يك كارشناس روابط بين الملل پاسخ داد

ايران چگونه مي‌تواند برنده اصلي ميدان تنش با اسراييل شود؟

۱۴۰۳/۰۱/۲۵ - ۲۳:۵۸:۱۷
کد خبر: ۳۱۰۲۰۹
ايران چگونه مي‌تواند برنده اصلي ميدان تنش با اسراييل شود؟

يك كارشناس ارشد روابط بين‌الملل با اشاره به حمله تروريستي اخير رژيم صهيونيستي به كنسولگري ايران در دمشق گفت: دستگاه ديپلماسي كشور به عنوان ارگاني كه به همه پرونده‌هاي بين‌المللي و منطقه‌اي ايران تسلط كارشناسي دارد، بايد در تصميم‌سازي حاكميت و در «تعيين واكنش» به رژيم اسراييل نقش محوري داشته باشد.

يك كارشناس ارشد روابط بين‌الملل با اشاره به حمله تروريستي اخير رژيم صهيونيستي به كنسولگري ايران در دمشق گفت: دستگاه ديپلماسي كشور به عنوان ارگاني كه به همه پرونده‌هاي بين‌المللي و منطقه‌اي ايران تسلط كارشناسي دارد، بايد در تصميم‌سازي حاكميت و در «تعيين واكنش» به رژيم اسراييل نقش محوري داشته باشد.
 «رضا نصري» با بيان اينكه مقابله ايران و رژيم اسراييل ابعاد و لايه‌هاي مختلفي دارد، به همين خاطر، هر كدام از دستگاه‌هاي دولتي و حاكميتي بايد در حوزه خود - تحت هماهنگي وزارت امور خارجه - به وظايف خود عمل كنند، اظهار كرد: يعني بايد نگاه همه‌جانبه‌نگر - يا Holistic - به موضوع مقابله با اسراييل داشت و به بيان ديگر نمي‌شود ارگان‌هاي مختلف به صورت جزيره‌وار هر كدام صرفاً با ملاحظات خود وارد ميدان شوند بدون اينكه تحليل‌ها و ملاحظات ساير ارگان‌ها را مدنظر داشته باشند.
وي در اين ارتباط ادامه داد: دستگاه ديپلماسي در اين ميان نقش بسيار مهمي دارد. اول اينكه بايد - به عنوان ارگاني كه به همه پرونده‌هاي بين‌المللي و منطقه‌اي ايران تسلط كارشناسي دارد - در تصميم‌سازي حاكميت و در «تعيين واكنش» به رژيم اسراييل نقش محوري داشته باشد؛ ثانيا اينكه بايد با بازيگران مختلف منطقه‌اي و جهاني وارد تعامل شود و بر مواضع آنها در اين تقابل تاثير بگذارد و ثالثا اينكه بايد دفاتر نمايندگي و سفارتخانه‌هاي آن در سازمان‌هاي بين‌المللي و كشورهاي خارجي تلاش كنند - با ابزاري كه در اختيار دارند - نشان دهند مقصر اصلي اين تنش رژيم اسراييل و حاميان آن هستند.
نصري تصريح كرد: در اين راستا، معتقدم دفتر نمايندگي ايران در نيويورك عملكرد بسيار خوبي در اين حوزه تاكنون داشته است. يعني هم در مكاتباتي كه انجام داده بسيار موضع حقوقي دقيقي اتخاذ كرده كه رد آن براي هيچ كشوري آسان نيست؛ هم در جلسه شوراي امنيت در مورد حمله اسراييل به سفارتخانه ايران در دمشق بسيار خوب عمل كرد و مواضعش بازتاب خوبي در رسانه‌هاي بين‌المللي و امريكايي داشت و هم امروز كه بحث واكنش ايران مطرح است، در مقصر جلوه دادن رژيم اسراييل و حاميان آن در شوراي امنيت موضع دقيق و درستي گرفته است. يعني تلاش دارد نشان دهد كاستي‌ها و كارشكني‌هاي دولت‌هاي غربي در شوراي امنيت - و عدم برخورد به موقع و موثر آنها با رژيم اسراييل - كار را به اينجا رسانده است!
اين كارشناس ارشد مسائل بين‌الملل با بيان اينكه در ادبيات سياسي امريكا موضوعي به اسم «مقصر جلوه دادن» - يا Shifting the blame - بسيار مطرح است كه عبارت از اين است كه پس از يك واقعه، «قرباني» را مقصر آن جلوه دهند، اظهار كرد: معتقدم دفتر نمايندگي ايران در سازمان ملل در نيويورك در خنثي‌سازي اين روش بسيار هوشمندانه عمل كرده و پيش از اينكه تقصير گردن ايران بيفتد، خود ابتكار عمل را در دست گرفته است. در شرايط حساس كنوني، اين رويكرد مي‌تواند هم براي رسانه‌ها، هم براي فعالان شبكه‌هاي اجتماعي و هم براي ساير ارگان‌ها الگوي بسيار مناسبي باشد.
وي تاكيد كرد: معتقدم مقصر نشان دادن طرف مقابل و نشان دادن اينكه مصونيت اسراييل موجب افزايش تنش شده، هم واكنش احتمالي نيروهاي نظامي ايران را مشروع و موجه جلوه خواهد داد، هم مي‌تواند موجب حمايت افكار عمومي از اقدامات احتمالي ايران شود واز طرفي ديگر فرصت‌هايي در حوزه سياسي و ديپلماتيك ايجاد مي‌كند.
نصري با بيان اينكه اين نكته را بايد در نظر داشت كه معمولا نقطه «اوج تنش» - علي‌رغم اينكه زمان حساس و خطرناكي است - بهترين زمان براي اخذ امتياز و دستيابي به اهداف سياسي و ديپلماتيك است، اظهار كرد: در روابط بين‌الملل معمولا از اين مقطع كوتاه زماني تحت عنوان «بازي لبه پرتگاه» - Brinkmanship - ياد مي‌كنند. يعني وقتي براي طرف مقابل خطر «باورپذير» شده، فضايي ايجاد مي‌شود كه در آن ظرفيت كسب امتياز وجود دارد. در مورد كنوني نيز مي‌توان گفت امروز فضا براي طرح مطالباتي چون «آتش‌بس» و تمكين اسراييل به دستورات موقت ديوان بين‌المللي دادگستري - كه حاوي موضوعاتي چون توقف منازعات و تسهيل كمك‌رساني بشردوستانه است - مهيا شده است و لازم است از آن استفاده شود.
نصري درپايان گفت: معتقدم چنانچه ايران از اين فضا براي ايجاد فشار بين‌المللي به اسراييل به منظور اخذ «آتش‌بس» استفاده كند، برنده اصلي ميدان و بحران ۶ ماه اخير خواهد بود. يعني فرصتي پيش آمده تا ايران به عنوان عامل اصلي برقراري آتش‌بس و عنصر ثبات‌بخش به منطقه شناسانده شود. اين بهترين بهره‌برداري از تقابل كنوني و سخت‌ترين شكست براي رژيم اسراييل خواهد بود.

ارسال نظر