نگاه نقادانه در كنار نگاه سرافرازانه به پيشرفت‌ها

مطالبه رهبر انقلاب از دانشجويان

۱۴۰۳/۰۱/۲۰ - ۰۱:۲۴:۲۴
کد خبر: ۳۰۹۸۷۰
مطالبه رهبر انقلاب  از دانشجويان

رهبر معظم انقلاب اسلامي عصر دیروز در ديدار 5/2 ساعته با حدود ۳ هزار نفر از دانشجويان و نمايندگان تشكل‌هاي سياسي، اجتماعي و فرهنگي و علمي دانشگاه‌ها، فرداي بهتر از امروز را مقصود اصلي كشور و نظام خواندند و با فراخوان دانشجويان و تشكل‌هاي دانشجويي به ارايه راهكارهاي نو به نو براي تحقق اين هدف اساسي و پيشرفت بدون عقبگرد مادي و معنوي كشور گفتند: تربيت عالم، توليد علم و جهت دادن به اين دو مقوله سه وظيفه اصلي دانشگاه است.

رهبر معظم انقلاب اسلامي عصر دیروز در ديدار 5/2 ساعته با حدود ۳ هزار نفر از دانشجويان و نمايندگان تشكل‌هاي سياسي، اجتماعي و فرهنگي و علمي دانشگاه‌ها، فرداي بهتر از امروز را مقصود اصلي كشور و نظام خواندند و با فراخوان دانشجويان و تشكل‌هاي دانشجويي به ارايه راهكارهاي نو به نو براي تحقق اين هدف اساسي و پيشرفت بدون عقبگرد مادي و معنوي كشور گفتند: تربيت عالم، توليد علم و جهت دادن به اين دو مقوله سه وظيفه اصلي دانشگاه است. ايشان طبيعت محيط دانشجويي را شاد، زنده، پرهيجان، مطالبه‌گر و شوق‌آفرين خواندند و با اشاره به لزوم دنبال‌گيري مطالب مطرح شده نمايندگان تشكل‌ها در اين ديدار، گفتند: هر پيشنهادي بايد ضمن داشتن عمق تحليلي و فكري، واقع‌بينانه و پخته باشد و به گره‌گشايي از مشكلات كمك كند. حضرت آيت‌الله خامنه‌اي در پاسخ به سخن يكي از نمايندگان تشكل‌ها درباره تفاوت ديدگاه ايشان با سال ۸۰ درباره «عدالت»، تأكيد كردند: تفاوت اين است كه اصرار بنده بر عدالت بيشتر شده است. ايشان ماه رمضان امسال را از لحاظ بروز و ظهور جنبه‌هاي معنوي در جامعه از جمله رواج جلسات تلاوت، ماهي خوب خواندند و با توصيه به دانشجويان براي حفظ نورانيت و طهارت حاصل‌شده در اين ماه افزودند: راه اصلي تحقق اين هدف، پرهيز از گناه است. رهبر انقلاب اسلامي غفلت از گناه بودن برخي كارها را علت ارتكاب آنها دانستند و گفتند: برخي حرف‌زدن‌ها و نوشته‌ها در فضاي مجازي كه بدون تحقيق و توجه و دقت انجام مي‌شود، مصداق گناه غافلانه است و فرد حتماً بايد در درگاه خداوند پاسخگو باشد. ايشان افزودند: البته به هيچ‌وجه به محافظه‌كاري، انتقاد نكردن و ايراد نگرفتن توصيه نمي‌كنيم اما بايد در هر حرف و عمل خود دقت كافي كنيم. حضرت آيت‌الله خامنه‌اي دانشجو را عنصري جوان، پرتوان، پرانگيزه، اهل «علم و فكر و انديشه» و آينده‌دار توصيف كردند و گفتند: با توجه به اين خصوصيات از دانشجويان توقع مي‌رود نسبت به آينده، فعال و حساس باشند. ايشان ايرادات موجود در جامعه و كشور را بسيار بيشتر از مطالب مطرح شده دانشجويان در اين ديدار خواندند و افزودند: اگر جامعه دانشجويي با فكر و برنامه‌ريزي، براي آينده كشور يك منظومه كاري و ارزشي تنظيم كند و راهِ رفتن به سمت آن را مشخص نمايد، ۵ سال بعد حتما مشكلات موجود كمتر خواهد بود. رهبر انقلاب برآورده‌شدن مطالبي را كه در ديدارهاي دانشجويي سال‌هاي گذشته بيان كرده‌اند، از جمله توقعات رهبري از تشكل‌ها برشمردند و گفتند: همان‌گونه كه بارها گفته شد، كار اصلي دانشجو، درس‌خواندن است اما در كنار آن، نگاه به مردم وجامعه و ارايه راه‌حل مشكلات جزو وظايف حتمي دانشجويان است. حضرت آيت‌الله خامنه‌اي «فردايي بهتر از امروز» را مقصود بزرگ و اصلي كشور و نظام خواندند و تأكيد كردند: براي تحقق اين هدف اساسي بايد آرمان‌هاي مشخصي را تعريف كنيم. رهبر انقلاب شناخت موقعيت كنوني كشور و نظام را گام اول براي حركت به سمت آرمان‌ها و تحقق فرداي بهتر برشمردند و گفتند: برخي‌ها از اين واقعيتِ تعيين‌كننده و اصلي غافلند كه نظام انقلابي كنوني حاصل سلسله مبارزات دشوار و پيچيده با دوران سياه طاغوت است. ايشان افزودند: البته بسياري از اهداف انقلاب هنوز تحقق نيافته اما توجه مستمر به «انقلابي‌بودن نظام» و «درك واقعيات ديروز» بايد همواره مورد توجه جامعه دانشجويي باشد تا درباره امروز قضاوتي صحيح داشته باشيم. رهبر انقلاب در تشريح واقعيات نظام فاسد، خائن و وابسته پهلوي گفتند: در آن دوران در رأس كشوري به عظمت ايران، خانواده‌اي فرومايه و مبتلا به انواع فساد بر مردم حكومت مي‌كرد؛ ضمن اينكه از لحاظ مديريت جامعه هم استبداد مطلق حاكم بود و برخلاف امروز، مردم حضور و دخالتي در مسائل كشور نداشتند و به حساب نمي‌آمدند.

