري عليه اسراييل شكل گرفته است. برخي معتقدند ممكن است اسراييل بخواهد نبرد را به مرحله سوم برساند. مرحله اول حمله اسراييل به كنسولگري ايران است، مرحله دوم واكنش ايران به اسراييل و نهايتا مرحله سوم ممكن است، پاسخ اسراييل به ايران باشد. نتانياهو با توجه به جميع جهات و مشكلات عديده‌اش، دوست دارد، ايران را وارد قلمروي نبرد منطقه‌اي كند. هرچند يك چنين اقدامي غير ممكن نيست اما بعيد است كه اسراييل دست به يك چنين اقدامي بزند. در حال حاضر اسراييل با مشكلات عديده‌اي در داخل، در مواجهه با حماس، در سطح منطقه و مهم‌تر از همه در سطح افكار عمومي جهاني دست به گريبان است. اگر قرار باشد جبهه تازه‌اي بگشايد، تبعات جيران‌ناپذيري در سطح منطقه و جهان شكل مي‌گيرد

شخصا معتقدم با فشاري كه امريكا بر اسراييل وارد مي‌سازد، احتمال حمله اسراييل به ايران بسيار بعيد است. با عبور از تبعات امنيتي و نظامي، ادامه تنش‌ها، اقتصاد جهاني و بازارهاي بين‌المللي را با نوسانات و تكانه‌هاي بسياري مواجه مي‌سازد. گراني نفت حامل‌هاي انرژي و گراني اقلام غذايي از جمله نخستين تبعات احتمالي تداوم تنش‌هاست. در حال حاضر نرخ نفت برنت به 94 و 95 دلار رسيده است. افزايش قيمت نفت در آستانه انتخابات امريكا مشكلات بسياري را براي دولت بايدن ايجاد مي‌كند. براي مردم امريكا، قيمت بنزين يك گزاره مهم و بنيادين است. اگر اين روند افزايشي در قيمت نفت ادامه داشته باشد، بدون ترديد در ديدگاه راي‌دهندگان امريكايي اثرات مخربي خواهد داشت. در نقطه مقابل تداوم بحران خاورميانه و گراني نفت براي روسيه بسيار خوشايند است. اين روند از يك طرف درآمدهاي نفتي روسيه را بالا مي‌برد و از سوي ديگر باعث گرفتار شدن كشورهاي غربي در خاورميانه مي‌شود. تمام تلاش امريكا آن است كه تبعات بحران را مهار كند تا دامنه‌هاي وسيع‌تري پيدا نكند..  

ارسال نظر