آشفتگی در بازار خودرو بیداد می کند

۱۴۰۳/۰۱/۲۶ - ۱۱:۱۶:۰۱
کد خبر: ۳۱۰۲۵۹
آشفتگی در بازار خودرو بیداد می کند

در بازار خودروهای ایران، خودروهای وارداتی با قیمتی بیش از ۳ تا ۱۰ برابر بیشتر از بازار خودروهای امارات خرید و فروش می شود.

آشفتگی در بازار خودرو بیداد می کند

در سال‌های اخیر اوضاع بازار خودرو ایران به دلایل گوناگون از جمله تحریم صنعت خودروسازی، تقاضای بیش از حد در بازار، ممنوعیت واردات خودرو و مهم‌ترین آن‌های تبدیل خودرو به کالایی سرمایه‌ای روز هایی پر از آشفتگی را نیز پشت سر می‌گذارد. این اتفاقات در کنار هم باعث به‌وجود آمدن تنش‌های بسیار بدی در بازار شده است. به طوری که نرخ خودرو‌های وارداتی سا‌های گذشته اختلاف فاحشی نسبت بازار دیگر کشورها به‌ویژه کشور‌های منطقه و همسایه پیدا کرده است.

به گزارش گسترش نیوز، یکی از این کشورها که می‌توان به مقایسه نرخ خودروی ایران و آن پرداخت امارات پرداخت کرد. این کشور همواره یکی از کشورهای پر تقاضای منطقه است که در سال‌های اخیر به واردات خودرو‌های لوکس و نیمه لوکس پرداخته است.این امر باعث شده است که نرخ خودرو در امارات با اختلاف اندکی نسبت به بازار جهانی خرید و فروش شود.

در این گزارش سعی می کنیم نرخ برخی از خودروهای کارکرده را در این کشور شرح دهیم و قیمت‌های نمونه موجود آن خودرو با مدل یا کارکرد مشابه را در داخل کشور مقایسه کنیم.

BMW سری ۷

محصولات سری ۷ بی‌ام‌و در بازارهای جهانی جزو لوکس‌ترین و گران‌ترین خودروهای این کمپانی آلمانی محسوب می‌شود. بی‌ام‌و ۷۵۰Li با مدل ۲۰۰۹ و کارکرد حدودا ۱۳۳ هزارکیلومتر، در بازار امارات حدود ۲۸ هزار درهم قیمت‌گذاری می‌شود.

بنابراین با نرخ تبدیل روز، نرخ آن به حدود چهارصد و نود میلیون تومان می‌رسد. بازار کشور نمونه ۷۵۰Li با مدل ۲۰۰۹ و کارکرد مشابه، داخل کشور در حدود ۴ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان معامله می‌شود که نزدیک به ده برابر اختلاف قیمتی را شاهد هستیم.

در مثالی دیگر می‌توانیم به محصول دیگری از این کمپانی آلمانی نیز اشاره کنیم: سری ۷ بی‌ام‌و. بی‌ام‌و ۷۳۰Li با مدل ۲۰۱۸ و کارکرد حدودا ۱۷۹ هزارکیلومتر، در بازار امارات حدود ۱۱۲هزار درهم قیمت‌گذاری می‌شود. با تبدیل نرخ آن به نرخ روز، به قیمتی حدود یک میلیارد ۹۶۰ میلیون تومان نیز می‌رسد.

بازار کشور همین نمونه نمونه با مدل ۲۰۱۸ و کارکرد ۵۰، داخل کشور در حدود نوزده میلیارد و ۵۰ میلیون تومان قیمت‌گذاری شده است که با اختلاف تقریباً ۲۰ برابری مواجه هستیم.
 

ارسال نظر