دست‌نشاندگي سياسي و اطاعت در مقابل بيگانگان در ضمن ظلم و زورگويي به مردم، ريزه‌خواري پس‌مانده‌هاي فرهنگي غرب، فاصله شديد طبقاتي، بي‌معنا بودن عدالت، تبعيض فوق‌العاده شديد، ويژه‌خواري همه مسوولان و مرتبطان با دربار از ديگر واقعيات قبل از انقلاب بود كه حضرت آيت‌الله خامنه‌اي مورد اشاره قرار دادند. ايشان افزودند: از لحاظ علمي هم اگرچه استادان خوب و كارآمدي در دانشگاه‌ها بودند اما فرآورده‌هاي علمي، صنعتي و فناوري قابل اتكايي در دانشگاه‌ها حاصل نمي‌شد و تصور غلطِ ناتواني ايراني‌جماعت در دستيابي به مرزهاي علم جهاني جزو مسلمات ذهني حاكمان دوران طاغوت بود. حضرت آيت‌الله خامنه‌اي از لحاظ هويت‌ جمعي، ايرانِ دوران پهلوي را از اقمار سياسي، اجتماعي، اقتصادي و فرهنگي بيگانگان خواندند و با شرم‌آور خواندن آن وضعيت گفتند: مبارزه با آن واقعيت بسيار تلخ از اوايل دهه ۲۰ با حضور صاحبان افكار مختلف آغاز شد كه اوج آن نهضت ملي كردن نفت بود كه آن هم با كودتاي امريكايي-انگليسي ۲۸ مرداد و با عامليت اراذل و اوباش شكست خورد كه شكست نهضت ملي با كودتاي اراذل و اوباش در واقع تحقير ملت ايران بود.

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي شكل تكامل يافته اين مبارزات را مبارزه مردم به پيشراني علماي ديني و رهبري امام بزرگوار عليه رژيم طاغوت خواندند و گفتند: امام در قالب يك حركت ديني و ملي مردم را بسيج كرد و انقلاب اينگونه به وجود آمد كه اين، شناسنامه تاريخي ملت ايران است.

