سراب صعود در بازار سرمايه

۱۴۰۳/۰۱/۲۵ - ۰۱:۱۴:۰۸
کد خبر: ۳۱۰۱۲۳
سراب صعود در بازار سرمايه

درحالي كه بازار سهام حدود ۴۰ درصد از ساير بازارها عقب مانده است و سهامدار بازار سرمايه سرگردان به دنبال سراب صعود است واكنش ضعيف بازارساز به عقب ماندگي بورس نااميد كننده است. بازار با سيگنال افت قيمت دلار و طلا مثبت شده، هرچند اين مثبت به قدري نيست كه سهامداران به آغاز يك روند صعودي اميدوار باشند. از طرف ديگر موضوع تنش‌هاي سياسي هنوز پيدا نكرده است.

درحالي كه بازار سهام حدود ۴۰ درصد از ساير بازارها عقب مانده است و سهامدار بازار سرمايه سرگردان به دنبال سراب صعود است واكنش ضعيف بازارساز به عقب ماندگي بورس نااميد كننده است. بازار با سيگنال افت قيمت دلار و طلا مثبت شده، هرچند اين مثبت به قدري نيست كه سهامداران به آغاز يك روند صعودي اميدوار باشند. از طرف ديگر موضوع تنش‌هاي سياسي هنوز پيدا نكرده است.

در يك هفته گذشته دلار و طلا با فاكتور ترس رشد شتاباني داشتند. رشدهاي همراه با فاكتور ترس معمولا سريع، شتابان و شديد است و به محض برطرف شدن يا كم رنگ شدن فاكتور ترس از بين مي‌رود و بخش عمده‌اي از آن اصلاح مي‌شود. همزماني اين رشد شتابان طلا و دلار با كمبود نقدينگي و پول در بازارها سرعت برگشت قيمت‌ها را افزايش داد. در هر صورت اين هفته با سيگنال افت طلا حدود ۱۰ درصد صندوق‌هاي طلا با همان سرعتي كه بالا رفتند، اصلاح كردند. اما اگر روند اصلاحي ادامه‌دار نباشد، فاكتور ترس به كارش ادامه خواهد داد و بار ديگر دلار و طلا بالا مي‌رود.

محمود مرادي معتقد است كه در حال حاضر وضعيت بازار طلا نشان مي‌دهد كه افت چنداني نخواهد داشت و قيمت دلار هم تا ۶۰ هزار تومان كمتر نخواهد شد. به همين دليل مي‌توان گفت نهايت افت صندوق‌هاي طلا در بازار سهام ۱۰ درصد ديگر خواهد بود.

رشدهاي ناشي از فاكتور ترس در دلارو طلا بر بورس اثر مثبت ندارد و حتي اثر منفي نيز مي‌گذارد. خصوصا زماني كه بانك مركزي اصرار دارد نرخ دلار نيما را در ۴۰ هزار تومان نگهدارد.

محمود مرادي كارشناس بازارهاي مالي با اشاره به اينكه افت ۳۰ دلاري اونس جهاني و كاهش هزار توماني قيمت دلار منجر به افت قيمت طلا شد و روي جريان نقدينگي بازار سهام هم تاثير گذاشته است، گفت: با اين حال در حال حاضر وضعيت بازار طلا نشان مي‌دهد كه افت چنداني نخواهد داشت و قيمت دلار هم تا ۶۰ هزار تومان كمتر نخواهد شد. به همين دليل مي‌توان گفت نهايت افت صندوق‌هاي طلا در بازار سهام ۱۰ درصد ديگر خواهد بود.

اين فعال بازارهاي مالي با تاكيد بر اينكه متاسفانه سرانه خريد و فروش در بازار سهام همچنان در محدوده ۲۲ ميليون تومان قرار دارد، اظهار كرد: با توجه به ارزش كمتر از ۵ هزار ميليارد تومان معاملات و سرانه خريد پايين نمي‌توان انتظار داشت بورس وارد يك روند صعودي شود. بنابراين در كنار افت موقت بازار طلا و دلار بعيد به نظر مي‌رسد كه ارزش معاملات بورس خيلي بالا برود. زيرا مهم‌ترين مشكل كنوني بازار سهام قيمت‌گذاري دستوري است كه در قالب مهار ارز نيمايي و جلوگيري از كشف واقعي قيمت ارز نمايان شده است.

