نوروز در ايران چگونه گذشت؟

گزارش اعضاي هيات دولت از وضعيت اقتصادي كشور

۱۴۰۳/۰۱/۱۵ - ۲۳:۵۳:۱۶
کد خبر: ۳۰۹۵۸۳

رييس‌جمهور آمار ارايه شده از سفر‌هاي نوروزي و حضور گردشگران در اقصي نقاط كشور را اميدبخش و از نشانه‌هاي نشاط اجتماعي دانست و با تاكيد بر تقويت زير ساخت‌هاي لازم در حوزه گردشگري و اهتمام دولت به خدمات‌دهي بهينه به مردم، تبيين اقدامات انجام شده براي افكار عمومي را خواستار شد.

رييس‌جمهور آمار ارايه شده از سفر‌هاي نوروزي و حضور گردشگران در اقصي نقاط كشور را اميدبخش و از نشانه‌هاي نشاط اجتماعي دانست و با تاكيد بر تقويت زير ساخت‌هاي لازم در حوزه گردشگري و اهتمام دولت به خدمات‌دهي بهينه به مردم، تبيين اقدامات انجام شده براي افكار عمومي را خواستار شد. سيد ابراهيم رييسي در جلسه صبح روز چهارشنبه هيات دولت با اشاره به گزارش وزير راه وشهرسازي درباره جابه‌جايي و تردد بيش از ۸ ميليون مسافر نوروزي از طريق بخش‌هاي مختلف حمل و نقل جاده‌اي، هوايي، ريلي و دريايي، آمار ارايه شده از سفرهاي نوروزي و حضور گردشگران در اقصي نقاط كشور را اميدبخش و از نشانه‌هاي نشاط اجتماعي دانست و با تاكيد بر تقويت زير ساخت‌هاي لازم در حوزه گردشگري و اهتمام دولت به خدمات‌دهي بهينه به مردم، تبيين اقدامات انجام شده براي افكار عمومي را خواستار شد.
رييس‌جمهور در بخش ديگري از سخنان خود در جلسه امروز هيات دولت بر اهميت نقش نخبگان علمي در پيشرفت كشور و لزوم رفع دغدغه‌ها و مشكلات آنها تاكيد كرد و افزود: با رفع دغدغه‌ها و مشكلات پيش روي نخبگان علمي، مي‌توان زمينه مشاركت بيشتر آنها در پيشرفت كشور را فراهم كرد. 
آرزوي بهره‌مندي هر چه بيشتر مردم از فضليت شب قدر و توصيه به تلاش براي درك بيشتر اين ايام با فضيلت ماه مبارك رمضان از ديگر محورهاي سخنان رييس‌جمهور در جلسه امروز بود.
پيش از سخنان رييس‌جمهور وزير راه و شهرسازي در گزارشي از خدمت‌رساني اين وزارتخانه به مسافران در طرح نوروزي ۲۴ اسفند تا ۱۴ فروردين گفت‌: طي اين مدت ۲۰ روزه حدود ۲۰۰ هزار نفر در شبكه حمل و نقل جاده‌اي، ريلي، هوايي و دريايي مشغول خدمت‌رساني به هموطنان عزيز بودند كه به موجب آن بيش از ۵ ميليون و ۸۰۰ هزار نفر از مسافران نوروزي از شبكه حمل و نقل جاده‌اي، حدود ۱.۵ ميليون نفر از شبكه ريلي و بيش از ۲ ميليون و ۹۶۰ هزار نفر از شبكه حمل و نقل هوايي و فرودگاهي با ۳ ميليون سفر هوايي داخلي و خارجي در ۲۵ هزار پرواز استفاده كرده‌اند.  