ايشان متن انقلاب را جمهوريت و اسلاميت دانستند و با اشاره به رأي تقريباً همه مردم حتي غيرمعتقدين به اسلام به جمهوري اسلامي، خاطرنشان كردند: در همان زمان شبهاتي درباره امكان سازگاري مردمسالاري و رأي مردم با چارچوب اسلام مطرح شد كه حقوقدانان برجسته پاسخ‌هاي روشني به اين شبهات دادند. رهبر انقلاب گفتند: آرمان‌هاي جمهوري اسلامي ذيل دو عنوان كلي خلاصه مي‌شود: «اداره كشور به شيوه اسلامي» و «ارايه الگويي به مردم جهان براي اداره خوب يك كشور» كه شما دانشجويان در محافل و نشست‌هاي فكري و مطالعاتي و ارتباطات با صاحب‌نظران معتقد به انقلاب بايد براي نو به نو شدن راه‌هاي تحقق اين دو عنوان كار و تلاش كنيد. ايشان شاخص‌هاي اداره كشور به شيوه اسلامي را در بيانات نهج‌البلاغه همچون فرمان اميرالمومنين به مالك اشتر متبلور دانستند و افزودند: اداره كشور به شيوه اسلامي يعني قرار گرفتن در مسير پيشرفت مادي و معنوي بي‌وقفه و بدون عقبگرد. حضرت آيت‌الله خامنه‌اي، رفاه عمومي، امنيت جسمي و اخلاقي، پيشرفت علمي، گسترش سلامت، جوان نگه داشتن جمعيت، انواع سازندگي‌ها و نوآوري‌ها و عدالت را از سرفصل‌هاي اصلي پيشرفت مادي برشمردند و گفتند: عدالت كه بايد درست فهميده شود به معني نفي فاصله طبقاتي در استفاده از فرصت‌هاي عمومي و قرار دادن مساوي فرصت‌ها در دسترس مردم است چرا كه ايجاد امتياز خاص در استفاده از فرصت‌ها، ظلم و خلاف عدالت است.

ايشان انتشار مطلب در فضاي مجازي عليه افرادي را كه به هر دليلي فرصت پاسخ نداشته باشند، نمونه‌اي از نبود فرصت برابر و به همين دليل ضد عدالت خواندند و افزودند: عدالت فقط در مسائل مالي نيست بلكه در مسائل آبرويي، شغلي و حيثيتي هم بايد رعايت شود. رهبر انقلاب، همچنين اخلاق، دين‌داري، تعاون، سبك زندگي اسلامي و ايثار و مجاهدت را از جمله سرفصل‌هاي پيشرفت معنوي برشمردند و گفتند: تحقق همه اين مولفه‌ها و سرفصل‌هاي مادي و معنوي نيازمند برنامه‌ريزي و فكر و نظريه نو و به روز است كه جامعه دانشجويي بايد در كنار دغدغه‌مندي و مطالبه‌گري‌هاي خود، در اين زمينه كار و تلاش مداوم كند. ايشان آرمان دوم جمهوري اسلامي يعني ارايه الگوي كشورداري به دنيا را در واقع دلسوزي و خيرخواهي براي مردم دنيا دانستند وگفتند: اين آرمان در برخي ابعاد تا حدودي محقق شده و بسياري از حوادثي كه شما جوانان را به هيجان مي‌آورد و در سطح منطقه و دنيا به آنها افتخار مي‌كنيد، مربوط به كشور و جامعه و انقلاب شما است. حضرت آيت‌الله خامنه‌اي در بخش ديگري از سخنانشان، دانش را ركن اصلي دانشگاه خواندند و با تأكيد بر سه وظيفه اصلي دانشگاه يعني «تربيت عالم»، «توليد علم» و «جهت دادن به تربيت عالم و توليد علم» گفتند: دانشگاه‌هاي دنيا در وظيفه سوم يعني جهت دادن به تربيت عالم و توليد علم دچار مشكل هستند و به همين علت محصولات آنها ابزار دست قدرت‌هاي استكباري و صهيونيستي مي‌شود. ايشان با تأكيد بر ضرورت توجه همه اركان دانشگاه از جمله مديران، استادان، دانشجويان و متون درسي به اين سه وظيفه مهم، بخش مهمي از اعتبار جهاني ايران را مرهون پيشرفت‌هاي علمي و فناوري كشور دانستند و افزودند: بايد با حفظ اين اعتبار، كشور را از لحاظ علمي غني كنيم كه البته قدرت‌هاي استكباري اين قدرت و اعتبار را براي ايران نمي‌پسندند. رهبر انقلاب در بخش پاياني سخنانشان، در بيان چند توصيه به تشكل‌هاي دانشجويي، انتظارات از تشكل‌ها را بسيار زياد خواندند و گفتند: تشكل‌هاي دانشجويي بايد به ويژه در محيط دانشجويي و داخل دانشگاه اثرگذار باشند در حالي‌كه اين اثرگذاري اكنون ديده نمي‌شود يا اندك است. ايشان با اشاره به وجود تلاش‌هايي در دانشگاه‌ها براي اينكه دانشجويي ايراني، تشخّص خود را در دنباله‌روي از غرب بداند، خاطرنشان كردند: تشكل‌هاي دانشجويي بايد در مقابل اين تلاش‌ها فعالانه بايستند. رهبر انقلاب، اعضاء تشكل‌هاي دانشجويي را به تقويت پشتوانه‌هاي فكري و نظري توصيه كردند و گفتند: بدون پشتوانه قوي فكري نمي‌توان تفكر انقلابي را گسترش داد ضمن اينكه ممكن است در اثر اين ضعف، خود تشكل‌ها تحليل بروند كه در مواردي نيز اين اتفاق افتاده و زير عنوان اسلام، بر خلاف فكر اسلامي، كار و اطلاعيه داده شده است. ايشان با انتقاد از كمرنگ بودن پيشرفت‌هاي كشور در ذهن و مواضع دانشجويان، خطاب به آنها تأكيد كردند: ضمن داشتن نگاه نقادانه، نگاه سرافرازانه هم در قبال پيشرفت‌هاي پُر شمار بخش‌هاي مختلف كشور داشته باشيد و به اين پيشرفت‌ها افتخار كنيد. حضرت آيت‌الله خامنه‌اي، تشكل‌هاي دانشجويي را از فرصت‌هاي بزرگ كشور خواندند و گفتند: اختلاف نظر و اختلاف ممشی بين تشكل‌ها اشكالي ندارد اما همچنان‌كه در ابتداي سال تأكيد و تكرار كردم، اختلاف نظري و فكري نبايد در هيچ سطحي از جامعه و دستگاه‌ها به دعوا و گريبان‌گيري منجر شود.

