«تعادل» بررسي مي‌كند: فرار به جلوي نتانياهو با افزايش تنش

حمله اسرایيل به كنسولگري ايران

۱۴۰۳/۰۱/۱۴ - ۰۰:۱۸:۳۴
کد خبر: ۳۰۹۴۲۷
حمله اسرایيل  به كنسولگري ايران

«تعادل» عصر روز دوشنبه 13 فروردين، بار ديگر صداي چند انفجار پايتخت سوريه را به لرزه در آورد، انفجارهايي كه اگر چه مردم دمشق تقريبا به شنيدن هر از چند گاه آن عادت كرده‌اند اما اين بار تفاوت زيادي با ديگر انفجارها داشت.

«تعادل» عصر روز دوشنبه 13 فروردين، بار ديگر صداي چند انفجار پايتخت سوريه را به لرزه در آورد، انفجارهايي كه اگر چه مردم دمشق تقريبا به شنيدن هر از چند گاه آن عادت كرده‌اند اما اين بار تفاوت زيادي با ديگر انفجارها داشت.
چند فروند موشك كه از سوي جنگنده‌هاي اف - 35 از فراز منطقه جولان اشغالي شليك شده بودند ساختمان كنسولگري جمهوري اسلامي ايران در دمشق را مورد هدف قرار دادند.
ساختمان كنسولگري جمهوري اسلامي ايران با توجه به اينكه يكي از طبقاتش محل اقامت سفير كشورمان هم هست از اهميت مضاعفي از لحاظ ديپلماتيك بهره‌مند است.
سفير جمهوري اسلامي ايران در سوريه در اولين اظهارنظر خود در اين رابطه تعداد شهدا را بين 5 تا 7 نفر اعلام كرد در حالي كه رسانه‌ها اعلام كرده‌اند قربانيان اين جنايت اسراييل حدود 20 شهيد و زخمي هستند.
رسانه‌هاي عبري زبان فورا خبر شهادت سردار محمدرضا زاهدي را اعلام و در عين حال ادعا كردند يكي از رهبران ارشد جنبش جهاد اسلامي فلسطين و چند دستيار شهيد زاهدي هم در حين اين حمله در محل حضور داشتند.
سردار محمدرضا زاهدي (معروف به حسن مهدوي) در سال 1359 به سپاه پاسداران پيوست و در طول جنگ تحميلي از فرماندهان مياني سپاه بود و فرماندهي تيپ 44 قمر بني‌هاشم را از 1362 تا 1365 برعهده داشت .او در فاصله سال‌هاي 1365 تا 1370 فرمانده لشكر 14 امام حسين (ع) بود. زاهدي از 1384 تا 1385 با حفظ سمت، فرمانده قرارگاه ثارالله نيز شد و از سال 1395 تا 1398 معاونت عمليات سپاه پاسداران را هم برعهده داشت. سردار زاهدي از سال 1387 تا 1395 در نيروي قدس فعاليت مي‌كرد و فرمانده سپاه سوريه و لبنان بود. همزمان خبرگزاري العالم گفته هدف ساختمان كنسولگري و محل اقامت سفير ايران در منطقه «المزه» در دمشق بوده است. اين شبكه خبري همچنين گزارش داده‌ است سفير ايران و خانواده‌اش در سلامت كامل هستند. در همين راستا خبرگزاري آسوشيتدپرس به نقل از منابع امنيتي سوريه مدعي شد كه رژيم اسراييل در جريان اين حمله يكي از فرماندهان ارشد سپاه قدس ايران را هدف قرار داده بود. خبرگزاري رويترز نيز با تكرار اين ادعا و با استناد به گفته يكي از منابع امنيتي مستقر در لبنان مدعي شد كه جنگده‌هاي رژيم اسراييل چنين حمله ادعايي را رقم زده‌اند. بر اساس داده‌هاي ميداني، بر فراز منطقه‌اي كه هدف حمله هوايي قرار گرفته دود خاكستري مشاهده شده و خودروهاي اورژانس براي امداد مستقر شده‌اند. سخنگوي ارتش اسراييل در پاسخ به سوالي در باب اين حمله ادعايي سكوت كرده و از هرگونه اظهارنظري خودداري كرده است.
به اعتقاد بسياري از تحليلگران اين شايد يكي از مهم‌ترين تحول بعد از هفتم اكتبر و عمليات توفان الاقصي محسوب شود.
سواي اخبار و گزارش‌هاي منتشر شده در رابطه اين رخداد، اين اقدام در راستاي تلاش‌هاي نتانياهو براي نجات خود از ورطه سياسي و شكستي است كه نه تنها متحدان خارجي، بلكه اعضاي ائتلافش هم حاضر به مشاركت با وي در تبعات آن نيستند.
به اعتراف كارشناسان اسراييلي، ارتش اسراييل مدتي است كه در نوار غزه دچار روزمرّگي فرسايشي شده است و هر روز جز كشتار افراد غيرنظامي دستاورد ديگري نداشته است.
اظهارات چند روز پيش سخنگوي ارتش اسراييل در رابطه با كشتن 9 هزار مبارز فلسطيني حتي براي رسانه‌هاي اسراييلي هم باورپذير نبود و بسياري از روزنامه‌نگاران اسراييلي آن را زير سوال برده و ارتش اسراييل را به آمارسازي متهم كردند.
رسانه‌هاي اسراييلي به تدريج در حال سخن گفتن از ناتواني ارتش اسراييل در شكست حماس هستند؛ در حالي كه در سوي ديگر اين ماجرا تظاهرات مردمي به بي‌سابقه‌ترين شكل خود از 7 اكتبر رسيده و بسياري از كارشناسان را بر آن داشته تا از تنگ شدن عرصه بر نتانياهو سخن بگويند.
امروز براي نتانياهو كه در بعد نظامي نه در شمال و نه در جنوب فلسطين اشغالي كارنامه خاص و قابل ارائه‌اي ندارد، در بعد داخلي به محور اصلي انتقادات و اعتراضات نه تنها مخالفان بلكه حتي متحدانش مبدل شده و در بعد بين‌المللي نيز مهم‌ترين متحدان خود حتي آلمان و ايالات متحده هم نشان داده‌اند كه از ادامه اين روند به ستوه آمده‌اند، تنها راه فرار خود را در گسترش اين بحران يا به نوعي صدور بحران به نقاط ديگر يافته است.
نتانياهو از ابتداي اين جنگ به هر شكل ممكن به دنبال كشاندن پاي جمهوري اسلامي ايران به اين جنگ بود تا از اين طريق امريكا را به شكل رسمي وارد اين جنگ كرده و كمي از تبعات شكست خود در تحقق اهدافش در جنگ با حماس خلاصي پيدا كند.
حال كه نيروهاي مسلح يمن شريان حياتي بنادر اسراييلي را مسدود كرده‌اند و به اعتراض ارتش اسراييل پهپادهاي مقاومت عراق به راحتي از سامانه پدافندي اسراييل عبور و به پايگاه‌هاي اسراييل اصابت مي‌كنند، در غزه درجا زده و شمال فلسطين اشغالي هم به دليل حضور حزب‌الله به شهر اشباح تبديل شده، نتانياهو فرار به جلوي جديدي را آغاز كرده است. اقدامي انتحاري كه عواقب آن نه تنها رژيم اسراييل بلكه كل منطقه را مي‌تواند وارد مرحله تازه‌اي كند.

ارسال نظر