محبوبیت تیک‌تاک در میان سیاستمداران اروپایی افزایش یافت

۱۴۰۳/۰۱/۲۱ - ۱۰:۳۰:۰۱
کد خبر: ۳۰۹۹۹۲
محبوبیت تیک‌تاک در میان سیاستمداران اروپایی افزایش یافت

با وجود نگرانی‌های امنیتی کشورهای غربی نسبت به اپلیکیشن چینی تیک‌تاک، سیاستمداران اروپایی برای جذب مخاطبان جوان‌تر، به این شبکه اجتماعی ویدئویی پیوسته‌اند.

هنگامی که سایمون هریس، در مارس به عنوان نخست وزیر ایرلند انتخاب شد، به تیک‌تاک که پلتفرم محبوب اوست، رفت و در ویدئویی، به ۹۵ هزار دنبال کننده خود پیام تشکر داد. جوان‌ترین نخست وزیر تاریخ جمهوری ایرلند، در میان سیاستمداران اروپایی است که با در نظر گرفتن نیاز به دسترسی به رای دهندگان جوانت‌ر، با وجود نگرانیهای امنیتی که پیرامون شبکه اجتماعی چینی وجود دارد، از تیک‌تاک استفاده می‌کنند.

به گزارش ایسنا، با نزدیک شدن به زمان انتخابات‌های اروپایی در ژوئن، سیاستمداران جریان اصلی نگرانی واگذاری زمین به احزاب حاشیه‌ای هستند که با موفقیت از تیک‌تاک بهره برداری کرده اند.

اما تیک‌تاک که متعلق به شرکت چینی بایت دنس است، به دلیل نگرانی از افتادن داده‌های کاربرانشان به دست دولت چین، به طور فزاینده، زیر ذره بین قرار دارند. به عنوان مثال، سازمان‌های امنیتی آلمان نسبت به استفاده از این اپلیکیشن، به دلیل نگرانی از احتمال به اشتراک گذاری اطلاعات با دولت چین یا استفاده از آن برای تحت تاثیر قرار دادن کاربران، هشدار داده اند.

در آمریکا، قانونگذاران می‌خواهند بایت دنس را مجبور کنند سهم خود را در تیک‌تاک بفروشد یا با ممنوعیت این اپلیکیشن در فروشگاه‌های برنامه روبرو خواهد شد. جو

بایدن، رئیس جمهور آمریکا، نگرانی‌های خود در این زمینه را با شی جین پینگ، رئیس جمهور چین، در میان گذاشته است.

مکرون چهار میلیون هوادار جمع کرد

تیک‌تاک می‌گوید نگرانی‌های امنیتی، بی‌اساس هستند و این اپلیکیشن، اطلاعات بیشتری نسبت به اپلیکیشن‌های دیگر جمع آوری نمی‌کند.

تیک‌تاک برای فرو نشاندن نگرانی‌ها، در سال میلادی گذشته، پایگاهی برای نگرانی داده‌های کاربران اروپایی در دوبلین راه اندازی کرد و یک شرکت امنیتی را برای رصد جریان داده‌ها، استخدام کرد.

بایت دنس استفاده شدن از تیک‌تاک برای جاسوسی را تکذیب کرده و دولت چین هم داشتن چنین نیاتی را رد کرده است.

نخست وزیر ۳۷ ساله ایرلند، در مارس سال ۲۰۲۱ به تیک‌تاک پیوست و ویدئوهای ۶۰ ثانیه‌ای مختلف از خلاصه بودجه با موزیک تا صحنه‌هایی از چای درست کردن خود هنگام تماشای فوتبال را تولید کرد.

یک سیاستمدار اروپایی تیک‌تاک دوست دیگر، امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه است که از زمان پیوستن به این پلتفرم در سال ۲۰۲۰، چهار میلیون دنبال کننده را جذب کرده است.

در آلمان، استفاده از تیک‌تاک توسط سیاستمداران ارشد، یک گرایش جدید است. کارل لاوترباخ، وزیر بهداشت، نخستین وزیر آلمانی است که در مارس، حسابی را در تیک‌تاک ایجاد کرد.

اولاف شولتس، صدراعظم آلمان هم به تازگی به تیک‌تاک پیوسته است. وی در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: نخواهم رقصید. قول می‌دهم. در زیرنویس نخستین ویدئوی او در تیک‌تاک این جمله خوانده می شد: ما هم به اندازه شما شگفت زده هستیم و بله صدراعظم واقعا اکنون در تیک‌تاک است.

وزیران آلمان مدت‌ها در سایر شبکه های اجتماعی حضور داشته اند. به عنوان مثال، شولتس، وزیر دارایی، وزیر اقتصاد و وزیر خارجه آلمان و همچنین لاوترباخ، همگی حساب اینستاگرامی دارند.

دسترسی به رای دهندگان جوان از اهمیت مبرمی برخوردار است زیرا ۱۶ ساله‌ها در آلمان می‌توانند در انتخابات‌های اروپایی در ژوئن رای دهند.

انگلیس و اتریش سال گذشته با استناد به نگرانی‌های امنیتی، تیک‌تاک را در گوشی‌های تلفن کارمندان دولتی ممنوع کردند.

اما نادیده گرفتن تیک‌تاک، دشوارتر شده است. گزارش موسسه مطالعات ژورنالیسم رویترز در سال گذشته نشان داد عده کمی به رسانه‌های سنتی اعتماد دارد و افراد بیشتری برای اخبار، به تیک‌تاک روی آورده اند.

بر اساس گزارش رویترز، تیک‌تاک در این گزارش به عنوان شبکه اجتماعی برخوردار از سریع‌ترین نرخ رشد عنوان شده که ۲۰ درصد از افراد ۱۸ تا ۲۴ ساله، از آن برای اخبار استفاده می‌کنند.

ارسال نظر