اهميت كنترل تورم

۱۴۰۳/۰۱/۱۸ - ۰۰:۵۸:۳۹
کد خبر: ۳۰۹۶۷۷
اهميت  كنترل تورم

بي‌ترديد در سياست‌گذاري‌ها و تصميم‌گيري‌ها بايد جامعه ۸۵ ميليون نفري كشور را در نظر بگيريم و تاكيد اين است كه از تمام ظرفيت‌هاي موجود و همه صاحب‌نظران و تحليلگران و اساتيد دانشگاه‌ها از هر جناح و طيف حتي دين و مذهب استفاده شود. ما براي اينكه كارها را پيش ببريم و از اين شرايط بيرون بياييم بايد از همه ظرفيت‌ها استفاده كنيم، از نگاه‌هاي جزيره‌اي در بحث سياست‌گذاري‌هاي اقتصادي بپرهيزيم و نگاه جزيره‌اي را به نگاه ملي تغيير بدهيم. ب

حميد نجف

بي‌ترديد در سياست‌گذاري‌ها و تصميم‌گيري‌ها بايد جامعه ۸۵ ميليون نفري كشور را در نظر بگيريم و تاكيد اين است كه از تمام ظرفيت‌هاي موجود و همه صاحب‌نظران و تحليلگران و اساتيد دانشگاه‌ها از هر جناح و طيف حتي دين و مذهب استفاده شود. ما براي اينكه كارها را پيش ببريم و از اين شرايط بيرون بياييم بايد از همه ظرفيت‌ها استفاده كنيم، از نگاه‌هاي جزيره‌اي در بحث سياست‌گذاري‌هاي اقتصادي بپرهيزيم و نگاه جزيره‌اي را به نگاه ملي تغيير بدهيم. بزرگ‌ترين و اولين عامل تاثيرگذار در معيشت مردم، بي ثباتي بازار، گراني‌ها و تورم است. علي‌رغم تلاش‌هاي بسياري كه دولت براي كنترل و مهار تورم صورت مي‌دهد، اما نوسانات نرخ ارز و دلار و حتي طلا و برخي مسائل خارجي بازار را تحت تاثير قرار مي‌دهد؛ لذا بالاترين اقدامي كه تيم اقتصادي دولت در سال جديد مي‌تواند انجام بدهد، كنترل تورم است چون افزايش نرخ دلار، سكه و طلا جزو شاخص‌هاي اقتصادي همه كشورهاست كه روي ساير محصولات تاثيرگذار است.
تورم محصول اين دولت نيست و طي سال‌هاي گذشته و در دولت‌هاي مختلف شاهد اين تورم بوديم ولي تك‌رقمي كردن تورم راه و روش مي‌خواهد و براي اين منظور دو كار بايد صورت گيرد كه كشور به پيشرفت برسد، يا بايد تحريم‌ها را ‌برداريم و در سياست خارجي به سراغ برجام برويم يا اگر به هر دليل نمي‌توانيم، از ظرفيت داخل كشور استفاده كنيم و آشتي ملي برقرار شود. اتفاقي كه در ۴ سال اول دولت گذشته افتاد و اندك رشد اقتصادي و سرمايه‌گذاري خارجي و رونق توليد را شاهد بوديم حاصل حس اميدي بود كه در بحث توافقات برجام صورت گرفت. اين امر باعث شد قيمت‌ها كنترل شود، بخشي از دلارها آزاد شد و مناسبات بين‌المللي بيشتر شد و همه اينها دست به دست هم داد تا بخشي از مشكلات اقتصادي در داخل برطرف شود، اما در ۴ سال بعد به دليل پاره كردن برجام به عقب برگشتيم و افزايش تورم را شاهد بوديم كه نشان مي‌دهد خود تحريم در اين زمينه بسيار موثر بوده و تورم معيشت، بازار و اقتصاد را تحت تاثير قرار داد، ما دلسوزانه اين مسائل را مطرح مي‌كنيم و اميدواريم در سال جديد حس اميد به بهبودي در جامعه و بازار تزريق شود. بسياري از واحدهاي توليدي و كارخانه‌هايي كه به دليل مشكلات و گرفتاري‌ها يا دريافت وام‌هاي كلان و ناتواني در بازپرداخت اقساط بسته شده يا نيمه فعال بودند در اين دولت با حمايت قوه قضاييه به چرخه توليد برگشتند. دولت در بحث تسويه بدهي و مشكلات مالي كمك كرد و فرصت بيشتري به بنگاه‌ها داده شد در حالي كه در گذشته در بحث احياي بنگاه‌هاي راكد با سنگ‌اندازي روبه رو بوديم، ولي همراهي قوا با دولت سيزدهم موجب بازگشايي بنگاه‌ها شد.

ارسال نظر