در ابتداي اين ديدار ۶ نفر از نمايندگان تشكل‌هاي دانشجويي، آقايان:

- حامد عبدالحسيني؛ اتحاديه مجمع اسلامي دانشجويان دانشگاه آزاد اسلامي

- اميرحسين سيد‌رحيم‌زاده؛ جنبش عدالت‌خواه دانشجويي

- حسين قنواتي؛ اتحاديه انجمن‌‌هاي اسلامي دانشجويان مستقل

- محمدمهدي احمدي؛ اتحاديه جامعه اسلامي دانشجويان

- پوريا عصار؛ بسيج دانشجويي

- و خانم فاطمه‌سادات هوشمند ميرحسيني از اتحاديه دفتر تحكيم وحدت

به بيان ديدگاه‌ها، انتقادات و پيشنهادهاي خود درباره مسائل كشور پرداختند.

گره‌خوردن افزايش سرمايه‌هاي اجتماعي به رفع دغدغه‌هاي معيشتي و رفاهي، لزوم تسهيل نقش‌آفريني مردم و كاهش تصدي‌گري دولت، انتقاد از روند كاهش ارزش پول ملي، انتظار مردم از قواي سه‌گانه به منظور ايجاد تحول اقتصادي، ضرورت بازتبيين جايگاه عدالت در ميان اولويت‌هاي كشور، ضرورت ترميم شكاف‌هاي اجتماعي با نقش‌آفريني محوري رسانه ملي، انتقاد از تعلل در پيشبرد كلان‌پروژه‌هاي ملي اقتصادي از جمله طرح توسعه سواحل مكران، ضرورت تقويت تحزّب و سياست‌ورزي تشكيلاتي به منظور تقويت مشاركت، انتقاد از عدم افزايش مطلوب دستمزد كارگران، ضرورت ضابطه‌مندي همه نهادها و دستگاه‌ها، حمايت جدي از نخبگان و اصلاح روند جذب اساتيد در دانشگاه‌ها، فهم درست سياست‌گذاران از توانمندي زنان و ضرورت استفاده از پيشران عظيم عامليت زن مسلمان ايراني در مسائل گوناگون كشور، ضرورت پيگيري مجدانه عدالت آموزشي، حمايت از مردم مظلوم غزه و انتقاد از مواضع منفعل حكام اسلامي-عربي و عدم اتحاد مطلوب جهان اسلام در برابر نسل‌كشي در غزه؛ از جمله مواردي بود كه نمايندگان تشكل‌هاي دانشجويي در ديدار با حضرت آيت‌الله خامنه‌اي مطرح كردند.