وزير راه و شهرسازي همچنين انجام حدود ۵۰۰ هزار سفر در درياهاي شمال و جنوب كشور را اتفاقي بزرگ در خدمت‌رساني شبكه حمل و نقل دريايي كشور توصيف كرد. در ادامه اين جلسه وزير امور اقتصادي و دارايي نيز در گزارشي به وضعيت ميزان بدهي خارجي و داخلي دولت مردمي در مقايسه با ديگر كشورها پرداخت و تصريح كرد: در شاخص تعيين كننده نسبت بدهي به جي‌تي‌پي هر كشور، در برخي از كشورها اين عدد خيلي بالاست به عنوان مثال در ايتاليا ۱۴۵ درصد، ‌امريكا نزديك به ۱۲۹ درصد و ژاپن ۲۶۴ درصد است و در مورد كشورهاي همسايه ما نيز مصر و اردن بالاي ۸۰ درصد، ‌قطر ۴۷ درصد، عراق ۴۳ درصد، امارات ۳۸ درصد، تركيه ۳۲ درصد، عربستان ۳۰ درصد است كه اين آمار در جمهوري اسلامي ايران عدد ۲۹ درصد است كه نشانده وضع به نسبت مطلوب كشور در مقايسه با ديگر كشورهاست.
وزير امور اقتصادي و دارايي همچنين به نرخ پايه پولي كشور در مقايسه با ديگر كشورها اشاره كرد و گفت: پايه پولي يا از محل دارايي‌هاي خارجي بانك‌ مركزي است يا از محل بدهي دولت است و يا از محل بدهي بانك‌هاست كه سهم بدهي دولت از پايه پولي در امريكا ۶۹ درصد، در كانادا ۹۱ درصد، در فرانسه ۶۵ درصد، در ايتاليا بالاي ۱۰۰ درصد، در اسپانيا ۹۱ درصد، در ژاپن ۷۶ درصد و در برزيل۷۰ درصد پايه پولي‌شان را بدهي دولت به بانك مركزي تشكيل مي‌دهد، اما اين عدد در جمهوري اسلامي ايران كمي بيشتر از ۳ درصد است. به اين معنا كه تنها ۳ درصد از پايه پولي كشور ما بدهي دولت به بانك مركزي است و بالعكس سهم بزرگ آن كه ۶۵ درصد است بدهي بانك‌ها به بانك مركزي است، به عبارت ديگر برخلاف همه دنيا كه بزرگ‌ترين جزو پايه پولي آن كشور را مطالبات بانك مركزي از دولت تشكيل مي‌دهد در كشور ما عمده طلب بانك مركزي از بانك‌هاست و دولت درصد بسيار اندكي به بانك مركزي بدهي دارد.
در ادامه اين جلسه رييس كل بانك مركزي هم گزارشي از كنترل بسيار مطلوب رشد نقدينگي در دولت مردمي ارايه كرد و گفت: در سال ۱۴۰۲ نرخ رشد نقدينگي ما به ۲۴.۳ درصد كاهش يافت كه اين عدد پايين‌ترين ميزان رشد نقدينگي در چند سال اخير است و از سوي ديگر طي ۲۰ سال گذشته تعداد بسيار كمي از سال‌ها، نرخ رشد نقدينگي زير ۲۵ درصد بوده و از اين جهت اتفاق بسيار خوبي در اين زمينه صورت گرفته است. رييس كل بانك مركزي در ادامه افزود: همچنين در سال ۱۴۰۱ نرخ رشد پول ۶۵.۲ درصد بود كه خوشبختانه در سال ۱۴۰۲ اين رقم به ۱۷.۸ درصد رسيد كه كاهش شديد رشد پول در كشور ناشي از كنترل انتظارات تورمي را نشان مي‌دهد. در جلسه امروز هيات دولت همچنين شهردار تهران گزارشي از ميزان فضای سبز ايجاد شده در دو سال و نيم گذشته و همچنين ميزان فضاي سبز ايجاد شده در تهران در دوران پس از پيروزي انقلاب اسلامي ارايه كرد و گفت‌: تا قبل از پيروزي انقلاب پايتخت كشور تنها ۷۹ پارك و ۳ هزار و ۹۰۰ هكتار فضاي سبز پيراموني داشت كه اين آمار امروز به ۳ هزار و ۴۰۰ پارك با مساحتي بالغ بر ۴۹ هزار هكتار فضاي سبز پيراموني رسيده كه به هيچ‌وجه قابل مقايسه با قبل از انقلاب نيست. ‌شهردار تهران ادامه داد: همچنين در طي ۳۱ ماه گذشته شهرداري تهران به ميزان كل فضاي سبز ايجاد شده تا قبل از اين زمان، يعني ۴ هزار و ۷۵۰ هكتار فضاي سبز پيراموني در تهران ايجاد كرده است.

ارسال نظر