او با تاكيد بر اينكه در حال حاضر تنها عواملي كه مي‌تواند به بازار سهام كمك كند جريان نقدينگي است، تصريح كرد: با توجه به اينكه اصلاح دلار و طلا موقتي هستند در صورتي كه نرخ نيمايي تغيير نكند بازار سهام رشد چنداني نخواهد يافت. در واقع موتور بازار در مقطع كنوني نمادهاي صادراتي مي‌تواند باشد. اما از آنجايي كه اين نمادها تحت تاثير فاصله بين نرخ دلار آزاد و نيما با كاهش حاشيه سود مواجه شدند بعيد به نظر مي‌رسد فعلا خبري در بورس باشد.

انس جهاني نيز مدام در حال بالا بردن سقف تاريخي خودش است. به جز زنجيره فولاد (به دليل ركود بخش ساختمان اقتصاد چين) بقيه كاموديتي‌ها در دو سه هفته گذشته رشد خوبي تجربه كردند كه هنوز در قيمت سهام ايراني توليدكننده اين كالاها، اثرات آن ديده نشده است. در مجموع اين پتانسيل براي بورس ايران وجود دارد كه با قيمت‌هاي جديد كاموديتي خودش را تطبيق دهد.

 

معاملات بازار سهام چقدر مي‌تواند

سيگنال رشد باشد؟

با توجه به اينكه جذب منابع در بازار طلا و ارز متوقف شد، اين هفته معاملات بازار سهام بهتر مي‌شود و شاهد رشد قيمت‌ها خواهيم بود. اما تاكنون نشانه‌هاي اين رشد نمايان نشده، در حالي كه با اصلاح نرخ‌ها مي‌تواند با محوريت گروه‌هاي كاموديتي محور آغاز شود. اين گروه هم پتانسيل رشد قيمت‌هاي جهاني را دارند و هم انتظار تغيير نرخ دلار نيما را مي‌كشد. البته تنگناي پولي كه در بازار سهام وجود دارد با اثر ركودي قابل مشاهده بوده و اجازه حركت‌هاي گسترده و پايدار را به سهام نداده است.

اما تغيير نرخ اونس طلا و آمارهاي اقتصادي مطلوب از اقتصاد كشورهاي توسعه يافته و همچنين خروج نصف و نيمه بخش صنعت چين از ركود نشانه رشد قيمت كالاها در بازارهاي جهاني شده است. اين رشد در قيمت نفت و فلزات پايه به خوبي خودش را نشان مي‌دهد.

به گفته عباداله محمدولي با كاهش قيمت دلار و همچنين افت انس جهاني اين بازارها پايدارتر مي‌شوند و از اين طريق مي‌توان آينده بازارها را دقيق‌تر پيش بيني كرد.

چندي پيش قيمت نفت هم به سمت بالا در حركت بود و به نظر مي‌رسد اين روند ادامه داشته باشد. در واقع با توجه به آمارهاي رونقي از اقتصاد امريكا احتمالا به تعويق افتادن كاهش نرخ بهره توسط فدرال رزرو افزايش پيدا كرده كه ممكن است قيمت كاموديتي‌ها و ساير بازارهاي مالي را تحت تاثير منفي قرار دهد. اثر تعويق كاهش نرخ بهره بر بازارهاي مالي و بازار رمزارز بسيار بيشتر از بازار كاموديتي است. بنابراين شاهد يك رشد تقاضا در بازار‌هاي مولد اقتصادي خواهيم بود.

عباداله محمدولي كارشناس بازار طلا و جواهر در گفت‌وگو با بازار با اشاره به اينكه التهاب بازار جهاني براي برخي محصولات مانند اونس طلا خوابيده است، گفت: در كنار افت تقاضا براي خريد طلا در مقابل پيش بيني مي‌شود كه قيمت ساير فلزات بهبود پيدا كند و اين مساله روي ميزان فروش شركت‌ها هم تاثير مثبت مي‌گذارد. در واقع حاشيه سود شركت‌ها تقويت مي‌شود.

او با تاكيد بر اينكه بخشي از جريان پولي كه در چند وقت اخير وارد بازار طلا شده است با يك نوسان خارج مي‌شوند، تصريح كرد: با كاهش قيمت دلار و همچنين افت انس جهاني اين بازارها پايدارتر مي‌شوند و از اين طريق مي‌توان آينده بازارها را دقيق‌تر پيش بيني كرد.

در روزهاي اخير با افت قيمت دلار و طلا ميزان تقاضا براي آنها كاهش يافته است. اين فضا فرصت رشد دوباره براي بازار سهام ايجاد كرده است. هرچند كارشناسان اقتصادي معتقدند كه افت دلار و طلا به قدري نيست كه سيگنال مثبتي براي بازار سهام محسوب شود.

ارسال نظر