بورس زیر سایه سیاست

۱۴۰۳/۰۱/۲۵ - ۲۳:۵۴:۱۱
کد خبر: ۳۱۰۲۰۷

دیگر جانی برای بورس باقی نمانده و هر روز زیر سایه سیاست در حال از بین رفتن است و اولین روز کاری هفته نیز به واسطه همین سیاست‌ها بود که سرخ‌پوش شد؛ این سرخ‌پوشی در حالی تجربه شد که سایر بازارهای موازی همانند دلار روند صعودی داشته‌اند.

رقیه ندایی

دیگر جانی برای بورس باقی نمانده و هر روز زیر سایه سیاست در حال از بین رفتن است و اولین روز کاری هفته نیز به واسطه همین سیاست‌ها بود که سرخ‌پوش شد؛ این سرخ‌پوشی در حالی تجربه شد که سایر بازارهای موازی همانند دلار روند صعودی داشته‌اند. حدود دوازده روز از آغاز تنش‌های سیاسی و منطقه‌ای می‌گذرد و بازارهای مالی همچنان در تب و تاب اخبار التهابات هستند و احتمالا این بازارها به آرامش‌ ابدی دست پیدا نکنند و هر روز شاهد اوضاع وخیم‌تری باشیم. به دلیل نااطمینانی از وضعیت منطقه تمامی بازارها روند نزولی به خود گرفتند، برخی شبکه‌های خبری امریکا جمعه ۲۴ فروردین به نقل از مقامات اطلاعاتی این کشور خبر داده‌اند که ایران تجهیزات نظامی خود از جمله یکصد موشک کروز و شمار قابل توجهی پهپاد را برای تدارک حمله احتمالی علیه اسرايیل در داخل کشور جا‌به‌جا کرده است و به علت احتمال حمله ایران به اسرايیل سایر بازارها همانند اونس طلا، بورس، بیت‌کوین و نفت زیانده شدند.  آمار قیمت‌ها نشان می‌دهد که بازارهای مالی خصوصا بورس تحت نظر تنش‌های بین‌المللی هستند و هر خبر یا جنگی می‌تواند شرایط را وخیم سازد. البته هنوز سایه سیاست روی بورس وجود دارد، چراکه پس از حمله به کنسولگری ایران در سوریه اغلب مسوولان در جمله‌ای مشترک اعلام کردند که «حمله اسرايیل به کنسولگری ایران، بی پاسخ نخواهد ماند» بر همین اساس انتظار می‌رود که اظهارنظرها و سیاست‌های مختلفی را تا چند روز آینده شاهد باشیم و بازار سرمایه نیز همین اساس رفتاری همانند روز شنبه از خود نشان دهد. البته همچنان در خصوص گزینه حمله مستقیم از سوی ایران به خاک اسرايیل، تردید‌های زیادی وجود دارد، چرا که تبعات این نوع حمله نسبت به دیگر انواع حمله بسیار بیشتر خواهد بود. الدار ممدوف، تحلیلگر سیاسی در و‌ب‌سایت ریسپانسیبل استیت‌کرافت نوشت: «یک جنگ همه‌جانبه باعث بی‌ثباتی منطقه، تحریک مهاجرت دسته جمعی به اروپا، حملات احتمالی به اهداف اروپایی در خاورمیانه و احیای مجدد سازمان‌های تروریستی مانند داعش و القاعده خواهد شد.» برخی بر این باورند که به خاطر همه این دلایل ایالات متحده از ایران درخواست کرده برای انتقام‌گیری دست نگه دارد.
به هر ترتیب سایه سنگین جنگ روی بورس باعث شده که خروج نقدینگی از دایره معاملات چند برابر شود و این در حالی رخ می‌دهد که تالار شیشه‌ای از سال 99 تا به امروز رنگ آرامش به خود ندیده و احتمالا جنگ بهانه‌ای باشد تا بازار سهام بتواند روزهای بیشتری را سرخ‌پوش پشت سر بگذارد.

ارسال نظر